Spring naar bijdragen

Joy spam topic

Recommended Posts

In Zeeland verkoopt alles en iedereen nog konijnen, zo'n beetje elke winkel en tuincentrum. Nadeel is ook dat er geen echte konijnenopvang is, en de vraag dus ook veel groter is dan het aanbod asielkonijnen. Daarbij mist er in de asiels hier in Zeeland waar konijnen zitten ook echt genoeg kennis over konijnen koppelen, en de juiste controle en standvastigheid als het om goede uitplaatsing gaat. Heel jammer. Zo belanden veel konijnen alsnog alleen, of in kleine hokjes. Wat dat betreft vind ik het jammer dat konijnenopvang Joy zo ver weg zit.

Doet de SKB eigenlijk nog aan die winkel certificaten van "een goede zaak" als een bedrijf geen konijnen verkoopt? Ik kan er op de website alleen een bericht uit 2015 over vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Reacties 1k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

We willen toch even kenbaar maken dat we het heel slecht hebben bij Huiself: - We krijgen veel te weinig biks - We mogen niet aan haar slippers knagen - We moeten soms op haar schoot kl

Jongens het is ONGEHOORD. VRESELIJK. Het drama wat zich hier voltrokken heeft..  Lig je heerlijk te chillen in de zon..  Krijg je toch wel honger en dorst van, dus ga je even, éééven!

Standaard gezicht als je bij ons de tuin in loopt :-). @Mississippi: misschien nog voor de facebookpagina everybunny? Everybunny needs somebunny om samen te smeken om eten? :P

Op 15-6-2020 at 20:23 zei BunnieHop:

In Tilburg zie ik het ook echt met de dag minder worden.

Bij pets place en jumper verkochten ze enorm veel konijnen, nu niet meer.

Helaas verkopen ze die bij GroenRijk nog wel, zelfs hun vlamen recent (2 rammen, dus dan weet je wel waar het heen gaat).

En de kleinere dierenwinkel bij ons om de hoek ook nog, helaas.

Maar er zit verbetering in zullen we maar zeggen!

Ik ken op het moment 3 dierenwinkels en 2 daarvan verkopen nog dieren. Onlangs was ik in één daarvan en er zaten twee konijntjes. Ze zagen er niet super gezond uit en ze hadden een vies hok. Ze waren super gehecht aan elkaar je zag dat gewoon. En dan worden ze apart verkocht, dat kan toch niet? Eentje had echt super veel schrik! Ze hadden ook groen water. Echt niet oké! Ik zou ze zo willen redden maar ik wil de broodfok echt niet in stand houden. Maar inderdaad er zit verbetering in!

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Punky🐰:

Ik ken op het moment 3 dierenwinkels en 2 daarvan verkopen nog dieren. Onlangs was ik in één daarvan en er zaten twee konijntjes. Ze zagen er niet super gezond uit en ze hadden een vies hok. Ze waren super gehecht aan elkaar je zag dat gewoon. En dan worden ze apart verkocht, dat kan toch niet? Eentje had echt super veel schrik! Ze hadden ook groen water. Echt niet oké! Ik zou ze zo willen redden maar ik wil de broodfok echt niet in stand houden. Maar inderdaad er zit verbetering in!

Daar mag je 144 voor bellen hè. Zulke slechte omstandigheden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei JacinthaBrehler:

Daar mag je 144 voor bellen hè. Zulke slechte omstandigheden. 

Werkelijk? Dat wist ik niet!! Nu ja, het is wel al een weekje geleden en de konijntjes waren gereserveerd. Jammer genoeg worden ze dus apart verkocht. Ik had het gevraagd aan een verkoopster en ze zei: ja, ze zitten samen tot ze verkocht worden maar dat is niet erg hoor ! Verschrikkelijk toch!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-6-2020 at 16:36 zei Evee:

Ik zag op fb voorbij komen dat ze voor een airco sparen. Mochten er mensen zijn die willen helpen: 

Uiteindelijk werd er maar liefst 555,50 euro gedoneerd! De airco kost 600 euro, maar we hadden er eigenlijk op gerekend minimaal de helft zelf bij te moeten leggen dus dit is echt fantastisch. Afgelopen dinsdag, net op tijd voor de warme dagen, kwam hij binnen. 😄 Woensdagmorgen zijn de meeste konijnen naar binnen gegaan. Vanavond of morgenochtend gaan ze weer naar buiten

70255321_3403928079631450_4787674189166185175_n.jpg?_nc_cat=102&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=40uB2_Ue2CkAX9i16m1&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=f8631dbc9f364d5f6fdb5908748126e6&oe=5F1B0304

Link naar bericht
Deel via andere websites

Super goed! Wel belangrijk om te weten dat de ruimte waarin de airco staat vrij goed geïsoleerd is, de temperatuur blijft daar echt een stuk lager dan buiten. Het grootste probleem is dat het 's nachts ook niet meer afkoelde vorig jaar, dus op den duur was het wel 28 graden binnen (maar 38 buiten). Nu zet ik 'm vanaf 9:00 uur 's ochtends aan op 22 graden en rond 22 uur weer uit. Het blijft dan ook echt de hele dag 22 graden binnen. Moet zeggen dat ie ook net iets meer vermogen heeft dan wat strikt noodzakelijk was voor deze ruimte (80m3 is het uit mijn hoofd, terwijl de airco voor ruimtes van 90-120m3 is). Ik ben er tot nu toe echt heel blij mee, hij voldoet perfect aan de verwachtingen. Eergisteren had ik 'm al eerder uitgezet (om 18:00 uur of zo) en twee uur later was het twee graden warmer binnen. Gelijk weer aan gezet en een half uur later was de temperatuur alweer gezakt.

Het is ook echt een hele zorg minder, anders loop je elk uur rond in die hitte om elk konijn te controleren. Heb er nog vier buiten nu, scheelt een hoop of je er vier moet checken of 25+.

bewerkt door Dollie
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik heb dit topic doorgebladerd en wat een enorme schatjes allemaal 🥰 Zo fijn dat je dit allemaal doet!

Ik lees ook over donaties via bunnybunch. Ik heb deze week voor het eerst wat besteld via bunnybunch en ben van plan het vaker te doen. Hoe werken die donaties, of waar kan ik dat vinden? Wil er de volgende keer graag aan meedoen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk om te horen 😄 Het pakket van afgelopen maand staat nog te wachten tot ik tijd heb om het uit te pakken, volle opvang met meerdere zieke konijnen momenteel.

Maak kennis met Lumi:

ACtC-3fzHPVgC6cSGy1Hhzulu9hqKkIsEmxdYPJrr7WZcKnQCHiIbmx4zkm2aHtY7mdk_LcF_Fji4dv01xwtez-vfcKeWejU82zE11sswpBXw3ZJgfe7Pd0ZC2q4kVaAPDVV5gAahkMHNWvfbrVLpsDkNyc3=w516-h915-no?authuser=0

ACtC-3c6SZO0xxSKZZXm-R77lopu8Cvv_ZtHeoJCLRWnmy8vTVN7v3O1WrFJl0QFxZ3kYFJyhSILDqz0GCEDL2-TV4lMFr55aKdqZd9Tt6kMnfMx7SrNNWd8CDbFhgXl6ZTrhN3yFOy4YbVi_uPnwZZSf_uz=w516-h915-no?authuser=0

ACtC-3cvh1uOUvVDAcF38OFNHJFLMw_5OKj8b7MPWLb3hv91-6oUzuB317uPWWzoSzSYGtcGhqdNPhGy_CJQv7q8qF0an20avHCROyJK9X-5cFYv_SoBrcUzZRHcG3yPPZWPP86xZgXaYw6OxaenXuzd3Tww=w516-h915-no?authuser=0

Lumi is afgestaan en de eigenaar heeft helaas nooit doorgehad dat ze waarschijnlijk al langdurig fikse gebitsproblemen heeft. Gevolg is een uitgemergeld konijn. Ze woog 900 gram minder dan haar gezonde zuster. Gevalletje van geen kwade bedoelingen maar het houden van konijnen viel nogal tegen, niet in verdiept en het absolute minimum aan zorg gegeven. Ze hadden gewoonweg niet door dát er iets was, laat staan dat het zo ernstig was. Helaas voor het konijn zijn de gevolgen er niet minder om, ongeacht de bedoelingen. 

ACtC-3e59plO4Uu3212nRdr85YM8s8iwj22fEBv3CU2DVYfwlcxFpJqWR8NvZh1Oy2ZI10WMe_Qsl8bTqBgAu9kuOAsZAsnJizqS32uy1VavRJLaQRFM95cH8kHX5_gT9l-kHZ_CBmiwGKoHhVv2jLrY0juh=w516-h915-no?authuser=0

ACtC-3e6U7MpJesI_V33UnUixgxUL1LRA3u3MU_qlXLZZBjj2MQPvZDUWdUfUULb0oXC-RBkAQcgYA3lzbd1F5Yxh9yFPL_M7_919lT0qqCPHfd4sz6-FzpnsMcgAMHZDuX7QmKEWWgqbluA-FvsyR7gETxp=w516-h915-no?authuser=0

Gelukkig gaat het goed met Lumi, ze komt netjes aan en heeft een goede eetlust (met pijnstilling wel, en ze eet voornamelijk geweekte brokken).

ACtC-3ditoxv3LZwxSjPXTMCZmpkpMrBOPFTPkn-TXHFpPUabMnYKfELD7eJ01o_uhBSUMiAXaZTceB9cIpFkRQHMGanezagTXZdjaxYX0rgEaDgxYYCqwLZENcpnGwakFZJEDbyXCrUWIR1eB_ZC14t7DH5=w516-h915-no?authuser=0

Heb ik wat op m'n neus??

ACtC-3friNJ0716Pf0TEci_xC_C1mawySXk9-dDW28u6-mPYNvUlz6ovdRraxSRoIh36Ycyw8U-uUzH18O8MILwMEFQ2dPiuJ5UWs1_O4zouYcHEMqj6a3HFlOmnOtx2sBcqdWlP-ffyfV9PqU76fsfkUL0P=w516-h915-no?authuser=0

ACtC-3fqLfvgNyxfW04T_Qbl1N47Mu0IYnkGz47Y_cTcb68qXA--NBPdQKZljuR-TbnpNOXJpWQ-1P1rfsf-uRbxfH_uRLsLCOJOoL2UkKY6vJktHSjPMYTb6E8wnDB5mR4k3ko89TnC0jTD3P0XUsJ2WkBh=w516-h915-no?authuser=0

Deze meneer is ook al sinds afgelopen zaterdag ziek, maar hij heeft niks 🙄 geen oorzaak te vinden. Hij houdt rust in z'n ikea bed nu 😂

ACtC-3eD5oT1muYimyU__AHlKUOalMFoAjc9dIYLXkZn5VY84QnN5YTjWaT0hWfN0nltrtudyVegPTdxs_fiU8RK8Kpu34yME1McH3X4ymsPLOzQv7oyylJb0MYN1OjxHr_dIlPxdMQENAHTRFIuOxJ_PVCH=w1380-h777-no?authuser=0

Ook met een interessante koppeling bezig, de hangoor links is Bailey die fikse gedragsproblemen heeft. Wat hier in de opvang gewoon wat lichte hoknijd leek sloeg na herplaatsing om naar extreme agressie. Eenmaal terug in de opvang viel het weer heel erg mee. Wat moet je dan? Je wil weten wat de triggers zijn, je kunt niet nog een mislukte herplaatsing riskeren, voor het konijn niet en voor de baasjes ook niet. Maar ja, in de normale setting binnen de opvang gebeurde er niks. Ik heb gewoon geen tijd om uitgebreid met zo'n konijn bezig te gaan en eerlijk gezegd het geduld ook niet echt. Gelukkig was er een pleegbaasje beschikbaar. Zij heeft heel veel tijd in Bailey gestoken en echt een band met hem opgebouwd. Hij liet wel veel onzekerheid zien, maar gelukkig geen agressie. Vorige keer ging het tijdens de koppeling mis, dus dat was nu ook het grote obstakel.

Vorige week is Bailey (tijdelijk) terug gekomen naar de opvang om een vriendinnetje uit te zoeken. Bailey's gedragsproblemen beperken zich helaas niet tot mensen, hij heeft heel veel moeite met communiceren met andere konijnen. Dit is vaak het gevolg van te jong bij de moeder weghalen. Bij de eerste koppeling leek het wel mee te vallen, het was wel duidelijk dat Bailey het moeilijk vond maar waarschijnlijk raakte hij er inwendig zo van in paniek dat hij uiteindelijk geen andere manier wist om dit te uiten dan met agressie richting baasje. Ik had nu een dame uitgezocht van wie ik verwachtte dat ze wel vriendelijk zou reageren. Dat was ook zo, maar ze was ook héél enthousiast. Voor een konijn dat in paniek raakt zodra hij een ander konijn ziet is elke toenadering verkeerd, in de paniek kunnen ze het onderscheid tussen een vrolijke of juist agressieve benadering al helemaal niet meer maken. Deze dame dus na twee minuten er weer bij weg gehaald want dat werd niks. Bailey rende echt in blinde paniek rond. 

Toen ik de volgende dame wilde pakken dacht ik, nee, ik heb een veel betere optie. Jay er bij gezet en ja hoor. Jay was heel rustig, zocht niet of heel voorzichtig toenadering, ging er absoluut niet achteraan als Bailey weg rende (veel konijnen doen dit automatisch, is heel lastig in dit soort gevallen want het bevestigt natuurlijk de angst van het bange konijn, terwijl die het zelf uitlokt en er niks aan de hand zou zijn als hij niet zou rennen). Al binnen een uur zag je de paniekreacties milder worden, het duurde steeds iets langer voordat hij weg rende, hij rende ook minder snel en ver weg. Een dag later werd er al voorzichtig samen gegeten en inmiddels gaat het echt hartstikke goed.

Het addertje onder het gras: Jay is een gecastreerde ram, net als Bailey. Hier zie je duidelijk dat niet het geslacht het allerbelangrijkste is maar het karakter. Voedsters zijn vaak wat feller, hoeft niet met kwade bedoelingen te zijn maar als je zo bang bent maakt dat niet uit. Ik heb nu niet zoveel voedsters in de opvang, dus ik had ofwel kunnen kijken of het misschien toch lukte met de paar die ik had (ook al leken ze niet zo geschikt) ofwel Bailey nog voor onbepaalde tijd laten wachten tot er een dame met geschikt karakter binnen kwam. Ik denk alleen niet dat het altijd in het belang van de konijnen is om in regeltjes en richtlijnen te denken, natuurlijk vormen die een goede basis maar uiteindelijk is koppelen maatwerk.

Bailey en Jay gaan deze week eerst terug naar het pleeggezin, sowieso willen we kijken hoe Bailey thuis omgaat met de aanwezigheid van Jay en het stel de tijd geven om een stabiel koppel te vormen. Mocht iemand nog op zoek zijn naar een leuk koppel dan houden ze zich aanbevolen 😉 Bailey is zéér aanhankelijk, maar omdat dit soort gedrag vaak nooit 1000% weg gaat (bijvoorbeeld bij stress kan het wel weer de kop op steken) is het wel belangrijk dat hij bij een baasje geplaatst wordt die een beetje oog voor konijnengedrag heeft, rustig en niet bang aangelegd is en geen (kleine) kinderen heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jeetje wat een zorg voor alle konijnen! Ik vind het ontzettend knap dat je dit doet. 

Ik geloof dat ik er niet tegen zou kunnen. 

Hopelijk knappen Lumi en meneer weer op en vinden Bailey en Jay een goed huis!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor het delen van het verhaal van Bailey, ik herken er veel van Artemis in. Precies wat je zegt, elke beweging van het andere konijn is eng, of het nu interesse, enthousiasme of aggresief is. Ben zo blij met Apollo, dat is ook zo'n rustige goedzak net als Jay.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die meneer is overigens Mars, natuurlijk, want als iemand wat bijzonders heeft hier dan is het altijd Mars 😂

@happy211 het is echt een uitdaging om zo'n konijn te koppelen, omdat de meeste konijnen het helemaal niet kwaad bedoelen maar gewoon uit nieuwsgierigheid er op af gaan. Vervolgens rent het bange konijn weg en om de één of andere reden is dat gewoon een ingebouwde functie bij verreweg de meeste konijnen, als de ander rent dan ga je er achteraan. Als het bange konijn 'gewoon' even was blijven afwachten, dan had het wel ingezien dat het andere konijn eigenlijk heel vriendelijk is en niks doet, maar ja. Door het wegrennen en dan er achteraan rennen van het andere konijn is de angst weer bevestigd. Je moet daar echt een konijn bij zetten dat vooral dat er achteraan rennen gewoon niet doet, want anders kom je in een vicieuze cirkel terecht. Je moet echter ook geen konijn kiezen dat zelf ook bang is of heel passief, want dan komt er helemaal geen toenadering en stapt niemand uit z'n comfortzone. Ik heb helaas niet gefilmd tijdens het eerste stuk van de koppeling, maar je zag dat Jay telkens voorzichtig toenadering zocht, Bailey rende dan in paniek weg. Dat stukje toenadering zoeken is wél heel belangrijk, want (helaas) moet je die angst wel opzoeken om te laten zien dat er niks gebeurt. Althans, waarschijnlijk werkt het uiteeeeeeeeeeindelijk ook wel als beide konijnen geen initiatief tonen maar ik denk dat het koppelen dan heel erg lang duurt en dat de konijnen intussen wel stress ervaren van alle onzekerheid en de onrust van een vreemd konijn in hun omgeving. De Apollo's en Jay's zijn wel in de minderheid dus daar zit ook altijd wat uitdaging in, om de juiste te vinden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha ik dacht vlak nadat ik mijn reactie geplaatst had, zou het Mars eigenlijk zijn? Maar hij lijkt op deze foto groter dan op eerdere foto’s. Het is wat met ‘m.

Ik vind het altijd een beetje apart dat konijnen getriggerd worden om achter een konijn aan te rennen als die andere bang wegrent. Ik zie dat ook altijd tijdens koppelingen, niet in extreme mate, en verwachtte dat meer bij roofdieren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja ik snap ook niet helemaal wat het mechanisme daarachter is. Ik snap wel dat, juist omdat het prooidieren zijn, rennen van de één rennen bij de ander uitlokt maar het is vaak wel specifiek jagen/achter de ander aan rennen en niet 'gewoon' rennen. Bij angstige konijnen maakt dat het koppelen wel lastiger.

Komt waarschijnlijk door z'n niet heel riante bed dat hij groot lijkt 😁 hij is ook niet heel klein hoor, hij schommelt tussen de 2 en 2,2 kg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien heeft het te maken met het vluchtinstinct? Als een konijn in het wild wegrent, is de kans groot dat het komt omdat er een roofdier in de buurt is. Als er dus 1 konijn wegrent, dat de rest erachteraan rent, weg van het gevaar?

Heeft natuurlijk geen betrekking op koppelingen, maar misschien zit het er op die manier ingebakken.

bewerkt door happy211
Link naar bericht
Deel via andere websites