Ga naar inhoud

Agressie sinds nieuwe kooi


twinkelwolletje

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Sinds ongeveer een half jaar heb ik 2 konijnen, namelijk mijn voedster Twinkel en mijn rammetje Wolletje (gecastreerd).

Ze hebben altijd binnen gestaan en losgelopen tot mijn voedster de gewoonte kreeg om aan alles te knagen.

Ik heb toen een hok gekocht voor op mijn balkon waar ze nu ongeveer al 3 weken in verblijven. Het rammetje voelt zich overal prettig bij, jammer genoeg is mijn voedster sindsdien erg agressief geworden. Zodra ik haar aanraak begint ze gelijk te piepen, echter reageert ze niet als ik in de kooi ben met mijn hand en duwt ze haar kopje onder mijn hand alsof ze geaaid wil worden. Niet alleen lijkt ze af en toe agressief te reageren op mij, maar wordt ze ook agressief tegen het rammetje. Ook is me opgevallen dat ze rode oogleden heeft sinds ze buiten staat en constant moet niezen. Ik heb heel haar lijfje gecheckt, hierbij kan ik niks uitwendigs vinden. Wanneer ik haar naar binnen haal om met haar te spelen trekt deze roodheid weg en reageert ze niet meer agressief op me of op het rammetje.  

Hoe moet ik dit gedrag van mijn konijn aannemen? Zou het kunnen zijn dat er iets in de lucht hangt waardoor ze zich niet prettig voelt (allergie)? Of is het een gebrek aan aandacht en vrijheid die ze binnen had maar buiten minder heeft?

Wat is bij deze jullie interpretatie/ervaring?

 

Met vriendelijke groeten, Lisa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zitten ze de hele dag in het hok?

Een konijn heeft minimaal 1 m² dus je koppeltje minimaal 2 m². Ik kan me voorstellen dat je dame erg chagrijnig wordt van een te kleine ruimte en daardoor agressief reageert. Ook zitten je konijnen constant op elkaars lip en kunnen niet even rust van elkaar nemen ;) Dat verklaart waarschijnlijk ook waarom ze agressief doet tegen je rammetje. 

 

Wat gebruik je als bodembedekking? Gebruikte je die ook al toen ze binnen zaten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe groot is het verblijf? Hoe oud zijn de konijnen nu?

 

Konijnen hebben inderdaad minimaal 1 vierkante meter per konijn nodig, het liefst zelfs 2 vierkante meter per konijn. Dat is permanente leefruimte op een vlakke ondergrond, verdiepingen en losloopruimte telt dus niet mee. Voor een koppel heb je dus eigenlijk 4 vierkante meter nodig, en die ruimte is belangrijk omdat koppels vaak niet samen kunnen in een te klein verblijf.

 

Daarnaast kan het ook goed zijn dat jouw konijnen nu in de puberteit zijn en de hormonen op volle toeren door hun lijfjes gieren. Dat is vaak het moment waarop karakters worden ontwikkeld en je pas kan zien of konijnen wel bij elkaar passen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hok is 127x53x105cm, dus 2 verdiepingen, het kan inderdaad te klein zijn omdat mijn konijnen een kamer van 15m2 gewend zijn.

Verder is het rammetje nu 5 maanden en de voedster is 6 maanden, dus natuurlijk speelt de puberteit wel mee aangezien de voedster een aantal weken geleden een nestje had gebouwd tijdens haar "schijnzwangerschap". Echter vormde dit gedrag voor mijn gevoel heel anders dan het gedrag wat ze nu vertoont.

De bodembedekking is tijdelijks houtskrullen geweest tot ik had gelezen dat dit niet goed was voor de gezondheid van je konijn, ik ben toen overgestapt naar stro. Maar hierbij zie ik geen verband.

   
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontzettend bedankt voor de reacties. ik ga ze dan waarschijnlijk maar flink trainen zodat ze niet meer aan de meubels bijten en het buitenhok wegdoen.

Ik vind het zelf ook veel gezelliger als ze binnen zitten. Een rennetje heb ik ookal geprobeerd, alleen zijn me konijnen er veel te slim voor waardoor ze altijd wel een oplossing vinden om te ontsnappen.

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze weer naar binnen mogen en ze daar meer ruimte hebben is dat natuurlijk fijn :) 

 

In trainen geloof ik nooit zo. Knagen is nou eenmaal natuurlijk gedrag voor konijnen. Ik zou dan eerder zorgen dat ze nergens aan kunnen knagen waar aan dat niet mag. Bijvoorbeeld door dingen af te zetten met een hekje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een beetje een naar antwoord, maar... de konijnen hebben er niet veel aan of jij het gezelliger vindt als ze binnen wonen :$ Het gaat erom wat zij het fijnst vinden toch? Jij hebt de vrijheid om te gaan en te staan waar je wil, zij moeten het doen met het verblijf dat ze krijgen. Als ze buiten lekker los kunnen gaan, hoef je je niet meer druk te maken om jouw meubels en kunnen zij lekker hun natuurlijke gedrag vertonen :D Win-win situatie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-6-2017 at 12:43 zei Rian:

Misschien een beetje een naar antwoord, maar... de konijnen hebben er niet veel aan of jij het gezelliger vindt als ze binnen wonen :$ Het gaat erom wat zij het fijnst vinden toch? Jij hebt de vrijheid om te gaan en te staan waar je wil, zij moeten het doen met het verblijf dat ze krijgen. Als ze buiten lekker los kunnen gaan, hoef je je niet meer druk te maken om jouw meubels en kunnen zij lekker hun natuurlijke gedrag vertonen :D Win-win situatie!

Buiten op het balkom hebben ze juist niet zoveel ruimte, terwijl ze dat binnen wel hadden ;) 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .