Ga naar inhoud

Fruitboom takken??


Bannie

Aanbevolen berichten

Wij hebben in de buurt een fruitboom kweker. Ik mag een paar takken hebben voor onze bannie. Is het beter jonge of oudere takken te nemen? En mag hij hier onbeperkt aan knabbelen? Of niet.  Hij is nogal een knabbellaar aan kleding en aan zijn nieuwe hok.. enz zoals een normaal konijn maar ik dacht misschien vind hij dat wel leuk en paar taken om mee te spelen en om op te knabbelen. Ooh en het is een biologische kweker... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn ze helemaal wild op takken. Eergisteren zag Dakota dat ik een tak had opgehangen en ze moest van blijdschap eerst 2 keer keihard door de kamer racen voordat ze zich er op stortte :'D Leuk idee dus!

 

Ik ben geen expert maar ik denk dat je wel even op moet passen met welke takken je geeft. Bunnybunch heeft een lijst met veilige en giftige groente/fruit/kruiden voor konijnen (https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/groenten-fruit-kruiden-konijnen/) en daar staat het volgende: "De meeste fruitbomen zijn veilig, met één belangrijke uitzondering: Let op dat je geen vruchten, pitten of takken geeft van steenvruchten (oa. pruimen, perziken, abrikozen, avocado's, olijven, dadels, walnoten en mango's. ) De enige uitzondering hierop zijn kersen, die mogen konijnen wel (met mate)." 

 

Zelf geef ik altijd takken van de treurwilg van mijn ouders. Daar zijn ze echt dol op, ze trekken de 'schil' er vanaf. Misschien is dat een idee (van een wilg dan, hoeft niet perse van mijn ouders te zijn)? En denk je er ook aan dat je de takken even goed wast voor je ze geeft? Als er zieke wilde konijnen op hebben gezeten kan jouw konijn ook ziek worden, en van vogelpoep kunnen ze geloof ik wormpjes krijgen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Takken van een appelboom zijn veilig om te geven. Wel wat met mate, het is niet de bedoeling dat je er zo veel bij legt dat ze bijvoorbeeld geen hooi meer eten ;)

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/groenten-fruit-kruiden-konijnen/

 

Citaat


Bomen

Van onderstaande boomsoorten is het veilig om takken en bladeren als knaagmateriaal te geven. Geef alles wel met mate, te veel van hetzelfde is niet goed. Ook is het niet de bedoeling dat ze bijv. minder hooi gaan eten door een grote  hoeveelheid knaaghout. Zorg er voor dat het altijd onbespoten takken en bladeren zijn!

 

De meeste fruitbomen zijn veilig, met één belangrijke uitzondering: Let op dat je geen vruchten, pitten of takken geeft van steenvruchten (oa. pruimen, perziken, abrikozen, avocado's, olijven, dadels, walnoten en mango's. ) De enige uitzondering hierop zijn kersen, die mogen konijnen wel (met mate).

 

Appelboom (geen sierappel)
Bamboe
Beuk (beukennootjes wel met mate!)
Berk
Eik
Els
Hazelaar (hazelnoten wel met mate!)
Perenboom
Populier
Tamme kastanje (takken, kastanjes wel met mate!)
Wilg (alle soorten)

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde een van de takken op een of andere manier vast maken in bannie zijn hok.... bijt hij hard in mijn vinger top! AU! bannie geschrokken dochter geschrokken en ik een bloedende vinger.  Maar alle gemoederen weer gesust en bannie en dochter even extra geknuffeld. Nu nog een zere vinger haha was ook niet zo slim van me om dat te doen in zijn hokje wat hij op dat moment ook in zat... ik z'n enthousiasme miste hij het takje... terwijl mijn vinger echt heel wat dikker is haha

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zien niets vlak voor hun neus, dat is een blinde vlek. Dus inderdaad, als je iets echt dicht voor z'n neus houd, dan ziet hij het niet. Waarschijnlijk zag hij het verschil tussen jouw vinger en de tak inderdaad niet :'D 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .