Ga naar inhoud

1 bang konijn


D-aantje

Aanbevolen berichten

Wij hebben 2konijnen uit de opvang nu 4wk. De konijnen zijn 3jaar. Nu is de een wel wat meer aan ons gewent en die kan ik ook uit het hok pakken en los laten lopen. Nu is de andere al vanaf dag een bang voor ons. Ik heb al veel naast het hok gezeten en eten via de tralies gegeven zodat ze kan wennen aan ons. Maar als ik haar wil pakken rent ze weg en als we haar los laten lopen IS het heel moeilijk om haar weer in het hok te krijgen (ondanks lekkere dingen in het hok) nu valt me op dat ze ook steeds weg rent in het hok of als ze los zijn als de ander in haar buurt komt. Ze is echt gespannen en heb zelf het idee dat het meer word. Herkent iemand dit? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zou jij het vinden als iemand die wel 20 keer groter is dan jij jou op zou pakken???

Een konijn is een prooidier en de meesten konijnen vinden oppakken niet fijn.

De mooiste oplossing zou zijn om een ren aan het hok te maken zodat de konijnen uit zichzelf 24 uur beschikking hebben tussen hok en ren.
Het kan zijn dat het bange konijn aan jou gaat wennen maar dat vergt héél veel geduld...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een konijn net hebt gekocht, moet je hem niet gelijk benaderen, wat bij jou misschien in de mist is gegaan.

Ze moeten eerst nog wennen aan de omgeving en het hok. Als je gewoon elke dag eten geeft raken ze al wat meer aan je geur gewend. Dan kan je proberen om met je hand bij de tralies te zitten (niet naar je konijn toe) en kijk of ze interesse tonen en wat dichter bij je komen of zelfs aan je hand gaan snuffelen. En praat rustig ze, raken ze ook gewend aan je stem. Konijnen herkennen hun baasje namelijk aan de vorm, stem en geur. Je kan dan rustig met je hand wat dichterbij komen (soms rennen ze dan gelijk weer weg, dus het beste is dat ze naar jou toe komen en niet andersom) en eventueel aaien en wat lekkers geven. Dat lekkers kan je ook neerleggen, want ze eten in het begin meestal nog niet uit je hand. En inderdaad eerst een ren naast het hok doen en als ze wat meer aan je gewend zijn ze pas los laten lopen. 

 

Ik las ook dat ze uit de opvang komen en 3 jaar oud zijn? Misschien heeft het bange konijntje een vervelend baasje gehad of is op straat gezet, waardoor ze angstig is geworden? Je zou het eventueel kunnen navragen aan de opvang waar ze vandaan komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste konijnen vinden het vreselijk om opgepakt te worden. Het zijn prooidieren, dus als ze in de natuur opgepakt worden heeft hun laatste uur geslagen. Dat instinct hebben tamme konijnen nog wel. Pak konijnen dus alleen op als het écht nodig (als ze ziek zijn en/of naar de dierenarts moeten) en laat ze verder met hun pootjes op de grond. Van oppakken worden konijnen alleen maar banger.

 

Het kan zijn dat het bange konijn nog bijdraait als je haar niet meer oppakt en niet aait en rustig laat wennen. Maar het kan ook gewoon een schuw konijn van karakter zijn. 2 van mijn konijnen worden al zeer alert als ik alleen maar naar ze kijk, terwijl ik ze nooit aai (dat willen ze niet) of oppak (tenzij ze dus naar de dierenarts moeten). Die zijn gewoon van nature bang voor mensen. Ze durven meestal wel een brokje uit mijn hand te pakken, dat vind ik dan al mooi. Een van mijn andere konijnen is juist ontzettend tam. Als hij gewoon met al z'n poten op de grond blijft kan ik hem overal aaien, dat vindt hij fijn. Maar ook hij vindt het vreselijk als ik hem oppak. 

 

Dus niet meer oppakken en het konijn rustig laten wennen. Konijnen zijn nieuwsgierig, dus ze komt vanzelf wel een keertje bij je kijken. Aai haar dan niet, geef eventueel voorzichtig iets lekkers uit je hand, en maak geen onverwachte bewegingen. Zo leert ze dan dat je niet eng bent. Het is de vraag of ze echt tam zal worden, maar voor aaien kan je dan bij je andere konijn terecht. 

 

Zoals al is gezegd, het zou fijn zijn als ze zelf uit het hok kunnen en altijd een ren hebben waar ze zelf in kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .