Ga naar inhoud

Welk hooi voer jij aan jouw konijnen?


Evee

Hooisoorten  

157 leden hebben gestemd

  1. 1. Welk hooi voer jij aan jouw konijnen?

    • Gewoon hooi (gedroogd gras)
      67
    • Hooi van een boer
      36
    • (Berg)weide hooi
      30
    • Kruidenhooi
      57
    • Timothy hooi
      20
    • Alfalfa / luzerne
      4


Aanbevolen berichten

Hooi van de boer. 

Tot voor twee jaar was het 'paardenhooi', (van een boer met paarden), tamelijk hard en stug en grof, vanaf vorig jaar is het 'hertenhooi', (van iemand met herten), veel zachter en groener. Het paardenhooi aten ze hier veel liever, maar het zijn sowieso goede hooi-eters. Enkel Lilou eet geen/weinig hooi, die geeft de voorkeur aan stro. Ach ja, moet zij weten, ze eet ook goed biks en groenvoer, dus tekorten zal ze wel niet krijgen hierdoor. Het is bij haar stro of niets, dan is de keuze vlug gemaakt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vroeger (toen ik nog meer konijnen had) ook hooi van een boer gevoerd, van een schapenhouder was dat. Alleen vond ik die kwaliteit soms best wisselen. Je merkte goed wanneer het verse oogst was in het voorjaar / de zomer, of een minder goede oogst na bijvoorbeeld een drogere periode, en ook wanneer het in de winter al even opgeslagen had gelegen. Omdat ik nu nog maar 2 kleine konijnen heb en dan veel te lang met zo een baal doe, ben ik overgestapt naar "winkelhooi".

Hoewel ze het barn-i kruidenhooi ook erg lekker vinden en ik veel verschillende soorten uit de webwinkel "test" op mijn eigen konijnen, valt het Nature's best bergweide hooi het best in de smaak. S ochtends krijgen ze hun ruifje aangevuld met enkel hooi, 's avonds krijgen ze het gemengd met kruiden (dat is een mix van vanalles, mijn konijnen eten de restjes die tijdens het inpakken van bestellingen op de grond vallen haha ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze ook hooi van een tuincentrum. Ik had eerst hooi van een vrij goedkoop (denk ik) diervoedermerk, maar dat was erg klein en fijn en stoffig hooi. Nu dus van het huismerk van een groot tuincentrum en dat is vrij grof en lang hooi, mijn konijnen vinden het heerlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen krijgen als basis hooi van een boer. Dat is inderdaad erg wisselend van kwaliteit. Momenteel heb ik een baal 3e snee hooi. Het is heel fijn hooi, wat ze echt met bekjes vol eten! Ik had eerst 1e snee hooi gekocht bij deze boer. Dat zag er erg mooi, langstelig en stevig uit, maar de konijnen vinden het minder lekkers als het fijne 3e snee hooi. Ik meng het nu door elkaar. Verder koop ik regelmatig een zak Timothy hooi en/of Bergweidehooi in de (web)winkel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet zeggen dat mijn twee kleintjes slechts een maand doen over een baal hooi van de boer, maximum zes weken, ik reken altijd op twaalf balen per jaar. Zo'n baal zal zo'n tien tot twaalf kilo wegen, schat ik zo, dus ik zou me blauw betalen aan van die kleine zakjes hooi van de winkel. Gelukkig heb ik makkelijke konijnen. :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb je wel een kleine baal van de boer hoor ;) De balen die ik haalde waren of 25 of 35 kg. Met 2 konijntjes van samen 3kg, die ongeveer 200 gram hooi per dag eten samen, vind ik dat ik daar wel heel lang mee doe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook hooibalen van zo'n 25-30 kilo. Daar doe ik gemiddeld ongeveer 3 maanden mee met 2 grotere konijnen (samen bijna 8 kilo). Ligt er ook aan hoeveel pleegkonijnen ik op dat moment heb en hoe lekker het hooi is. Ik betaal momenteel 3,50 euro per baal, dus dat is lekker goedkoop. Maar soms gaat er ook wel eens een baal naar de geiten van de kinderboerderij als de konijnen het (bijna) niet willen eten. Dan vind ik het er mooi uit zien, maar de nijnen blieven het niet... Tja...dat is dan dat verschil in kwaliteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben laatst ook een baal hooi gehaald, het is Duits kruidenhooi (volgens het bedrijf waar we het hebben gehaald :p), volgens mij was het een baal van bijna 20 kg. Onze konijnen doen er dus wel heel lang mee, ik weet niet of het uiteindelijk slecht wordt, we hebben het in 2 bakken zitten in de garage. Deze baal kostte volgens mij 6 euro, ze vinden dit in ieder geval veel lekkerder dan dat wat we eerst in de winkel haalden, en het is een stuk goedkoper. Alleen kost het wat plek omdat het zo veel is :p  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook hooi van een boer. Ik betaal 5 euro voor een baal en doe daar met 8 konijnen ongeveer een maand mee. Vorig jaar had hij even niks meer en was hij eigenlijk van plan om alleen grote balen te laten persen van 300 kilo. Dus ik bij zijn buren een andere baal gehaald. Diegene zei dat het biologisch hooi was.... nou.... m'n konijnen hebben in tijden niet zo langzaam met een baal gedaan als toen. 

Gelukkig kwam "mijn" boer met het goede nieuws dat hij toch voor z'n klanten ook kleine baaltjes ging laten persen, waar ik hem zeer dankbaar voor ben :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik  vind het trouwens wel grappig dat nog niemand heeft aangevinkt luzerne / alfalfa te voeren, terwijl dat één van de meest verkochte producten in de webwinkel is. Ik denk dat veel mensen dat  als een kruid zien, terwijl het eigenlijk een hooisoort is ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voer ook bergweide hooi van de welkoop! En ze eten het met smaak op alle 4! Moet soms wel 3 of 4x per dag hun ruifje bij vullen.

Ik bestel het ook: maar ik mix het met andere kruiden, dus gebruik het niet echt als hooi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook 'boerenhooi' van de fouragehandel van de manege. Luzerne krijgen ze ook inderdaad, maar als extraatje en niet als hoofdvoer. Net als kruidenhooi ofzo. Soms halen we zakken om ze wat lekkers te geven, maar dat wordt nooit de volledige vervanger van het dagelijkse hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik haal kleinere zakken gewoon hooi bij de Welkoop. Het is een klein baaltje die precies in een standaard opbergbox in de kast past. Natuurlijk zou ik ook goedkoper uit kunnen zijn en een grote zak in de garage plaatsen, maar dit geeft voor mij minder troep en scheelt heen en weer lopen ;-). Wel merk ik dat de konijnen bij iedere nieuwe baal een dagje bedenkingstijd nodig hebben en minder hooi eten. Ze houden niet zo van verandering. Af en toe krijgen ze er een handje kruidenhooi bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Mijn viertal eet van een grote baal hooi voor paarden bij de diervoederwinkel gekocht. Grote baal, stofvrij (echt niet), lange stelen (echt niet), maar toch maar eens geprobeerd omdat ik me scheel betaalde aan gewone vijf kilo pakken bij de dierenwinkel die ook vol zaten met hele kleine prutsprietjes en stof. Ze zijn geen grote hooi-eters, maar eten wel veel groenten, fruit en gras. Ik voer als lekkernijtje af en toe Luzerne en alfalfa. Af en toe koop ik een ander speciaal smaakje hooi voor hen, maar eigenlijk vinden ze daar ook niks aan. Mijn konijnen gebruiken het hooi liever om door de hele tent te slepen en ergens een lekker bergje mee te maken om in te luieren. Stro eten ze gedeeltelijk op en de rest slepen ze ook overal heen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-5-2017 at 12:24 zei koos de grote:

wat doe je als je konijn geen hooi eet? ik heb al diverse soorten geprobeerd. kruidenhooi, timothy hooi, bergweidehooi. maar hij hoeft het niet. de cavia' s hebben geluk. die eten alle soorten hooi. 

 

Daarvoor staan allerlei tips in dit artikel: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/hooi/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .