Ga naar inhoud

Eten na castratie


tessavansluijs

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!

Afgelopen vrijdag heb ik mijn ram Oskar laten castreren. De operatie is goed gegaan, Oskar is onder volledige narcose geweest.

Na de operatie is hij een paar uurtjes gebleven en hebben ze Oskar gedwangvoert. Zijn temperatuur was gelijk goed! Hij at daar nog niet uit zichzelf.

Toen hij naar huis mee kwam, is Oskar gelijk zelf gaan eten. Het ging vooral om hooi, peterselie, munt, wortelloof. Soms een stukje witlof/appel.

Brokjes is hij zaterdag pas een beetje gaan eten (maar echt heel minimaal, misschien drie happen). 

Hetgeen waar ik me een beetje zorgen over maak is dat zijn eetgedrag niet echt ''vooruit'' gaat, ik had verwacht dat hij inmiddels wel ''gewoon''

zou eten. Dus zijn bak leeg en veel meer drinken. Maar dat is nog niet zo helaas. Het is allemaal best minimaal,

en in wortel is hij bijvoorbeeld überhaupt helemaal niet geïnteresseerd, terwijl er normaal makkelijk een winterpeen per dag ingaat.

Oskar heeft wel vanaf het begin mooie ronde, grote keutels en ook een normale hoeveelheid! Plassen doet hij ook maar drinken zie ik hem dus nauwelijks. 

Ik maak me nogal zorgen omdat ik weet wat hij normaal naar binnen werkt...

 

Hoe denken jullie hierover en wat zijn jullie ervaringen hiermee? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krijgt hij nog pijnstillers?  Geef je hem nog veel lekkers naast zijn normale voeding?  Er kunnen verschillende redenen zijn dat hij nog niet goed eet, pijn bijvoorbeeld. Maar ook stress, as je bijvoorbeeld te vaak bij hem gaat kijken en hij dat niet gewend is.  

 

Wat eet hij nu precies wel en hoeveel?

 

 Op zich kan het best dat hij nog niet 100% eet wat hij voor de operatie at. Als hij genoeg binnen krijgt om de darmen goed te laten werken en hij goed keutelt dan is dat ook niet gelijk een groot probleem. Het is nog geen week geleden dat hij geopereerd is. 

 

Maar als je het idee hebt dat hij veel pijn heeft, of dat er echt iets niet in orde is , neem dan wel contact op met de dierenarts. Via internet is het altijd moeilijk om te oordelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee 

Hij krijgt nog pijnstillers ja!

Ik heb daar vanmorgen de DA over gebeld en zij zei zeker nog een aantal dagen geven. Hij krijgt metacam.

Dit heeft hij overigens vrij, za en zondag ook gekregen. 

Hij eet nu op een dag: hooi (twee a drie ruifjes ), een paar happen brokjes, stukken sla, paar handen peterselie en munt en hij eet dus soms ook een paar stukjes appel/wortel/witlof.

 

Ik ben wel meer naar hem gaan kijken ja, ook omdat ik zelf wat gestrest was natuurlijk na de operatie hoe het met hem zou gaan.

Hij heeft de afgelopen dagen tijdelijk in de bijkeuken gestaan en in nu sinds vanmorgen weer terug in zijn buitenhok. 

In de bijkeuken vond hij namelijk helemaal niet leuk en hier raakte hij heel gefrustreerd van (veel aan tralies knagen).

Bij het belletje vanmorgen dit ook gevraagd aan de DA, ze zei dat hij prima weer terug kon.

 

Hij is heel actief en ik heb niet het idee dat hij niet in orde is omdat hij zo actief is, maar het valt me op dat hij dus nog niet in zijn ''oude'' eetpatroon is gevallen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .