Spring naar bijdragen
Wen86

Verwaarloosde teddy dwerg

Recommended Posts

Ik heb sinds dit weekend een verwaarloosde teddy dwerg. Het meisje wat hem weg deed had geen tijd meer voor haar konijn en ik vond het heel zielig. Ze zei dat hij een paar klitten had, maar nu blijkt hij helemaal onder de klitten te zitten en het is aan het vervilten. Ik heb bij zijn hoofdje al een gedeelte weg kunnen knippen zodat hij weer wat kan zien. Alleen ik krijg er de rest zelf niet uit en ook bij zijn achterkant zit een heel hard stuk, waar ook poep aan blijft plakken. Ik heb al een hondentrimsalon een berichtje gestuurd of ze kan helpen. Ik weet alleen niet of dat het beste is of hem bij de dierenarts kaal laten scheren. En kan dat nu al, want het is een buiten konijn en binnen heb ik er helaas geen plaats voor. En weet hier anders iemand in Eindhoven of omgeving een trimster die ook konijnen trimt. 

Ik wil het konijn heel graag helpen, want ik vind het heel erg zielig. 

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt het zelf proberen door het voorzichtig weg te knippen. Als je dat niet durft of als het niet lukt, is een trimmer de beste optie. Ik zou echter zo niet weten waar de dichtstbijzijnde in Eindhoven zit. Zelf zit ik in Venlo. Ik kan eventueel wel navragen voor je waar de dichtstbijzijnde zit in de fbgroep voor konijnentrimmers? Als dat te lang gaat duren, is de dierenarts ook een optie. Na het trimmen kan je konijntje in elk geval niet meer naar buiten. Met alleen bijknippen kan dat wel, maar ik vermoed dat het in dit geval een beetje verder gaat dan dat..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ondertussen is hij vandaag naar de dierenarts geweest en is hij geschoren. Ineens is het weer een klein konijntje en is hij een stuk activer. Ik heb de dierenarts gebeld omdat hij bijna niet meer at en dronk. Nu blijkt dat de vorige eigenaar hem veelste veel eten gaf en daardoor at hij geen hooi. Hij krijgt nu 20 gram per dag. De vachtverzorging ga ik vanaf nu ook heel goed bijhouden. Hij staat nu in onze schuur met extra stro in zijn hok. Volgens de dierenarts was dit voldoende zodat hij het niet te koud krijgt.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Veel mensen met teddy's laten ze regelmatig kort knippen bij een trimsalon die ook konijnen behandeld. Mocht je er één zoeken, wij hebben een lijst met adressen op de site staan: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-verzorging/post/konijnentrimmers/

Voor de meeste teddy's is een kort vachtje toch het prettigst. Fijn dat het konijntje nu bij jou is gekomen!

Voor extra info, lees deze artikelen eens door:
Tips en uitleg voor een nieuw konijn

Veelgemaakte fouten bij het houden van konijnen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mokka heeft het goed bij ons. We willen als hij helemaal opgeknapt is een vriendje of vriendinnetje voor hem halen. 

Ik borstel hem nu om de dag ook al is de vacht nog kort. Ik merk dat hij er nog niet helemaal aan gewend is. 

Alleen zijn we overgestapt op sience selectieve biks, omdat hij eerst gemengd voer kreeg en veel te veel. En nu valt hij af en hij eet bijna geen hooi. We zijn ook begonnen met langzaam aan groen voer te introduceren. Dus ik moet  nog even kijken waar het probleem ligt dat afvallen kan natuurlijk omdat hij eerst een vol bakje kreeg en nu maar 20 gram en dat is echt veel minder als eerst.

Het is wel al een vrolijker en actiever konijn dan toen we hem net hadden. Hij geniet heerlijk van de aandacht en kruipt het liefst in je nek. En mijn kinderen zijn dol op hem. 

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hij heeft het in elk geval goed bij jullie, dat lees ik al. Hoeveel weegt hij overigens nu? Omdat het een dwerg is... Dan kun je beter bepalen of hij afvalt wat hij af moet vallen of dat hij te ver afvalt. Hooi eten kun je bijvoorbeeld stimuleren met kruidenhooi kopen, er zelf doorheen mengen of wat hooithee voor de smaak. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

1,5 week geleden woog hij 1060 gram en nu 985 gram. 

Dan ga ik van de week kruidenhooi kopen en hopen dat hij dat wel lekker vind. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even een update. 

Mokka krijgt sinds gisteren kruidenhooi en hij eet nu veel meer als eerst. Hij is gisteren voor het eerst niet afgevallen. Je begon zijn ruggengraat en heupen en schouders goed te voelen dus ik hoop dat hij. U vlug weer aankomt en dan komt alles goed. 

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-2-2017 at 22:25 zei beatrix:

Het Teddy konijn heeft zichzelf niet gemaakt en is afhankelijk van de mens.

Ik zou zeggen: Stop met de fok van de Teddy Widder!

Je hebt gelijk, dierenwinkels zitten er vol mee.... ik weet een dierenwinkel in Doetinchem waar er op dit moment eentje al 2 maanden zit... vol met klitten :') 
Iedereen denkt ach wat schattig en uiteindelijk koop je er een zonder te weten wat zo'n diertje nou eigenlijk nodig heeft. (zoals het meisje waarvan Wen86 het konijntje heeft bijvoorbeeld. (uiteraard niet iedereen maar t gebeurd wel te vaak).

Ik heb er zelf ook een gered uit een winkel waar ze al te lang zat en ook vol klitten (niemand wilde haar en ik kon het niet over mn hart krijgen om haar te laten zitten met alle gevolgen van dien...). misschien fout om haar te kopen maar ik kon het niet! ik kon haar daar niet achterlaten. Ik voel me zo slecht over het andere konijntje...

En lieve @Wen86 je bent een ware dierenvriend! ik hoop dat hij met jouw liefde en aandacht binnenkort weer helemaal lekker in zn velletje zit! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .