Ga naar inhoud

Konijn rent bang weg voor zusj


Sherina

Aanbevolen berichten

Hoihoii,

Ik heb nu 2 konijntjes, Beide voedster en allebei 4 maanden oud. Het zijn 2 zusjes. Sinds gisteravond rende het ene konijn bang weg voor het ander, terwijl ze daarvoor gewoon naast elkaar sliepen enzovoorts. Je kan wel zien dat het ene konijn echt bang is en het hok uit wilt. Nu zitten ze beide ook in een hoekje. 4 maanden lang ging het gewoon goed. 

Ik ben echt ten einde raad..             Iemand enig idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen enkel hok is groot genoeg voor een koppel, en al zeker voor een koppel van twee voedsters. Ik zou dus al beginnen met het hok uitbreiden met een permanente ren. Het wordt als de hormonen gaan werken waarschijnlijk alleen maar erger, dus doorgaan zoals nu en je kunt ze vrijwel zeker een keer uit elkaar trekken ivm vechten. Er is al iets gebeurd wat je niet weet terwijl ze opgesloten zaten. Als je ze samen wilt houden dus het verblijf flink uitbreiden (en dat betekent niet overdag los laten lopen en 's nachts of bij niet thuis opsluiten, want ook dan hebben ze een grote ruimte nodig) van minstens 4m2 en laat ze allebei castreren/steriliseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verblijf inderdaad flink uitbreiden. Ik zou voor een koppel voedsters echt de 4 vierkante meter permanente leefruimte (dus altijd, niet alleen losloopruimte een paar uur per dag) rekenen. Zorg voor wat plekjes waar ze elkaar kunnen ontlopen.

Het is voorjaar, de hormonen spelen op. Ze raken ook op een leeftijd dat ze vruchtbaar zijn, last van hormonen krijgen, territorium drang. En op deze leeftijd begint het karakter ook veel meer te ontwikkelen. Misschien passen ze gewoon niet bij elkaar van karakter. Konijnen kennen geen familieverbanden, dus of het zusjes zijn of niet, maakt niet uit.

Als je het een kans wil geven: zorg dan echt voor een ruim verblijf.

In deze artikelen staan ook veel tips:

koppelen van konijnen

huisvesting van konijnen

konijnen houden in huis

Jouw situatie is een voorbeeld van één van de redenen dat heel veel konijnenbaasjes hier op het forum naar konijnenopvangen worden doorverwezen als ze een maatje zoeken voor een konijn, of aan konijnen willen beginnen. Konijnen zijn sociale dieren die echt een soortgenootje nodig hebben. Alleen zijn het net mensen: ze willen niet zomaar met iedereen samen leven. Moet je je voorstellen dat jij met iemand waar je echt niet mee op kan schieten dag in dag uit, jaren lang in een badkamer opgesloten zit. Dat lijkt mij niet echt een fijne situatie. Of het goed komt tussen jouw voedsters weet ik niet, het kan. Maar ruimte is daarbij wel een hele belangrijke factor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad uitbreiden, ik heb er ervaring mee helaas! Alleen bij mij hadden de 2 dames al 12.8m2, en nog ging het fout! Terwijl ze elkaar ruim uit de weg konden, toen heb ik ze de woonkamer er ook maar bij gegeven samen 32m2 en toen ging het goed met soms nog periode's dat het fout ging! Terwijl ze alle 2 gecastreerd zijn, en nog ging het fout, en volgens de opvang zaten ze al ik weet niet hoelang bij elkaar, en zo zie je maar dat het toch nog fout kan gaan, nu heb ik er een bestaand koppel bij zitten van ram en voedster, dus heb nu een groep van 3 geholpen voedsters en 1 ex-ram. En nu gaat het wel goed met die 12.8m2!
En als ik thuis ben hebben ze 32m2!

Dus zorg alsjeblieft ervoor dat ze geholpen worden en genoeg ruimte, want bij mij ging het dus fout op bijna 13m2, 2 geholpen voedsters

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .