Ga naar inhoud

Beginnende oormijt?


S&T

Aanbevolen berichten

Hallo, 

 

Waarschijnlijk ben ik te overbezorgd, maar mijn konijntjes schudden de laatste paar dagen vaker met hun hoofdje/oortjes, niet de hele dag door maar wel vaak genoeg dat het mij opvalt (ik zit wel veel bij hun hok). Ze krabben er aan met hun achterpoten maar dat deden ze altijd al wel om zich te wassen. 

 

Nu lees ik op internet:  

Konijnen besmetten zich met oormijt door direct contact met een besmet konijn, en door contact met afgevallen korsten van een besmet konijn welke Psoroptes mijten bevatten.

Betekent dit dat ze het niet zomaar kunnen krijgen van een mijt die ergens 'rondzweegt'?? 

 

Ik zie verder geen korstjes in de oortjes, maar bij Saartje is dat moeilijk te zien door haartjes in een lichtbruine kleur. 

 

Kan er ook een andere reden zijn dat ze met hun hoofdje schudden? Misschien door het warme weer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet ook niet precies hoe ze besmet raken, maar mijn konijnen hebben het ook wel eens gehad zonder direct contact te hebben gehad met een ander konijn.

 

Als je het niet vertrouwt zou ik toch even langs de dierenarts gaan en het zekere voor het onzekere nemen! 

 

Tenzij andere Bunnybunchers een reden weten voor het schudden en krabben :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Teddybeer:

Ik weet ook niet precies hoe ze besmet raken, maar mijn konijnen hebben het ook wel eens gehad zonder direct contact te hebben gehad met een ander konijn.

 

Als je het niet vertrouwt zou ik toch even langs de dierenarts gaan en het zekere voor het onzekere nemen! 

 

Tenzij andere Bunnybunchers een reden weten voor het schudden en krabben :) 

Oke! Dan zullen ze het wel kunnen krijgen zonder direct contact. 

Ontstonden er bij jouw konijnen snel van die korstjes? Of hoe zag je het aan ze?

Ze zijn niet overmatig aan het krabben ivm normaal. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het viel me op dat de huid op het oor van Joop iets roder was dan normaal, en hij had wat schilfers op de oren. Hij was niet veel aan het krabben eigenlijk.

Maar omdat ik toch voor inentingen naar de DA moest, heb ik het gelijk gevraagd. Ze heeft toen een stukje huid weggeschrapt en inderdaad zat er een mijt. 

Dus ook met weinig symptomen kunnen ze oormijt hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm oke, ik ga nog maar eens goed op ze letten. Mijn dierenarts woont vrij ver weg (mijn oom is dierenarts dus vandaar dat ik bij hem zit). 

Ik zie nu in ieder geval nog niks opvallends aan de oortjes, qua roodheid of schilfers. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Handig dat je oom dierenarts is!

 

Gewoon goed controleren. Ik kan me wel voorstellen dat konijnen nu jeuk hebben met al die haren en dat warme weer :) Misschien is het ook handig om de vacht te controleren? Misschien zit daar wel wat, en dat ze daardoor zo schudden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tommie is nog heel erg in de rui trouwens dus die zit ook onder de haartjes. Hij wil niet geborsteld worden, dan rent is weg... 

Misschien dat het daar mee te maken heeft. 

De vacht van Saartje is verder normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .