Spring naar bijdragen
De Bunnybunch webwinkel is gesloten van 10 december tot en met 20 januari.
sonjakb76

nieuw op het forum

Recommended Posts

Hoi allemaal. 

Ik ben sonja en kom uit Den Helder.

Sinds 2 december 2016 hebben wij 2 konijntjes Kiki en Lady.

We kochten ze als 2 vrouwtjes , alleen was kiki een echte man en heeft dat ook bewezen inmiddels heeft lady ( 17 februari) 5 baby's gekregen.

Ze maken het allemaal goed , 2 weken geleden is kiki ontdaan van zijn mannelijke aard en zit nu inmiddels sinds 2 dagen buiten in een grote hok in afwachting op lady en lola hun kind want we houden er 1 (ze zijn zo schattig)

Groetjes sonja

FB_IMG_1488537264568.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

de kleintjes zijn vrijdag 4 weken.

het is nog moeilijk te zien wat het geslacht is.

toen we 2 december Kiki en lady kochten had ik bij Kiki al wel snel in de gaten dat het een man was maar toen was het leed al geschiet :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mag ik vragen waarom ze toen pas 16 februari uit elkaar zijn gehaald? Vanaf het ontdekken weet je dat je risico loopt.. En 'vrij snel' na 2 december is geen 16 februari, dus het was al langer bekend. Lijkt me.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom Sonja. Ik denk dat de reacties niet hatelijk bedoeld zijn, wel realistisch. Een aantal bunnybunchers hebben of werken in een opvang en worden dagelijks geconfronteerd met het overschot aan konijntjes wat er al is. Over het algemeen is iedereen hier zich daar wel bewust van en worden nestjes niet aangemoedigd. Als je op zoek bent naar oh's en ah's over je nestje, ga je hier denk ik niet vinden wat je zoekt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok, duidelijk allemaal ;) . We zijn hier geen voorstander van (bewuste) nestjes, en we moedigen het plaatsen van teveel schattige kleine babykonijntjes niet aan omdat het soms mensen op naar onze mening verkeerde ideeën brengt. ('Oh superleuk, een nestje, wil ik ook!')  Niet omdat we ze zelf ook niet heel lief vinden om te zien, maar tja, er zitten nu eenmaal al veel konijnen in veel te kleine hokjes, er worden er teveel gedumpt, etc. 

In dit geval is de heer nu wel geholpen en denk ik wel dat Sonjakb76 van goede wil is. :)
Tips en advies geven mag natuurlijk altijd. En als ze er dan toch zijn, laten we dan Sonja helpen om ze een zo goed mogelijke start te geven. Dan kan Sonja namelijk aan nieuwe baasjes ook weer tips geven hoe ze oepsnestjes kunnen voorkomen in de toekomst, en wat een konijn allemaal nodig heeft.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

voor ons was het absoluut niet bewust gedaan.

vader zit sinds kort buiten in een groter hok en hobbelt door de tuin die best groot is.

zodra de kleintjes weg zijn mag moeder ook buiten met 1 kind.

moeder gaat nu soms mee naar buiten maar dan zit ze in een ren. 

heb me hier ook aangemeld om meer informatie te vinden/lezen .

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎14‎-‎3‎-‎2017 at 20:25 zei sonjakb76:

niet zo hatelijk hoor.

ik vind de kleintjes erg lief en ze hebben ook al een goed tehuis als ze wat groter zijn.

Dit is niet hatelijk bedoeld. De kleintjes kunnen best een goede thuis krijgen als ze de leeftijd hebben dat ze van de moeder gescheiden kunnen worden. Maar wat gebeurd er met hun als het leuke eraf is of de eigenaar gaat verhuizen en het diertje kan niet mee of wat gebeurd ermee als ze op vakantie gaan of de kinderen kijken er niet meer naar om of ze zijn plots allergisch voor het diertje geworden?? Dit zijn enkele voorbeelden die mensen melden aan konijnenopvangen. En dan zijn het nog de diertjes die geluk hebben dat ze naar een opvang gebracht worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hebben je ouders al een konijn? Anders is het misschien een idee om er 2 naar je ouders te doen want een konijn alleen is geen konijn. (liefst 1 ram en 1 voedster, dan moet de ram wel gecastreerd worden) en naar je collega hetzelfde verhaal.

Als je ouders echt geen twee konijnen willen, kun je zelf beter een viertal maken (of 2 losse koppels). Trio's kunnen goed gaan, maar ze zijn vaak een stuk instabieler. En als jouw konijnen goed met elkaar kunnen opschieten, is het introduceren van een derde konijn vaak toch stoken in een goed huwelijk. Konijnen kennen geen familiebanden, dus ook dochters of zussen kunnen voor enorme onrust zorgen.  :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

mijn ouders hebben geen andere konijn.

we hebben vroeger wel een konijn gehad en die was ook alleen en dat ging prima.

ze willen er ook maar 1.

2 tallen gaat het niet worden heb namelijk 5 kleintjes.

we gaan zien hoe het gaat als moeder en kind naar buiten gaan met de tijd. 

eerst de tuin voor zien van gaas.

kon vanmorgen bij de buren op konijnen jacht,  meneer was door de schutting gekropen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga het je dan toch echt met klem afraden slechts 1 konijn naar je ouders te doen. Ja het kan in theorie, maar konijnen zijn echt groepsdieren en wij kunnen ze als mensen echt nooit alle tijd en aandacht bieden die een ander konijn wél kan bieden. Denk maar aan de momenten dat er 's nachts geslapen moet worden door ons, of boodschappen gedaan moeten worden, of gewerkt, of..... noem het maar.

Ik heb mijn vorige konijn ook een paar maanden alleen gehad omdat ik nog wat dingen moest regelen (was een opvangertje), maar hoe leuk ik het ook vond dat ze zo aanhankelijk was, het werd echt al snel duidelijk dat ze iets miste. Als ik er was, was het supergezellig, maar ze verveelde zich regelmatig. (Hele ren overhoop, knagen op plekken, en ze zat ook regelmatig echt te wachten achter me als ik ergens mee bezig was.) Toen ze een vriendje kreeg bleef ze nog even aanhankelijk en waren we nog steeds de dikste maatjes, maar had ze ook Cas als maatje om lekker tegenaan te liggen als ik even geen tijd had of er niet was. Ook durfde ze toen veel meer, omdat ze zich aan hem optrok. (En dat zie ik nu met Cas en zijn nieuwe partner Mara ook; dankzij Mara durft hij juist weer veel meer.)

Het klinkt wat onaardig, maar ik vind het houden van slechts één konijn - tenzij in heeeeel uitzonderlijke gevallen - eigenlijk vallen onder onverantwoord dierenbezit. Je komt echt tekort in de basisbehoefte van het dier.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

kan deze discussie wel blijven voeren.

dan word er straks ook gezegd zeker dat het zielig is dat ik nu ook 1 konijn ALLEEN heb zitten buiten.

we hebben voor geen zovaak een konijn gehad die altijd alleen zat.

nooit last gehad dat ze zich verveelde.

er gaat gewoon 1 naar me ouders  ik heb ook niks meer over alle kleintjes zijn al voorzien van een nieuw baasje.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hoop dat ik nu niet onaardig ga klinken, maar ik ga het toch gewoon zeggen. Je geeft aan dat je hier hoopt op informatie en advies. Dat wordt je gegeven. Goed advies ook trouwens, want als je je een klein beetje gaat verdiepen in het houden van konijnen zul je overal tegenkomen dat het groepsdieren zijn en als je jouw konijn een vriendje geeft, zul je dat zelf ook ervaren. Ondertussen lijk je niet erg open te staan voor de informatie die je hier vindt, en dat is jammer. De discussie wordt met je aangegaan voor een reden...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 15-3-2017 at 09:49 zei sonjakb76:

heb me hier ook aangemeld om meer informatie te vinden/lezen .

U wil informatie die u wordt gegeven en u slaat deze in de wind en doet wat je zelf goed acht.
Een echte konijnenliefhebber zou nooit één konijnen in zijn/haar uppie houden.Het kleintje zal nooit een vrolijk gelukkig konijntje worden zonder een vriendje.

Jij doet maar wat je denkt dat goed is. Heb echt meelij met dat eenzame kleintje.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

beste allemaal .

ik heb me degelijk in konijnen verdiept en we hebben ze voor heen ook al eens gehad en die waren allemaal alleen.

even wat meer aandacht voor ze en ze waren niet eenzaam.

ken genoeg mensen die maar 1 konijn hebben en je kan (vind ik)  iemand niet verplichten om 2 of meer konijnen  te nemen.

wij zouden er eerst ook maar 1 nemen en uiteindelijk toch voor 2 gegaan.

nu zitten er 6 binnen en 1 buiten.

de ram vind het heerlijk buiten en heeft alle vrijheid , de schutting is inmiddels dicht gemaakt zodat hij geen uitstapje meer kan maken naar de buren.

hij komt alleen in zijn hok om te eten en om op zijn wc te gaan verder hobbelt hij lekker door de tuin .

zelfs snachts zit hij niet in zijn hok (we hebben camera's hangen dus kunnen zien wat hij snachts doet)

groetjes verder ga ik hier niet meer op reageren .

je kan dit open laten of sluiten verder lees ik wel wat hier aan info wat ik wil weten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

nee hoor totaal niet maar vind dat wat iemand wel of niet wil/kan niet word gerespecteerd. 

je kan niks zeggen of iedereen stormt over je heen. 

als jullie met iedereen zo omgaan .....

tot ziens

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het zelfs een beetje dierenmishandeling als ik eerlijk mag zijn?
Konijnen zijn groepsdieren, dus horen gewoon met z'n 2 of meerdere gehouden worden! En voor een noodoplossing kunnen ze wel even alleen zijn!
Als ik zie hoe gelukkig ze zijn met hun vieren! Weet je niet wat je mist!
Waar moet een konijn 's nachts doen als hij alleen is? Want 's nachts zijn ze het actiefst!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ben ik het niet mee eens eigenlijk.

de Ram vermaakt zich zo te zien prima alleen in de tuin , huppelt ook vrolijk rond.

over een poosje zijn ze met zijn 3e buiten.

ik weet ook wel ze normaal in een groep leven maar ze kunnen ook wel alleen.

konijn van me zusje en schoonzusje was ook altijd alleen en liep ook gewoon buiten en die was ook nooit eenzaam want dan zou je het wel moeten merken neem ik aan en spetter is 8 jaar geworden.

maar we kunnen er wel over door blijven gaan maar er blijft er zo ie zo 1 alleen.

ik heb er nu een tehuis voor anders gingen ze naar de dieren winkel waar we onze konijnen  vandaan hadden en dan hadden ze ook per 1 kunnen worden verkocht.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites