Ga naar inhoud

Is jong konijn al vruchtbaar?


Joostlim

Aanbevolen berichten

Wij hebben sinds 1,5 week 2 kleine hangoor dwergjes. We hebben een koppeltje (voedster en ram) uit het zelfde nest gehaald met ongeveer 9,5 week.
De eerste week ging het heel goed samen. Ze waren duidelijk wel een beetje bang van de nieuwe situatie, maar lagen veel tegen elkaar aan en likten elkaar. 
Na eventjes wennen durfden ze vandaag voor het eerst zelfstandig uit het hok te komen. Vanaf dat moment leek er direct iets te veranderen bij de ram. Hij rende vrolijk rond en maakte wat sprongetjes, maar na een half uur begon hij achter de voedster aan te rennen en haar te rijden. 

Op dit moment weten wij niet zo goed wat we moeten doen. Gezien de leeftijd zijn ze nog niet gecastreerd en 11 weken leek mij nog veilig, maar ik weet het nu niet zo zeker meer. 
We hebben ze voor nu maar even apart gezet, maar we hebben niet de mogelijkheid en de ruimte om ze in elkaars zicht apart te zetten. Ze zitten nu dus boven elkaar. Gaat dit een probleem worden als we ze na de castratie weer bij elkaar zetten? En is het uberhaubt nodig om ze nu al apart te hebben? 

Castratie wil de dierenarts na  3 a 4 maanden doen, maar dan zitten ze nog wel een maand op deze manier...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee dan laten we ze voorlopig maar even zo. Ik moet wel zeggen dat ik t zielig vind hoor, ze gingen net zo goed samen. Ik merk dat vooral de ram nu heel angstig is en door heeft dat er iets anders gaat. Ik las ergens dat t goed is om de hokken regelmatig om te wisselen om niet te veel hun plek toe te eigenen. Heeft iemand daar ervaring mee? T zou vooral fijn zijn omdat t bovenste hok nu alleen maar in de ren kan als hij erin getild wordt, en ik kan vertellen dat vooral het terugtillen niet erg op prijs wordt gesteld (met de nodige stress tot gevolg). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij konijnen raden wij het juist niet aan om veel te wisselen omdat je daar juist onrust en agressie naar elkaar toe krijgt. Er is dan een redelijke kans dat ze later echt niet meer samen kunnen. Voor andere knagers zoals gerbils en cavia's schijnt het wel te werken.

Ik zou ze echt helemaal uit elkaar halen, ook uit elkaars geur en zicht. Dan de ram laten castreren en 3 weken later kun je een koppelpoging wagen. Doe  dat op neutraal terrein, zoals je zou doen met  twee konijnen die elkaar niet kennen.

Meer informatie over koppelen in dit artikel:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/

En meer informatie over castratie lees je in dit artikel:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke bedankt! Helemaal uit elkaars zicht gaat niet lukken om het feit dat we daar simpelweg geen ruimte voor hebben (tenzij een van de 2 er de komende paar weken niet meer uit het hok mag). We gaan er maar het beste van maken en gaan ze zoveel mogelijk bij elkaar vandaan houden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .