Ga naar inhoud

"Terror" haasje


Kim1982

Aanbevolen berichten

Het volgende is het geval:

Ik heb een konijn (vrouwtje van 8 jaar) en een dwerghaas (mannetje van 5 jaar), ze zitten binnen en als ik thuis ben mogen ze altijd uit hun kooien en in de woonkamer los lopen en als het niet regent ga ik met ze de tuin in zodat ze lekker kunnen rennen.

Sinds een half jaar heeft de dwerghaas meestal vanaf 22h een vervelende bui, hij gaat het konijn opjagen en op haar graafbewegingen maken en soms snauwt hij naar haar en bijt hij, gisteren wilde ik hem kalmeren met als gevolg dat hij me in mn neus heeft gebeten en dat was behoorlijk hard, tot bloedens toe, dus ik vind het echt zielig voor het konijn als hij haar ook zo hard bijt :-(

de rest van de dag is hij lief en wast hij haar en liggen ze gezellig samen :-) eerst was dit af en toe het afgelopen jaar, maar de laatste week bijna elke dag...als we aan het eind van de dag allemaal gaan slapen en ze weer de kooien ingaan dan is hij weer rustig (het zijn 2 kooien aan elkaar, ze kunnen heen en weer lopen, dus zitten niet apart)

 

Heeft iemand tips of een idee hoe ik dit kan verhelpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je het ras haasdwerg bedoelt? Dat is gewoon een konijnenras :) 

 

Vervelend dat het niet zo lekker tussen ze gaat. Konijnen zijn schemerdieren, dus het is niet heel gek dat hij rond 10 uur 's avonds actief wordt en dan vervelend gaat doen. Lopen ze de hele dag los (als je thuis bent), of is dat vooral 's avonds? En hoe groot is de ruimte die ze in de kooien hebben? Kooiruimte is vaak niet genoeg, ook niet als je er 2 aan elkaar maakt. Je kan dit oplossen door er een ren aan vast te maken waar ze dag en nacht in kunnen. 2 kleine konijnen hebben minimaal 2 m2 op 1 oppervlak nodig aan permanente ruimte. Een te kleine permanente ruimte geeft snel probleemgedrag, ookal mogen ze ook veel loslopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij lijkt op bijgevoegde foto van internet, die van mij heeft alleen beetje langere oortjes :-)

Zodra ik thuis ben mogen ze los en mn vriend heeft wisselende diensten, dus heel vaak kunnen ze de hele dag vrij rond lopen en ook heel vaak blijven ze dan in de kooien liggen slapen..heb even gemeten, heb 2 kooien van 100x50 cm, dus dat zou dan te klein zijn..maar is het niet raar dat dit eerst niet was en nu pas de laatste tijd?

_20170704_212227.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, konijnen hebben best veel ruimte nodig. Bij jou hebben ze het dan al een heel stuk beter dan het gemiddelde konijn in Nederland, maar ik wil je echt aanraden om een ren aan de kooien vast te maken. 

 

Ook bij een bestaand koppel kan het wel eens een tijdje wat minder gaan. Is je voedster helemaal gezond? Als de een wat zwakker is kan de ander daar soms ook dominant op reageren. Zij merken het eerder aan elkaar dat de ander niet helemaal in orde is dan wij. Houd haar dus even goed in de gaten.

 

Sommige konijnen kunnen er niet zo goed tegen als hun ruimte wisselt (zoals een paar uur loslopen en dan weer in de ren). Een paar jaar geleden mochten mijn konijnen ook vaak overdag loslopen, maar 1 kon er niet tegen dat ze daarna weer in de ren moesten en ging ook vervelend doen. Ik heb hun ren toen vergroot en ze niet meer losgelaten, toen was het over. Maar dan moet de ren dus wel groot genoeg zijn, want anders kunnen ze elkaar niet goed uit de weg en hun energie niet kwijt en wordt het alleen maar erger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb niet het idee dat ze ziekjes is, zij is meer de goedzak van de 2 en hij het baasje, alleen met eten laat ze zich duidelijk gelden en is zij de baas :-)

Ik ga eens kijken wat we hier kunnen doen met een ren of grotere kooien..

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .