Ga naar inhoud

Konijn lijkt altijd honger te hebben


MichellePol

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!

Ik heb sinds 1,5 week twee dwergkonijntjes van 10 weken. De verkoper gaf aan dat ze onbeperkt biks mochten en ook onbeperkt hooi. Dit heb ik gedaan alleen valt mij op dat ze echt heel veel eten. Ik heb het gewogen en sommige dagen eten ze 150/200gram. Op het pak staat 50 gram per konijn per dag aangegeven. Nu vraag ik me af is dit normaal, hoe doen jullie dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De voornaamste vraag is wellicht: hoeveel mag jouw konijn eten van droogvoer?

Een goede hoeveelheid om aan te houden is dagelijks 20 à 25 g voer per kg lichaamsgewicht. Een konijn van 2 kg mag dus 40 à 50g droogvoer eten per dag. Dit komt ongeveer overeen met een eierdopje. Een vol eierdopje is ca. 50g gewone biks. Niks van aantrekken als ze met hun voerbak beginnen te smijten, konijnen kunnen bedelen als de beste!

Uitzondering! Jonge konijntjes (tot ca. 5 maanden) mogen onbeperkt droogvoer krijgen, op voorwaarde dat ze al hun blindedarmkeutels opeten. Het is wat aftasten welke de juiste hoeveelheid is en soms moet je voeren op gevoel.

Opmerking: Supreme Science Selective is een voorbeeld van geëxtrudeerde en dus heel luchtige biks. Het bevat prebiotica wat de goede bacteriën in de darmen stimuleert. Maar omdat hij zo luchtig is en het opzwelt in de maag, mag je er niet zoveel van geven.
Ongeveer 10g Supreme Science Selective per kg lichaamsgewicht is ruim voldoende!
Het lijkt erg weinig maar als je meer geeft laten ze hun blindedarmkeutels liggen.
Als je meet met een eierdopje: een vol eierdopje komt overeen met 20g SSS, een half eierdopje dus met 10g. Een konijn dat 2 kg weegt mag dus 20g Supreme Science Selective per dag eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .