Ga naar inhoud

Konijnen komen nauwelijks van hun plek


Renske34

Aanbevolen berichten

Dag allen! 

Sinds een aantal weken heb ik mijn konijnen op het voorbalkon in plaats van het achterbalkon. Ze hebben op het achterbalkon het hele jaar gezeten zonder problemen. Ze zitten dan in een hok met twee verdiepingen en het balkon zo afgezet dat ze het hele balkon (3 m2)  hebben om te gebruiken. 

Nu op het voorbalkon (4 m2) zitten ze wederom in hun hok met twee verdiepingen (ferplast grand lodge) en met wederom het balkon tot hun beschikking. Sinds ze hier zitten (4 weken) zijn ze de bovenverdieping niet afgekomen en niet uit hun plashoek gekomen. Werkelijk de hele dag zitten ze daar: lekker tegen elkaar aan, hooi te eten, slapen, gewoon zitten. Ik heb ze na een weekje een paar keer beneden neergezet (eerst laten wennen, misschien zijn er op het voorbalkon andere geluiden) maar ze renden eigenlijk gelijk weer naar boven. Ze weten goed hoe een trapje werkt, zitten al hun hele leven met trapjes en gebruikten die ook. 

Nu heeft mijn ene konijn urinebrand want haar achterpootjes zijn een beetje kaal aan het worden. Maar ja ze komt ook niet uit de plashoek. Zelfde geldt voor het mannetje maar die heeft (nog) nergens last van. Ik begrijp er helemaal niks van. 

Wel merk ik dat, sinds ze buiten zitten (sinds vorig jaar mei) ze eigenlijk minder beweeglijk zijn. Ook op het achterbalkon kwamen ze al minder uit de plashoek dan voorheen.. Toen ze binnen waren (2 jaar lang daarvoor) waren ze toch meer ondernemend, liepen rond, binky;s. Dat zie ik nu echt niet meer. 

Wanneer ik het hok schoonmaak huppelen ze wel over het balkon, lijken eigenlijk niet bang oid. Zodra ik klaar ben springen ze snel weer naar boven om verder met hun routine te gaan. Wat ik nu doe tegen de urinebrand is de plashoek extra vaak verschonen dat ze maar droog blijft. 

Oh ja, ze eten super goed, de hele dag door hooi. Vallen aan op hun brokjes (2x per dag een klein handje supreme science). Reageren enthousiast als je aankomt. Maar daar blijft het dus bij. 

Herkent iemand dit? Ik vind het zo apart... Graag tips of ervaringen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zitten nooit opgesloten nee. Balkon is zo afgesloten dat ze er niet af kunnen/niks erbij kan.

Onderverdieping van het hok is leeg, bovenverdieping staat dus het toilet in + dat schuilhokje wat in de ferplast zit. Op het balkon verder staan 2 schuilhokjes (passen ze net samen in) en een speeltunnel en wat appelboomhout.

Maar ja ze komen gewoon niet naar beneden.. Over die kale plekken op haar achterpoten: het ziet niet rood, heel rustig roze huidkleurig. Maar wel helemaal kaal dus. Kan ik hier nog iets tegen doen? Of gewoon dagelijks blijven verschonen en droog houden? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Renske ik heb hetzelfde met mijn konijn, ziet er ook zo uit *zie foto's in mijn geopende topic over kale poten* ik hoop dat het ook vanzelf weg gaat en weer aangroeit. Hij lijkt er geen last van te hebben, eet en drinkt normaal. Maar loopt bij mij wel gewoon overal, heeft met het slechte weer van de laatste tijd wel veel op de poep/plas bak gezeten en wellicht kwam het daarvan. Ik hoop nu het beter weer is dat nu de ren gewoon droog is alles weer aangroeit..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hopelijk gaan ze van het lekkere weer genieten... Hoewel gisteren en vandaag het heerlijk was, en ze zijn gewoon niet verplaatst!! Ik begrijp het echt niet. En ik wil niet ze elke keer uit het hok tillen en op het balkon zetten. Misschien toch maar doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .