Spring naar bijdragen
Christaaa

Kippen informatie?

Recommended Posts

Binnenkort krijgen wij nieuwe buren. Samen met hen willen we kippen gaan houden, op de scheiding van onze tuinen. De bedoeling is natuurlijk een veilig hok voor 's nachts en overdag lekker los scharrelen. Nu ben ik op zoek naar een goed hok en een geschikt ras, maar ik heb helemaal geen verstand van kippen. Is er iemand die een goede site weet met de juiste informatie?

En als iemand zin heeft om informatie te geven, is dat natuurlijk ook welkom. We zijn op zoek naar wat grotere dieren, omdat we regelmatig haviken in de tuin hebben, dus voor kleine kipjes is het niet veilig. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Totaal geen verstand van kippen, maar ik volg een kippenopvang op FB en die redden oude legkippen. Dat lijkt mij persoonlijk helemaal geweldig. Als je op red een legkip googled zie je wel verschillende initiatieven voorbij komen geloof ik. 

Edit; Was even zoeken want dacht dat ze een hele andere naam hadden xD maar deze volg ik al een paar jaar: https://www.facebook.com/exlegkipjes/ 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hebben kipjes :)

Wij hebben voor new hampshire kipjes gekozen. Best flinke kippen ,maar echt van die "als je als kind aan een kip denkt, dan denk je aan zo iets" kipjes. Ze zijn makkelijk tam te maken. Ze hebben jaren op onze moestuin gelopen, maar die hebben we vorig jaar verkocht. We hebben er nu nog 3. Het zijn geen extreme legkippen, maar een beetje een combi vlees-legkip. Niet dat wij ze eten hoor, maar ik hoef ook geen overdosis eieren te hebben. Op het moment hebben we van de 3 kipjes 1 of 2 eitjes per dag. Prima dus.

Wat betreft de huisvesting zou ik kiezen voor iets wat goed schoon te maken is ivm parasieten. En net als bij konijnen; waar ze lekker de ruimte hebben en ook lekker kunnen fladderen. Onze kipjes zijn ook dol op zandbadjes :) En zorg dat er een paar (wilgen)takken of zitstokken zijn voor ze.

Ik ontworm en behandel regelmatig tegen parasieten.  Een tijdje terug hadden ze kalkpoten, dat is ook heel vervelend maar gelukkig wel met huis-tuin-keukenmiddeltjes goed op te lossen. Verder eigenlijk weinig problemen.

Wat wil je verder nog weten?

dit zijn ze:

moestuin01.jpg

huisdieren (5).jpg

huisdieren (6).jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zulke kipjes vind ik ook leuk! gewoon model kip inderdaad.

Hoeveel ruimte heeft een kip nodig ongeveer? En ik bedoel dan vooral in de nacht en voordat ze overdag los gelaten worden. Want lekker fladderen en rondscharrelen kunnen ze gewoon bij ons in het bos. Ik moet ze 's avonds vanwege vossen wel echt opsluiten, dus ik ben vooral naar die huisvesting aan het kijken. Hoe groot zou het rennetje voor de nacht moeten zijn? 

En wat voor voer en hoeveel geef je? maakt het daarbij uit wat ze overdag zelf kunnen vinden?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Brahma is een grote sierkip met veren aan de poten,ze zijn erg tam en vliegen niet leggen redelijk goed. De eitjes van een Brahma zijn naar verhouding niet overdreven groot.
De Jersey Gaint is de grootste raskip,leggen erg goed het is een vlees en legras.

Hoe groot het binnenhok moet zijn is naargelang het aantal kippen dat u wil houden.Bij de bouw van een binnenhok moet u aandacht besteden aan de verluchting deze kan aan de achterkant bovenaan geplaatst worden en aan de voorkant onderaan zodat de wind daar weg kan,dit is van nut vanwege het veerstof dat kippen met zich mee brengen.Het binnenhok moet je volledig aan de binnenkant bewerken met witkalk hierdoor heb je minder kans op bloedluis. Ook moeten er leg nesten in het binnenhok aanwezig zijn zodat de kippen niet her en der hun eitje gaan leggen, in het legnest kan je tabak stelen leggen om geen mijten in het legnest te krijgen.

Ik geef mijn kippen 's morgens en 's avonds een handgropje per kip,daarnaast krijgen ze groenten en tafelrestjes,1x per week geef ik ze geweekte hondenbrokken gemengd met vruchten meusli om aan hun dierlijke eiwit behoeften te voldoen. De kippen hebben ook grit en maagkiezel nodig zodat hun eten beter kan verteren.Ieder voor en najaar behandel ik ze met anti luis/worm 2 druppels in de nek van de kip aanbrengen. De kippen krijgen hier het voer van Aveve de Optima+ Gezondheidsmix (76).

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Christaaa:

Zulke kipjes vind ik ook leuk! gewoon model kip inderdaad.

Hoeveel ruimte heeft een kip nodig ongeveer? En ik bedoel dan vooral in de nacht en voordat ze overdag los gelaten worden. Want lekker fladderen en rondscharrelen kunnen ze gewoon bij ons in het bos. Ik moet ze 's avonds vanwege vossen wel echt opsluiten, dus ik ben vooral naar die huisvesting aan het kijken. Hoe groot zou het rennetje voor de nacht moeten zijn? 

En wat voor voer en hoeveel geef je? maakt het daarbij uit wat ze overdag zelf kunnen vinden?

Hoeveel ruimte vind ik lastig te zeggen in vierkante meters zeg maar. 's nachts zitten ze op stok of in een legnest te slapen, dus echt heel veel ruimte hebben ze dan ook niet nodig. Wij hebben een nachthok gehad in het verleden op de moestuin van 2x1 meter (toen nog voor 5 kippen) en dat was echt ruim.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu hebben de kippen trouwens niet echt een nachthok, ze zitten in een ren die behoorlijk beschut is. Er staat wel een flinke plank als schut in, met daar achter kratjes met stro. Daar leggen ze eieren en in koude nachten slapen ze daar. Maar ze kunnen ook op krukjes / stokken zitten, dat heb ik ze van de week zien doen toen het beter weer was. Net waar ze zelf voor kiezen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ohja wat het voer betreft krijgen ze biologisch kippenvoer (deze), kippengrit en keukenrestjes (restjes brood, rijst en pasta, maar bijvoorbeeld ook sla en andijvie).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb zelf een mengelmoes van kippen. Maar heb met de rassen Antwerpse baardkriel en Hollandse kriel (beide erg klein formaat duif) heb ik hele goede ervaringen ze zijn zijn ondanks hun formaat erg sterk. Maar vooral, dat vind ik erg belangrijk, erg vertrouwelijk en rustig. Chabo's zijn iets groter maar ook erg leuk. Heb van deze rassen geen hanen gehad. Maar weet dat de Antwerpse baardkriel hanen bekend staan om hun felheid en strijdbaarheid. Zelf altijd zijdehoeder/kruising hanen gehad en die zijn zeer vriendelijk. Zijdehoenders zijn erg leuk om te zien en ook erg tam. Maar mijn ervaring is ook vatbaarder voor ziekten en parasieten zoals kalkpoten. Bovendien zijn de dames zeer fanatieke broedsters en gaan broeden als ze genoeg eieren hebben gelegd. Ook lig er niks in hun nest ze zijn instaat om een maand op een leeg nest te zitten. Wat ze enorm veel energie kost. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hebben trouwens wel new hampshire hanen gehad (en kuikentjes :love: , hoewel die hanen echt mega groot zijn (en echt prachtig van kleur!) waren ze echt super lief!  Er kwam alleen nog al flink volume uit, dus helaas zijn ze niet zo oud geworden bij ons :(

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Denk over het stukje hoeveel ruimte ze nodig hebben in het hok. Dat dit best wat groter mag zijn dan de stelregels als bij voorbeeld ze elkaar in de veren zitten moeten ze elkaar uit de weg kunnen gaan. En ook meerdere leg nesten hebben is een goed idee. Vaak leggen meerdere kippen in het zelfde nest hun eieren. Maar meerdere opties hebben is handig. Anders gaan ze zelf plekken zoeken. Had vorige jaar hierdoor in oktober nog kuikens wat echt veel te laat is (het moet voor de langste dag). Het is trouwens met de kuikens wel goed gekomen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .