Ga naar inhoud

Konijn met (voedsel) allergie?


Sjimmie

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Heeft iemand van jullie al een keer een konijn met een bepaalde allergie meegemaakt? Voedsel allergie of iets uit de omgeving?

 

Ons konijn heeft sinds enkele weken (we hebben hem nu 6 weken) last van onverklaarbare jeuk. Bij zijn vorige eigenaren had hij dit niet. Mijt, luizen en wormen uitgesloten. We denken nu aan een allergie. Hij krijgt hier ander voer (SS) en meer groente, fruit en kruiden. Zelfde bodembedekking en hooi.

 

Iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel een keer een konijn gehad die allergisch was voor zonnebloempitjes, dus ja het bestaat wel, maar komt niet heel vaak voor blijkbaar.

 

Is hij toevallig aan het verharen? Daar krijgen sommige konijnen ook nog wel eens jeuk van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei Deeskuh88:

Nee, dat is volledig nieuw voor mij! Het kan ook geen schimmel zijn? Als mijten uitgesloten zijn, ga ik ervan uit dat er een stukje afgeschraapt is en is onderzocht bij de dierenarts? 

Schimmel is inderdaad ook onderzocht en uitgesloten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden zei HildeR:

Ik heb wel een keer een konijn gehad die allergisch was voor zonnebloempitjes, dus ja het bestaat wel, maar komt niet heel vaak voor blijkbaar.

 

Is hij toevallig aan het verharen? Daar krijgen sommige konijnen ook nog wel eens jeuk van.

Hij is inderdaad aan het verharen maar hij heeft echt jeuk jeuk. Hij is eigenlijk non-stop wel iets aan het bijten, wassen en krabben als hij niet slaapt. Lijkt mij erg extreem voor de rui... Wat denk jij? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Koosje:

Zie je op de huid zelf iets aparts?

Korstjes e.d.?

De jeuk moet toch ergens vandaan komen lijkt mij.

Nee geen korstjes hij krabt zich ook niet kapot. Enkel als ik wat haren 'uittrek' wat schilfers. Deze zijn onder microscoop bekeken en hier was niks in te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Sjimmie:

Hij is inderdaad aan het verharen maar hij heeft echt jeuk jeuk. Hij is eigenlijk non-stop wel iets aan het bijten, wassen en krabben als hij niet slaapt. Lijkt mij erg extreem voor de rui... Wat denk jij? 

 

Tja ik weet het niet. Olivia die was continue aan het wassen toen ze loxicom/antibiotica injecties kreeg. Die had gewoon natte plekken op haar rug/kont van het wassen en op hele andere plekken dan dat ik haar injecteerde. Dierenarts kon niks geks vinden dus moest het in de gaten houden. Het is nu wel over dus ik denk dat ze toch allergisch is geweest voor 1 van de medicijnen...

 

Misschien teruggaan naar het dieet wat hij bij de vorige eigenaren kreeg en dan langzaamaan steeds een groente erbij? Het kan best dat ie op iets allergisch reageert, het probleem is erachter zien te komen waarop.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .