Spring naar bijdragen
Teddydwergjes2

Teddydwergjes houden niet van kammen

Recommended Posts

Hoi hoi,

Mijn 2 teddy dwergjes Lizzy en Balou houden er niet van om gekamd te worden, nu voelde ik bij het mannetje (Balou) bij zijn kontje dat hij een paar klitjes heeft hoe kan ik hun het beste kammen en borstelen. Als ik hem snoepjes geeft met borstelen wilt hij ze niet eens eten. Heeft iemand tups voor mij?

Groetjes Lizzy&Balou

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Konijnen houden nou eenmaal niet van kammen.

Echter is het echt het beste om dit wel bij te houden om klitten te voorkomen. Als je konijntjes namelijk klitten hebben en je moet dit uitkammen, zijn ze helemaal niet blij.

Ik heb zelf ook een teddy konijn, ik zorg dat zijn vacht altijd kort geknipt is. Ik knip hem ongeveer 1x per maand en de haartjes bij zijn ogen 2x per maand.

Ik kam hem ongeveer 2x per maand, en dit is altijd binnen 5 minuten gebeurd omdat ik het bijhoud waardoor hij nooit klitten heeft.

Dus de tip is: houd de vacht bij met knippen en kammen! Dan heb je nooit echt veel werk en dat is ook fijner voor je konijnen :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Teddybeer:

Konijnen houden nou eenmaal niet van kammen.

Echter is het echt het beste om dit wel bij te houden om klitten te voorkomen. Als je konijntjes namelijk klitten hebben en je moet dit uitkammen, zijn ze helemaal niet blij.

Volgens mij is dit helaas een heel erg juiste constatering. Ze vinden het niet leuk maar het is wel het beste om het toch te doen.

Als het je zelf niet zo goed lukt, is het misschien een idee om naar een konijnentrimmer te gaan met de teddy's? Dan hoef je zelf het gevecht niet aan te gaan en worden ze eens in de zoveel tijd even lekker bijgeknipt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gewoon knippen. Daar hoef je niet voor naar een trimmer. Koop een verpleegsterschaar (met zo'n stompe punt), konijn op tafel en hop, knippen. Tenminste, zo doe ik het.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals hierboven al word gezegd, gewoon trimmen/knippen hoewel er ook veel konijntjes zijn die dit ook niet leuk vinden is het echt nodig. Klitten kunnen echt gevaarlijk worden en bijv het bloed afknellen. Dan kan je beter het gewoon goed onderhouden terwijl ze het niet leuk vinden dan later met klitten zitten. Er zijn niet veel konijnen die kamen leuk vinden. Suc6

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Mississippi ik denk zelf dat knippen veel minder stressvol is.

Ik ben 1x naar de trimmer geweest met Teddy, toen had ik hem net en was helemaal vervilt. Toen keek hij me telkens aan van: Mama help! haha 

Maar omdat de huid van een konijn heel veel plooien heeft is er ook grotere kans om het konijn per ongeluk te verwonden. En daarnaast houdt de trimmer het beestje ook echt in de houtgreep om te voorkomen dat het beweegt en dat de trimmer dan in de plooi scheert. :rits:

Ik vind knippen gewoon veiliger :) en ik kan ook erg lachen om mijn eigen knipkunsten hahaha :lol:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zijn alle trimmers zo? Want dat klinkt niet echt als een top kapper... :rits:

Mijn redenatie is vooral: mijn konijn is heel lief maar wordt een monster als ie opgepakt wordt. Dat kan ik zelf doen, maar eigenlijk kan ik dat helemaal niet zo goed, plus voelt mijn konijn zich dan genaaid in zijn eigen huis door zijn eigen baas. Dan laat ik liever iemand iemand anders de boeman zijn die dat ook nog eens veel sneller en deskundiger kan (ga ik dan vanuit), dat scheelt ons allemaal stress. Maar dat ligt dus vooral aan hoe handig je zelf met je konijn bent en ik denk ook een beetje aan waar je wilt/moet knippen... Daarom denk ik van als iemand aangeeft dat het hem/haar zelf echt niet lukt en het veroorzaakt zo'n stress bij baas en konijn, laat het dan vooral iemand doen die daar wel voor geleerd heeft.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja jouw redenatie snap ik dan ook wel weer!

Het is dat Teddy zo'n lief schatje is en het me elke keer weer vergeeft (en ook hoe hij er altijd uit ziet) 

Maar die trimmer waar ik het over had was echt een superlieve meid, ik denk dat ik geen betere had kunnen vinden. Alleen is het echt een lastig klusje, dus vandaar dat het ook zo vervelend klinkt

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Teddybeer:

Ja jouw redenatie snap ik dan ook wel weer!

Het is dat Teddy zo'n lief schatje is en het me elke keer weer vergeeft (en ook hoe hij er altijd uit ziet) 

Maar die trimmer waar ik het over had was echt een superlieve meid, ik denk dat ik geen betere had kunnen vinden. Alleen is het echt een lastig klusje, dus vandaar dat het ook zo vervelend klinkt

Ja het ís ook heel lastig, daarom begin ik er niet aan :lol: De dierenarts assistente waar we naartoe gingen voor we Wilhelminapark ontdekten, heeft na een diarree bui van Mip ook weleens zijn huid een beetje kapot gemaakt met een kammetje. Volgens mij gaat dat nogal snel. 

Wij gaan begin juli met Mip naar de kapper, ben erg benieuwd hoe dat dan bevalt. Hij moet eigenlijk vooral eens heel erg goed gekamd worden. We gaan naar het Regionaal Voorlichtingsbureau Konijnen, dus ik heb goede hoop dat zij alle huidplooien heel weet te laten ;-)

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aan Mip valt toch weinig te knippen (en kammen) denk ik? 

Mijn voedsters zijn langharig en die knip ik 's zomers, vooral hun achterwerken. Het zou nu eigenlijk wel moeten, maar met deze hitte wil ik ze geen stress bezorgen dus ik wacht tot het niet meer zo heet is. Ze willen nooit aangeraakt worden (al kan Flodder tegenwoordig op zijn tijd wel van een aaibeurt genieten) dus ik moet ze vangen en goed vasthouden terwijl zij dan zwaar zitten te stressen. Pluk kan daarna dan gerust 2 maanden wegvliegen en stampen als ik in de ren stap ;) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎19‎-‎6‎-‎2017 at 17:57 zei Mississippi:

Sommige mensen wel. En dat kan dan prima, toch?

Ja kan zeker, ik vind het een beetje zonde van je geld als je met een schaar zelf alles weg kunt knippen, dus vandaar mijn post.

Ik heb er niet voor geleerd, maar klitten met een schaar wegknippen is niet zo heel moeilijk ;-) en dat is alles wat ze nodig heeft, mooi hoeft ze echt niet te zijn.

Wat Lienappelsien zegt is hier ook zo, als ik Pluis naar een trimmer zou brengen zou ik haar onnodig veel stress geven terwijl het thuis in een half uurtje kan, dat is eigenlijk nog wel belangrijker dan geld.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Lienappelsien:

Aan Mip valt toch weinig te knippen (en kammen) denk ik? 

Het zal je verbazen. Hij heeft echt significant langer en meer haar dan Dakota bijvoorbeeld. Daarnaast komt ie moeilijk door de rui heen en blijven er hele plukken wintervacht ergens halverwege hangen. Vooral rondom zijn konijnenkontje en op zijn buik, precies de enige plekken waar ik niet echt aan mag zitten. Dus knippen hoeft niet echt, maar kammen is dringend nodig.

41 minuten geleden zei Rian:

Ja kan zeker, ik vind het een beetje zonde van je geld als je met een schaar zelf alles weg kunt knippen, dus vandaar mijn post.

Ik heb er niet voor geleerd, maar klitten met een schaar wegknippen is niet zo heel moeilijk ;-) en dat is alles wat ze nodig heeft, mooi hoeft ze echt niet te zijn.

Wat Lienappelsien zegt is hier ook zo, als ik Pluis naar een trimmer zou brengen zou ik haar onnodig veel stress geven terwijl het thuis in een half uurtje kan, dat is eigenlijk nog wel belangrijker dan geld.

Ja die keuze is dus voor iedereen anders. Want het hoofd van Mip bijknippen zou ik zelf ook wel kunnen (als dat nodig was dan), maar plaatsen waar het juist zo lekker kan klitten mag ik echt niet bijkomen. Dus dan is die 20 euro voor iemand die dat een stuk beter kan het me meer dan waard als ik zelf het gevecht met mijn monster niet aan hoef. Maar ja, die moet je dan wel hebben, dat is natuurlijk ook zo. Dus een persoonlijke keus denk ik, in hoeverre het zonde van het geld is :-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor 20 euro maak ik me echt niet druk, Pluis vindt het allemaal veel te eng. Dat doe ik haar niet aan, ook een persoonlijke keus :-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kam / borstel mijn Teddy's 2 x per week en dat vinden ze redelijk oké, ze gaan elk halfjaar naar de kapper/trimmer (gediplomeerd en zéér kundig met konijnen, heel blij mee) meestal wordt er dan 1tje geschoren (hele dichte vacht, ze verschillen enorm van vacht ook al zijn ze allebei Teddy) en 1tje helemaal mooi geknipt. Zelf knip ik de ogen altijd vrij en rondom het kontje aangezien aan lang haar alles veel beter blijft plakken en dat willen we niet natuurlijk. Teddy's zijn nu eenmaal een hoop werk qua vacht en ze hebben er zelf alleen maar last van, die lange vacht. Ik heb die van mij uit de opvang gehaald omdat ik er al ervaring mee had en Teddy's over het algemeen lastiger geplaatst worden, maar voor het gemak moet je geen Teddy's kiezen ;) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een trimmer zorgt naar mijn mening voor alleen maar nog meer stress. Eerst opgetild worden, in een mandje gezet en dan vervolgens in de auto naar de trimmer. Nee.. dan is even borstelen thuis toch wel fijner voor je nijntje. Als ik mijn konijn op de grond borstel, vindt ze dat ook niet heel prettig. Daarom zet ik haar op de tafel. Kom je er makkelijker bij en is het toch wat rustiger. Krijgt ze niet de neiging om weg te rennen;). En doe het anders stapje voor stapje, zodat je konijn er steeds meer aan went en beloon hem er dan bij en praat rustig tegen hem. Oohja en sommige konijnen vinden borstelen niet fijn, maar als je de losse haren eruit plukt laten ze dat soms wel toe. En tegen klitten de haren vasthouden en dan borstelen, zodat je niet meteen aan zijn haren trekt, wat pijn doet. En eerst met je handen de klitten uit elkaar proberen te halen en dan vervolgens borstelen.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb geen ervaring met teddy's dus daar kan ik moeilijker over adviseren. Maar misschien heb je wat aan mijn ervaring met Kruimeltje? Zij is een Hollander. 

Toen ze jong was vond ze het ook niet bepaald prettig, maar ik heb haar de tijd gegeven om eraan te wennen;

Ik neem haar op schoot bij het kammen en eerst gewoon aaien zodat ze ontspant. Je ziet wel wanneer je konijn ontspant en dan rustig beginnen met borstelen, bij weerstand stoppen en rustig aaien. Tussen het borstelen en kammen door blijf ik haar aaien, zodat ze ontspannen blijft. 

En periodiek herhalen, zodat ze weet waar ze aan toe is. 

Ze is nu inmiddels 5 en ik borstel haar een keer per week en nu als ze haar borstel en kam ziet gaat ze al goed liggen. 

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi hoi,

Ik ben eergisteren met Lizzy en Balou naar de dierenarts geweest om ze te laten trimmen nu hebben ze heel kort haar en zien er ontzettend schattig uit.

Ik moet nu om de dag Balou bijhiuden met kammen omdat hij verschrikkelijk veel wol heefg en dat gaat klitten als het loskomt.

Nu heb ik hem vanmiddag gekamt wat hij echt niet leuk vind maar ja het moet nu eenmaal gebeuren, maar is het nirt handiger om dat met z'n 2en te doen zodat hij niet elke keer op me schouder springt? Vooral als ik het bij zijn baard wil doen.

Groetjes Iris

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja het is handig om het met zijn tweeën te doen. Ik heb een half langharig konijn dat ik waarvan ik de baard, bij de ogen en bij de kont moet kammen en knippen. Mijn konijn is te groot en te sterk om in mijn eentje goed op te tillen en in bedwang te houden om alleen te kunnen knippen. 

Heb je al op YouTube gekeken naar een filmpje waar ze voordoen hoe je een konijn het beste kunt kammen en knippen? Die tips hebben mij geholpen om de ervaring minder stressvol te maken en sneller klaar te zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij doen het hier ook met twee man als we haar buikje en rondom het staartje moeten knippen. Eentje houdt haar vast, de ander doet het werk. Dat vinden ze echt naar, maar het kan niet anders. Zielig he, die stomme vacht ook... :(

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hebben al jaren ervaring met teddydwergen en geven onze konijnen altijd Supreme Science Selective Rabbit. Dit was een tip van de dierenarts die zelf ook teddy’s had en ons wist te vertellen dat het haar daar superzacht van blijft, en zonder klitten. En inderdaad: na te zijn overgestapt op dit voer waren de klitten zo goed als verdwenen! Echt een supertip dus voor eigenaren van langharige konijnen. 

Knipbeurt blijft altijd helaas nodig, maar ook dat gaat veel makkelijker als het konijn weinig klitten heeft...

Succes allemaal met jullie langhaartjes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof niet dat voeding zoveel invloed kan hebben op de vacht. De vachtsoort / structuur is aangeboren. Gefokt met een slechte vacht, dan zal geen enkele brok echt helpen en is kammen toch echt onvermijdelijk.

Niet dat goede voeding onbelangrijk is hoor, het kan zeker wel voor een mooiere vacht zorgen, maar ik geloof toch echt niet dat je het als wondermiddel in kan zetten van "als je die brok voert hoef je niet meer te kammen". Zo komt jouw berichtje een beetje over namelijk.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik voer die brok al zo'n tien jaar, maar helaas, de vachten doen wat ze willen en deze biks hebben echt totaal geen invloed op hun vacht. Ik vermoed dat je binnenkonijnen hebt. Voor buitenkonijnen gelden andere regels.... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .