Ga naar inhoud

Konijn poept weinig tot niet!


SimOone92

Aanbevolen berichten

Hallo konijnen liefhebbers!

 

Aangezien ik het zelf ook niet meer weet, hoop ik dat jullie misschien tips hebben!?

 

Het begon allemaal vorige week woensdag, meneer had zijn biks niet aangeraakt! Oke zou kunnen dacht ik nog aangezien hij elke dag 2 borden vol groenvoer krijgt en deze had hij wel opgegeten.. op dat moment dacht ik nog niet aan een verstopping. Donderdag bij het verschonen van zijn plas en poephoek zag ik dat hij allemaal kleine keutels had gelegd, ben diezelfde dag nog naar de da geweest. Zij constateerde op dat moment dat hij last had van haken op zijn kiezen, deze heeft ze ook afgevijld en heb toen ciseral drops meegkregen en hij heeft een pijnstiller gekregen en een darmstimlurende injectie! Volgende dagen waren zijn keutels nog steeds klein, maar  de da maakte ze zich niet zorgen omdat hij wel nog steeds zijn groenvoer at en er ook nog steeds wat uitkwam. Toen zijn we maandag toch nog terug naar de da gegaan omdat ik me toch wel een beetje zorgen maakte om meneer. Toen heeft hij opnieuw pijnstilling gekregen een darmstimlurend middel en een maagbeschermer. Volgende dag weer terug aangezien hij nu in 24 uur tijd net 4 keutels had gelegd, wat je niet eens keutels kon noemen, deze waren nog kleiner en platter dan eerst.

Nou aan zijn tanden lag het dus niet volgens de da, maar aan het feit dat hij teveel haar in zijn maag zou hebben. Ze heeft hem toen weer opnieuw een pijnstiller gegeven, maagbeschermer en lax a past ( dit geven ze normaal katten die problemen hebben met haarballen in hun maag). De lax a past heb ik mijn vraagtekens bij, omdat een van de bestandsdelen van dat spul kippenlever is, nadrukkelijk gevraagd of ik hem dit wel echt kon geven..vind het toch een beetje een raar idee om een konijn kippenlever te geven!  

 

Nou nu zijn we dus een week verder en hij poept nu wel weer maar nog steeds heel erg weinig en te klein van vorm.. hij eet nog steeds geen biks (oja vergeten te vermelden mijn konijn heeft nooit hooi gegeten sinds dat ik hem heb, daarom dat ik hem zoveel mogelijk groenvoer geef..heb sinds de verstopping of wat hij nu ook precies heeft een zak hooi gekocht en hier knabbelt hij wel een beetje van maar niet veel!)

 

Verder is hij wel nog steeds actief rent dagelijks rond in de tuin en in huis, maar het eten en poepen wilt niet echt naar hoe het eerst was! Zijn groenvoer eet hij ook nog steeds alleen de ene dag wat meer dan de ander.. 

 

Vandaag heeft de da gebeld om te vragen hoe het ging en heb haar uitgelegd dat ik nog steefs niet tevreden ben.. zij adviseerde mij om de lax a past vandaag nog te geven en de rest van de dagen nog de cisaral drops en dat ik hem even met rust moest laten.. maar ik ben zo bang dat hij me dadelijk het loodje legt en ik weet ook niet meer wat ik op dit moment voor hem kan betekenen dan hem zoveel mogelijk liefde geven, ik wil.gewoon dat hij weer de 'oude lion' word die mijn hele bank onder keutelde!

 

Hebben jullie misschien tips of adviesen over wat ik nog allemaal kan doen?

 

Alvast bedankt!

 

Simone

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees trouwens op verschillende sites dat ananassap of prozyme goed zou helpen bij de verstopping, maar ik weet niet zo goed of ik dat nu moet gaan proberen aangezien ik ook lees dat je er mee moet uitkijken als je nijn slecht keutelt dat het geen gasvorming word..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe vaak geef je cisaral? Je zou er ook nog metocloral bij kunnen gaan geven (in overleg met je dierenarts). Toen mijn konijn slecht at moest ik hem 2x per dag metocloral en 4x per dag cisaral geven. Drinkt hij voldoende?

 

Mijn dierenarts vertelde me trouwens dat veel konijnen die slecht eten een blaasontsteking hebben dus dat zou je ook nog na kunnen laten kijken door wat urine op te vangen (mijn konijn had dat toen inderdaad ook).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ananassap of prozyme helpt alleen ter voorkoming van / bij beginnende (niet volledige) verstopping. Als er een volledige blokkade is kunnen die middelen juist voor problemen zorgen (maagzweer veroorzaken geloof ik). Dat wil je er ook niet bij hebben.

 

Zelf ben ik vaak toch ook wat terughoudend met (langdurige) medicatie omdat dat de darmen van konijnen vaak nog meer kan verstoren. Als het nodig is, dan is het niet anders. Je wil je konijn natuurlijk ook niet verliezen. Maar het is natuurlijk van belang dat zijn lijfje het allemaal zelf weer oplost en de boel goed laat werken.

 

Ik denk dat het echt zaak is om hem toch zo veel mogelijk vezels te voeren, dus toch echt aan het hooi te krijgen (of desnoods gras, maar dan moet je zulke hoeveelheden en variatie geven, dat is best lastig, tenzij je een weiland naast de deur hebt). En vooral ook: zorg dat hij voldoende drinkt!

 

Tips om konijnen (meer) hooi te laten eten staan in dit artikel: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/hooi/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef hem 3 maal daags cisaral drops, de lax a  past was gisteren de laatste keer!  Of hij drinkt kan ik niet goed zien dan zou ik al zijn drinken moeten gaan afmeten( misschien wel een idee), ik heb hem in een week tijd in elk geval 2 keer zien drinken! Maar hij plast nog wel goed zoals voorheen.

 

Hij heeft gisteravond nog wel enkele keuteltjes gelegd, deze zijn wel al iets ronder maar nog steeds niet groot..

 

Bedankt voor de hooi-tip zal na werk gelijk een paar verschillende zakken halen!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei SimOone92:

Of hij drinkt kan ik niet goed zien dan zou ik al zijn drinken moeten gaan afmeten( misschien wel een idee), ik heb hem in een week tijd in elk geval 2 keer zien drinken!

Als ik even zeker wil weten dat mijn konijn genoeg vocht binnen krijgt (bijvoorbeeld na diarree), geef ik hem verdunde wortelsap uit een spuitje. Dat vindt hij heerlijk en zo weet ik zeker dat hij genoeg binnen krijgt. Ik koop dan de bio variant (van zonnatura volgens mij) waar verder niets aan toegevoegd is en dat leng ik aan met veel water (denk 1 deel sap, 5 delen water ofzo). Misschien is dat voor jou ook een idee, dan weet je in ieder geval zeker dat er wat in gaan. Dat moet je trouwens wel zien als een zeer tijdelijke oplossing, ik weet niet hoe gezond het is als je je konijn tijden achtereen wortelsap geeft ;-)

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei SimOone92:

Ik geef hem 3 maal daags cisaral drops, de lax a  past was gisteren de laatste keer!  Of hij drinkt kan ik niet goed zien dan zou ik al zijn drinken moeten gaan afmeten( misschien wel een idee), ik heb hem in een week tijd in elk geval 2 keer zien drinken! Maar hij plast nog wel goed zoals voorheen.

 

Hij heeft gisteravond nog wel enkele keuteltjes gelegd, deze zijn wel al iets ronder maar nog steeds niet groot..

 

Bedankt voor de hooi-tip zal na werk gelijk een paar verschillende zakken halen!

 

Dat hij goed plast wil niet zeggen dat hij geen blaasontsteking heeft, deed mijn konijn namelijk ook. Ik was best verbaasd dat ik zn urine moest checken omdat ik helemaal niet die richting op had gedacht ;), maar ze had uiteindelijk dus wel gelijk. Wil uiteraard niet zeggen dat jouw konijn het ook heeft hoor ;)

 

Hij at z'n groente wel toch? Maak die anders lekker nat, dan krijgt hij ook meer vocht binnen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zojuist wortelsap van zonnatura gelengd met water in een bakje( wil geen spuitje geven aangezien hij al tript als ik met dat ding in de buurt kom) hij gooide gelijk het bakje om.. 

 

2 zakken mountain hay gekocht (kruiden en kamille) tot nu toe  nog niet naar omgekeken.

 

En zijn groentes heb ik zojuist nat gemaakt, dus kijken wat dat gaat doen!

 

@HildeR hoe vang jij dan de urine op ? Gewoon in een leeg hok zetten? of wat moet ik me er bij voorstellen??

 

Morgen neemt de da contact met me op dus zal het eens aankaarten van de blaasontsteking!

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei SimOone92:

 

 hoe vang jij dan de urine op ? Gewoon in een leeg hok zetten? of wat moet ik me er bij voorstellen??

 

Morgen neemt de da contact met me op dus zal het eens aankaarten van de blaasontsteking!

Met Olav had ik geluk dat ie heel nodig moest toen we thuis kwamen van de dierenarts (had een stick mee naar huis gekregen zodat ik die er meteen door kon halen). Op een lege wc bak zetten was de volgende optie geweest, maar konijnen kunnen het nogal lang ophouden ;)

 

In het pension is het me een keer gelukt door het verdachte konijn langs een ander konijn te laten lopen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update: 

 

Heb vandaag een nieuwe zak science selective brokken gekocht.. en meneer begon gelijk aan te vallen!  Dus waarschijnlijk vorige week toevallig een zak gekocht waar iets mis mee was !?

 

Even kijken hoe het de aankomende dagen gaat, want anders zou het wel heel toevallig zijn!

20170624_194947-1134x2016.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan toch wel denk ik, konijnen die ziek zijn (geweest) gaan brokken pas als laatste eten. Hij at al groenvoer zag ik, dus voor hetzelfde geld had hij vanaf nu wel weer echt trek in zijn brokjes. Ik denk niet dat het aan de zak lag. Maar... het kan natuurlijk wel.

Fijn dat hij weer brok eet!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rian ben ook superblij dat hij weer zijn brokken eet en vooral dat vanmorgen weer 'normale' keutels in zijn kooi lagen..

 

Of het aan de brokken ligt is natuurlijk een beetje gissen.. maar had vannacht nog wel dit gevonden : 

Het is gewoon vreemd dat ik die zak vorige week had gekocht en hij  er gelijk niks meer heeft gegeten van, zal over een paar dagen, weer wat van die andere brokjes geven en kijken wat hij dan doet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De brokken van Selective wisselen de laatste tijd heel erg, word er niet goed van. Ene konijn eet wel van de ene zak, maar niet van de andere zak en een ander konijn weer andersom. Voordat de problemen bij de fabrikant er waren, aten zowat alle konijnen heel enthousiast van selective. Ik sta op het punt om van merk te veranderen omdat ik biks juist geef voor de lekker en wil dat ze daar gewoon altijd op aanvallen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voer het hier al 10 jaar en ik heb er nog nooit klachten over gehad, de konijnen vinden het nog altijd even lekker. Ik koop altijd de 10 kg zakken en zie soms wel wat de brokken bijv. langer zijn of iets luchtiger. Het boeit ze niet :'D als ze maar kunnen (vr)eten!

Ik doe de zak wel altijd in zo'n grote ton zodat alles vers blijft. Kan het daar aan liggen misschien? Nieuwe brokken zijn natuurlijk altijd lekkerder, net zoals een nieuw pak koekjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden zei Rian:

Ik voer het hier al 10 jaar en ik heb er nog nooit klachten over gehad, de konijnen vinden het nog altijd even lekker. Ik koop altijd de 10 kg zakken en zie soms wel wat de brokken bijv. langer zijn of iets luchtiger. Het boeit ze niet :'D als ze maar kunnen (vr)eten!

Ik doe de zak wel altijd in zo'n grote ton zodat alles vers blijft. Kan het daar aan liggen misschien? Nieuwe brokken zijn natuurlijk altijd lekkerder, net zoals een nieuw pak koekjes

 

Hier precies hetzelfde maar wel gezeur sinds ze er anders uitzien (en blijkbaar smaken). Heb jij al de nieuwe biks of nog de oude?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Rian:

Ik doe de zak wel altijd in zo'n grote ton zodat alles vers blijft. Kan het daar aan liggen misschien? Nieuwe brokken zijn natuurlijk altijd lekkerder, net zoals een nieuw pak koekjes

Ik heb ze ook in een afsluitbare bak zitten, aangezien ik die super grote zakken altijd koop!

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uur geleden zei HildeR:

 

Hier precies hetzelfde maar wel gezeur sinds ze er anders uitzien (en blijkbaar smaken). Heb jij al de nieuwe biks of nog de oude?

Ik denk nieuwe, ik bestel altijd bij een site die tevens dierenarts is in Horst. Zal eens kijken naar de THT datum op de zak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .