Ga naar inhoud

Fenbendazol


S&T

Aanbevolen berichten

Hallo, 

 

Mijn konijntjes zijn besmet met pinwormen :(. Dit hebben ze al een hele tijd. Eerst kreeg ik te horen dat het niks was, daarna werd het erger en heb ik ze behandeld maar dit heeft blijkbaar niet genoeg geholpen.

Nu moet ik ze 14 tot 28 dagen Fenbendazol geven in de hoop dat het dan wel weg is. Dat moet met een spuitje in het mondje. Dus ook nog eens optillen en ze goed vasthouden.

Dat vinden ze echt verschrikkelijk. Ze stribbelen enorm tegen.

 

Heeft iemand tips?? Het is een soort pasta/gel dus iemand die een trucje weet om dit ergens in te verstoppen zodat ze het misschien ongemerkt opeten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Olvarit ;) En dan de puur fruit varianten zonder toevoegingen of de wortelvariant (zonder aardappel!). Vooral banaan en peer zijn hier favoriet. In Loftys wil ook nog wel eens werken. Dit zijn holle snoepjes, waarvan je de holtes kunt vullen. Een enkeling trapt er ook in als je het op een blaadje witlof geeft, mits ze de witlof gewend zijn. Succes! 

 

En ik verplaats je topic ook meteen naar het juiste onderdeel ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de foto te zien heb je kleine konijnen, maar bij grote konijnen kun je ook kiezen voor Panacur tabletten (gaat per gewicht). Die verkruimel je tussen 2 lepels en het poeder smeer je tussen twee dunne plakjes appel. Werkte hier erg goed! Misschien een tip voor mensen die meelezen en grote konijnen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden zei HildeR:

Ik laat konijnen gewoon op de grond als ik ze medicatie moet geven. Meestal hou ik ze tegen in hun poepbak of klem ze tussen m'n benen. Veel minder stressvol dan oppakken.

Dat heb ik geprobeerd maar dan weten ze toch altijd te ontspannen. Ze voelen blijkbaar toch aan dat er iets vervelends gaat gebeuren. 

Saartje eet gelukkig de olvarit met Fenbendazol. Tommie niet, maar die is altijd wat argwanend met nieuw eten, dus ik ga het nog een keer proberen, of met een andere smaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei S&T:

Dat heb ik geprobeerd maar dan weten ze toch altijd te ontspannen. Ze voelen blijkbaar toch aan dat er iets vervelends gaat gebeuren. 

Saartje eet gelukkig de olvarit met Fenbendazol. Tommie niet, maar die is altijd wat argwanend met nieuw eten, dus ik ga het nog een keer proberen, of met een andere smaak.

Als je het goed doet, kunnen ze geen kant op ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Saartje eet met veel plezier appelbanaan prutje met Fenbendazol er in.

Tommie daarentegen is super eigenwijs en wil niks proberen (ook zonder Fenbendazol geprobeerd). Heb meerdere smaken geprobeerd. 

Maar hij kijkt er naar en loopt weg, bij appelbanaan rende hij zelf hard weg toen ie er aan rook. 

 

Als ik een bakje laat staan in de hoop dat ie nieuwsgierig wordt, dan heeft Saartje het al op voordat ik weg ben...

 

Iemand nog tips?? Ik wil hem eigenlijk echt niet met een spuitje Fenbendazol geven...Hij wil al liever niet aangeraakt worden. Ik mag hem nu na maanden eindelijk een beetje aaien tijdens het brokjes eten, maar verder zit ie er niet echt op te wachten. Dus hem 'tegenhouden' zodat ie niet weg kan wordt ook moeilijk denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijn op de grond laten, razendsnel een handdoek om het lijfje wikkelen zodat alleen het kopje uitsteekt, spuit in mondje legen en volgende. Je moet snel handelen zonder twijfel en ze niet de kans geven na te laten denken wat er gebeurt. Niet leuk, wel noodzakelijk.

Ik ben zelf geen voorstander van mengen met eten o.i.d. omdat je dan geen idee hebt hoeveel ze daadwerkelijk binnen krijgen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden zei Rian:

Konijn op de grond laten, razendsnel een handdoek om het lijfje wikkelen zodat alleen het kopje uitsteekt, spuit in mondje legen en volgende. Je moet snel handelen zonder twijfel en ze niet de kans geven na te laten denken wat er gebeurt. Niet leuk, wel noodzakelijk.

Ik ben zelf geen voorstander van mengen met eten o.i.d. omdat je dan geen idee hebt hoeveel ze daadwerkelijk binnen krijgen.

Die handdoek is wel een goed idee. Nu moet ik (of iemand die me helpt) hem onderhand in de houdgreep houden. 

 

Saartje krijgt wel echt alles binnen denk ik, ze likt het bakje helemaal leeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Lienappelsien:

Tja, als hij zich echt niet laat foppen zal het toch onder dwang moeten. Ik smeer het op een blaadje andijvie, witlof, plakje appel of wortel. 

Ja ik vrees het ook. 

Hij heeft vaak geen interesse in groenten, laat staan als er een zoet goedje op zit. Wat de boer niet kent.... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .