Ga naar inhoud

SS: Van Mature naar normaal


Patatje

Aanbevolen berichten

Misschien is deze vraag al vaker gesteld. Ik heb even gezocht maar kan geen antwoord vinden.

Mijn konijnen krijgen nu ongeveer 1,5/2 jaar SS Mature. Ze zijn 5 en 6 jaar. Destijds ben ik er mee begonnen omdat ik dacht dat Kruimel de lange staafjes niet zo makkelijk naar binnen kreeg (hingen uit haar mondhoek tijdens het kauwen. Nu denk ik dat dat op zich wel logisch is want die hele brok past nooit in een keer in hun mond ;)).

Vandaag weer een nieuwe zak Mature gehaald maar ik vind het qua prijs wel erg verschillen met de gewone SS. Nadeel van de mature is ook dat het alleen maar in zakken van 1,5 kilo is te krijgen. 

Het liefst zou ik weer overstappen naar de normale SS. Zou dit kunnen? Of is de Mature écht zoveel beter voor oudere konijnen? Kruimel en Divoo eten trouwens goed hooi (en heel goed de brokjes. Het lijkt iedere dag alsof ze nooit te eten krijgen..)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is wel in grotere verpakking te krijgen! https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/supreme-science-selective-mature-rabbit-10.html

Ik had hem een tijdje terug als proef besteld, maar hij loopt goed en ik ga hem in het vaste assortiment opnemen. Helaas nu even niet op voorraad omdat mijn leverancier zonder zat, maar als het goed is krijg is a.s. vrijdag weer nieuwe zakken binnen.

 

De mature is echt beter voor oudere konijnen. Maar of jouw konijnen met 5 en 6 echt al oud zijn en het nodig hebben is de vraag ;) Op die leeftijd kunnen ze ook wel op de gewone science staan. Of ze de overstap terug willen maken scheelt echt per konijn. Je kan het eens met een klein zakje proberen en mengen, zien of ze het weer willen eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Dankjewel voor je reactie.

Ik ben hier een beetje op het forum aan het lezen en opeens bedacht ik het volgende.
Kruimel heeft nooit last gehad van haakjes. 1,5/2 jaar geleden ben ik dus overgestapt op mature omdat het leek alsof ze het lastig kauwen vonden. Vorig jaar heb ik daarom ook goed het gebit laten controleren bij de dierenarts. Toen had Kruimel wel haakjes en die zijn weggehaald.

Misschien heb ik wel verkeerd om geredeneerd. Ik ben mature gaan voeren omdat ik dacht dat de lange brok lastiger was. Maar misschien zijn de haakjes juist wel ontstaan omdat de mature brok minder een uitdaging is om te kauwen. Dat de kiezen hierdoor minder hard slijten. 
Wat denken jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brokjes kunnen er wat bij helpen, maar zijn nooit de hoofdoorzaak. De lange vezels waar een konijn lang op moet kauwen zijn de dingen waar de tanden en kiezen op slijten. En dat is dus eigenlijk het hooi. Een konijn met een perfecte gebitsstand en dat goed hooi eet, zal niet snel haakjes ontwikkelen. Soms is de stand niet helemaal oke en is het dus nooit te voorkomen. In andere gevallen kunnen de brokjes wat ondersteuning bieden in het slijtproces, maar ze zijn nooit de hoofdreden bij het ontstaan van haakjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet zeggen dat ik daar soms mij twijfels over heb. Ik zowel Benji als Sandy hadden na de overstap van HFST naar SS ineens haken. Met Sandy ben ik nu weer overgestapt naar HFST en sinds dien heeft ze geen haken meer. Veder is er niks veranderd in de hoeveelheid hooi die ze eten (of in het geval van Benji at)     

Tobias, die een slechte stand heeft van zijn kiezen, heeft duidelijk minder snel weer last van haken op harde brokken als bv HFST in plaatst van SS. Nu eet hij weinig hooi, wat ik ook probeer, klein maken, allerlei varianten geprobeerd, kruiden er door heen, nat maken, droog, ga zo nog maar even door.

Maar juist bij het eten van weinig hooi, heeft brok in verhouding meer invloed. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik betwijfel ook of brokken echt zo veel invloed hebben op de tanden als de verpakkingen aangeven, zeker als je ze minimaal voert, zoals (als het goed is) de meeste konijnenbaasjes doen.

Tussen HFST en SS zou de SS juist voor minder haken moeten zorgen: drogere brok = langer kauwen dan op de HFST.  Misschien dat je de juist problemen sneller ontdekt met SS, maar ze in gelijke mate aanwezig waren, omdat ze voor de SS dan juist langer moeten kauwen en er eerder/sneller echt hinder van hebben als ze al haakjes hebben. Dat ze zeg maar met de HFST langer door kunnen lopen met de klachten voor ze er hinder/pijn van hebben.

Tussen mature en adult van SS denk ik niet dat er heel veel verschil zou moeten zitten in aantal kauw-bewegingen voor ze het doorslikken. Beide ongeveer volgens hetzelfde proces gemaakt, alleen een iets ander vormpje.

Hooi is inderdaad het belangrijkste als het gaat om het slijten van de tanden en kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb juist het idee dat ze met de HFST minder lang kauwen en op de SS juist langer. De Care+ kauwen ze ook niet zo lang op, is wel een harde brok maar ik heb het idee  dat die wel snel in stukjes breekt en daardoor ook zo weg is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij voeren HFST en ze zijn er wel erg lang op aan het kauwen, ik moet zeggen dat we nooit echt SS hebben gevoerd, we hebben alleen vanuit de opvang een proefzakje meegekregen toen, had het idee dat ze dat sneller op hadden. Maar aangezien we dat dus niet zoveel hebben gegeven weet ik het niet zeker meer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei MichelleloveElmo:

Dat is het dus juist. Ik heb het idee, omdat SS bros is ze deze zo weg kauwen, terwijl ze met HFST naar mijn idee veel langer moeten kauwen. Dat idee heb ik zowel bij Tobias als bij Sandy.

Ik heb dezelfde ervaring als jij. Toen ze bij mij nog HFST kregen deden ze er veel langer over om hun biks op te eten. Je hoorde ze er ook echt op malen, terwijl je bij SS meer een crunchy geluid hoort en ze het veel sneller doorslikken. 

Beide brokken heb ik ook wel geweekt als een konijn ziek was, maar van SS kan je veel makkelijker een papje maken (het is bros). 

Het is dat ze bij mij HFST op een gegeven moment niet meer blieften, anders was ik het blijven voeren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil om die reden ook niet van HFST af. Ze doen het er goed op en ik heb het idee dat het goed is voor t gebit. Het enige wat ik jammer vind is dat er geen mature variant van is. Al is het maar de vraag of dat echt beter is, er is zo weinig onderzoek gedaan naar konijnen, dus het zal denk ik voornamelijk gebaseerd zijn op ervaringen bij andere dieren. Wat niet wil zeggen dat het bij konijnen ook zo werkt. 

 

4 uur geleden zei Evee:

Ik heb juist het idee dat ze met de HFST minder lang kauwen en op de SS juist langer. De Care+ kauwen ze ook niet zo lang op, is wel een harde brok maar ik heb het idee  dat die wel snel in stukjes breekt en daardoor ook zo weg is.

 

 

Care+ is wel een harde, maar ook brosse brok

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb ik ook rare konijnen Evee! Die van mij doen ook lang over het kauwen van SS hoor! Hoewel ze HFST ook wel lekker vinden! En ik die weer ga proberen te voeren omdat het goedkoper is! Want mijn budget is niet heel groot momentueel! Maar die van mij eten alles hahaha! Zowel HFST, SS en Care+.
Alleen zit ik te twijfelen over wat te geven! SS vinden ze echt heerlijk! Care+ wil ik gewoon als brokjes gebruiken voor in de snackbal! Dus ik twijfel heel erg tussen HFST en de SS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .