Spring naar bijdragen
louloumolly

kip met legnood/ontsteking eierstok ?

Recommended Posts

hoi, ik heb 3 kippen waarvan eentje (4 jr. Oude chabo hen)sinds gisteren is ze wat suf en heeft ze bijna geen eetlust meer, ze zat het liefste de hele tijd stil. Toen heb ik haar apart gezet met ontwormkuur en volop eten. Ik heb het kippenhok goed schoongemaakt. Vanochtend vond ik een raar soort ei achtig iets in haar "kooitje" ik heb die dingen de hele week al gevonden em nog nooit eerder gezien. De andere 2 kippen leggen wel goede harde gezonde eieren. Maar deze week heb ik dus al zo'n 3 x mislukte eieren gevonden, 1 x een windei en 2 keer iets wat er niet op leek een soort vies ei zo der schil. Ik maakte me niet gelijk zorgen omdat geen van de kippen zich ziek gedroeg. Alleen gisterenmorgen was ze wat suf en at niet mee met de andere kippen. Ik had altijd het idee dat zij nooit meer eieren legde ze is ook al ongeveer bijna 5 jaar. Maar nu krijg ik dus de indruk dat er iets niet helemaal goed gaat. Haar ontlasting is gewoon goed en geen diarree. Ze geeft geen zieke uitstraling is niet vermagerd of te dik. Ik heb haar vanmiddag lekker in een warm bad gedaan om de spieren wat te ontspannen en wat zonnenbloemolie naar binnen gebracht ( ja dat was een heel vies werkje ) ik heb haar een uurtje geleden ook nog op het gras gezet met de andere 2 kippen en toen gedroeg ze zich bijna weer helemaal normaal ze ging vrolijk eten met de andere en liep wat rond. Daarna ging ze stil zitten maar dat deden de andere 2 kippen ook en ze kopiëren elkaar altijd as het ware. Ik heb haar weer in haar eigen kooitje gezet en hoop dat gered word. Ik heb dat bad+zonnebloemolie gedaan voor eventuele legnood. Daarnaast is er nog een raar dingetje aan de hand ik noem het even haar anus maar kippen hebben een gaatje voor alles alleen ik ben even de naam vergeten ( maar daar komt dus alles uit : Poep+urine+eieren ) toen ik dat schoonmaakte en daar zonnebloemolie op deed beweegt het de hele tijd raar nu nog steeds volgendsmij. Het is zegmaar de beweging van als ze poepen en dan constant. Ik vind dit heel raar eruit zien en daarom heb ik ook het idee dat er wat dwars zit. Maar volgends mij is ze al wel een heel stukje opgeknapt. Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn ? Wat die rare mislukte eieren betekenen ? En of ik nog iets voor haar kan doen ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou deze vragen stellen aan een dierenarts en niet op een konijnenforum.. De beweging is een persbeweging, dus dat heeft zeker met het eieren leggen te maken. Maar hoe of wat precies, geen idee. Ik weet wel dat vogeltjes aan legnood kunnen overlijden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou inderdaad naar een dierenarts gaan die is bijgeschoold in vogels. Legnood kan verschillende oorzaken hebben en die moet je eerst achterhalen voordat je kunt gaan behandelen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben zo ook eens met een van mijn kippen bij de dierenarts beland. Ook een chabo. De dierenarts kon het inderdaad verhelpen. Maar het is wat Sanne ook zegt, afhankelijk wat de de oorzaak is. Heb toen voor de keuze gestaan de kip laten inslapen. Omdat er grote kans was dat het weer ging gebeuren. Omdat de dierenarts dacht dat er waarschijnlijk iets vanbinnen was beschadigd of misvormd. Heb haar niet laten inslapen omdat ze bijna geen eieren meer legt. Ze legt zo nu en dan nog een windei (is al een oud besje). Maar mocht het weer voorkomen laat ik haar alsnog inslapen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

goed nieuws ! Het gaat veel beter met Takkie ( de chabo ) vandaag veel gegeten en ook goed gepoept. Ze loopt nu lekker op het gras met de andere kippen ze is weer helemaal de oude ! Ik geef haar vanavond nog een warm bad en laar haar waarschijnlijk nog 1 nachtje binnen slapen. Morgenmiddag gaat ze weer naar buiten. Haar eetlust is ook weer bijna helemaal de oude ! Bedankt voor alle tips

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .