Spring naar bijdragen

Recommended Posts

Voor ik mijn vraag stel zal ik uitleggen wat er vooraf is gegaan. 

Vorig jaar eind augustus had een blauwe vlieg eitjes in de vacht van mijn konijn gelegd waar maden uit waren gekomen. 

Ik geef Kruimeltje vrij structureel een bad, vooral als ze van achteren vies is. Daardoor had ik de maden ontdekt en zijn we met spoed naar de dierenarts geweest waar we 4 uur bezig zijn geweest met de operatie. 

Het was echt een horror....

Ze was de helft van haar vacht bij haar achterste kwijt, deels door de wond door de maden en door het scheren, zodat we zeker wisten dat haar vacht vrij was. Het heeft mij en haar ruin vier maanden gekost tot ze weer volledig hersteld was en tot een paar weken geleden raakte ze nog in de stress als ze een insect hoorde zoemen. 

Toen en nu ook weer heb ik horrengaas om haar kooi heen gespannen, zodat niets bij haar kan komen. 

Kruimeltje is nog steeds niet in de rui, als ik haar borstel komen er wel wat losse haren los, maar dat is geen rui. 

Normaal verliest ze zoveel vacht dat ik een tweede konijn heb haha. 

Kan het voorkomen dat een konijn een ruiperiode over slaat?

Kan ik iets doen om de rui te stimuleren?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het kan per konijn verschillen hoeveel ze verharen. Bij het ene konijn zie je inderdaad alleen wat losse haren, de ander "ontploft" in 1x. Het kan dus best zijn dat ze geleidelijk over gaat / is gegaan naar de zomervacht.

Er zijn inderdaad wel dingen die invloed hebben op verharing: bijvoorbeeld castratie, slechte weerstand en vitaminetekorten.

Er zijn wat huis-tuin-en-keuken adviezen voor de verharing, maar niets is echt bewezen. En die adviezen zijn meer om soepeltjes door de verharing te komen, een glanzende vacht te krijgen en verstopping te voorkomen. Er is niet iets waardoor je konijn opeens start met een flinke verharing.

Wat is trouwens de reden dat ze diarree heeft? Zit er in de voeding iets niet goed? Dat is namelijk ook wel belangrijk om aan te pakken, om het in de toekomst te voorkomen. Ook kun je preventief sprayen met anti-myiasis (van beaphar) of een soortgelijk middel, om maden in de toekomst te voorkomen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja Kruimeltje is inmiddels 5 en voor die aanval ontplofte ze twee keer per jaar. Dus vandaar dat ik het nu wel echt miste. 

Maar dan denk ik dat de operatie en die hele herstelperiode daar nog steeds invloed heeft. 

Ze is in die periode ook flink aangekomen door de stress wanneer ze een insect hoorde zoemen. Ze was zwaar ondervoed geraakt toen ze drie dagen bij de dierenarts was. 

Niet omdat ze niet goed op haar lette, maar eenkennig is Kruimeltjes tweede naam en ze verzette zich met volle kracht zelf bij dwangvoer. Ik ben toen drie keer per dag bij haar geweest om bij te voeren, dat nam ze wel aan maar het was onvoldoende voor herstel. Thuis moest ik op advies van de dierenarts haar extra voer geven om aan te sterken, maar dat was twee maanden lang...

Ze is alles bij elkaar 0,7 kilo aangekomen, maar ik mocht van de dierenarts haar niet op

ander voer zetten of minder geven dan ze gewend was. En als ze vies was moest ik haar gewoon in bad doen.

Maar idd, door overgewicht had ze darmklachten. 

Ze is inmiddels al wel 0,5 kilo afgevallen en de darmproblemen zijn bijna zo goed als weg. 

Ik geef haar zo minimaal mogelijk brokken, iedere dag geef ik rond hetzelfde tijdstip eten en als ze nog 'over' heeft maak ik de portie weer iets kleiner. 

En uiteraard elke dag vers hooi :)

En maatregelen om dit in de toekomst te voorkomen heb ik idd genomen :)

Als ze niet onder mijn toezicht is zit ze in haar kooi met horrengaas om haar kooi gespannen. 

Ik heb anti-myiasis spray van de dierenarts. En pas geleden heeft ze alle vaccinaties weer gehad. 

Ik moet wel zeggen dat Kruimeltjes karakter in positieve zin is verandert, de band tussen ons is nog sterk geworden. 

En ook wel fijn voor haarzelf dat ze opener is geworden naar anderen en hulp en zorg beter accepteert. 

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .