Ga naar inhoud

Algemeen inentingen topic 2017


Evee

Inentingen  

86 leden hebben gestemd

  1. 1. Laat jij jouw konijnen inenten?

    • Nee
      14
    • Alleen één of enkele keren na aanschaf
      6
    • Alleen tegen myxomatose en VHS/RHD-1
      0
    • Alleen tegen RHD-2
      0
    • Ja, jaarlijks tegen Myxomatose, VHS/RHD-1 en RHD-2
      66


Aanbevolen berichten

Elk jaar komt het weer terug: inentingen.

 

De eerste warmere dagen zijn weer voorbij gekomen en je merkt het meteen: er vliegen weer insecten. Het zal niet lang duren of de eerste meldingen komen weer op de lijst te staan. Wij hebben de instelling dat voorkomen beter is dan genezen en adviseren om echt jaarlijks jouw konijnen in te laten enten. Ook binnenkonijnen. En nee, dat zeggen wij niet om de portemonnee van de dierenarts te spekken, maar om te voorkomen dat jij vroegtijdig afscheid moet nemen van jouw fluffy hupsels.

Hoewel het voorjaar een perfecte tijd is om de inentingen te updaten, kan het ook zijn dat jij ze op een ander moment in het jaar laat zetten. Vaak is dat afhankelijk van wanneer het konijn bij jou is komen wonen :)

 

Daarom dit topic voor alle berichtjes, ervaringen en verhalen over de inentingen van dit jaar. Hopelijk is de entstof tegen RHD-2 inmiddels wel goed op voorraad en hoeft dat geen reden meer te zijn om jouw konijnen onbeschermd te laten.

 

Meer informatie:

Lijst met myxomatose en VHS uitbraken - topic waar je melding kan maken

Informatie over RHD-2

Informatie over myxomatose en VHS (RHD-1)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nijnen zijn vorige week weer ingeënt, gebeurt altijd standaard midden februari. Dit was me zo door hun dierenarts van toen aangeraden, zo werkt de inenting volop tegen de periode dat er insecten zijn, en, mocht de werking wat verminderen naar het einde toe, gebeurt dit in een periode dat er geen/weinig insecten zijn. Intussen heb ik evengoed al vernomen dat dit net niét aan te raden is, omdat Myxo bv een slechte weerstand tegen warmte zou hebben en dus net minder besmettelijk zou zijn in de zomermaanden, en je dus net in deze maanden voor een goede dekking moet zorgen. Hoe dan ook, hier is Myxo-RHD1-RHD2 midden februari en Myxo-RHD2 nogmaals midden augustus. Mochten er na verloop van tijd andere richtlijnen komen, door bv beter onderzoek, zal ik me ook daaraan aanpassen. Ik woon landelijk, tussen de wilde konijnen, ik wil het risico zo klein mogelijk houden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is mogelijk (alleen kan je dat van te voren niet weten) en de keuze om wel of niet in te enten is helemaal aan jou. Maar je geeft als reden dat het vooralsnog super gaat en dat je tot nog toe geen reden ziet. Die onderbouwing is een beetje krom. Het is gelukkig dat het super met ze gaat, maar op het moment dat je er wel reden toe ziet ben je te laat en heeft inenten geen zin meer en gaan beide konijnen dood. Zolang je dat maar beseft. Verder ben je er zoals gezegd natuurlijk vrij in.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Om wat Lien hierboven schrijft, laat ik mijn konijnen inenten. (Enten doen je met planten...) Het zal je maar gebeuren dat al je konijnen achter elkaar dood gaan. Ik zou dat niet op mijn geweten willen hebben... Het is elke keer een hele organisatie om alles op tijd te vangen en mee te sjouwen, maar dat hoort er nu eenmaal bij.

Overigens, voor de mensen omgeving Nijmegen: dierenarts praktijk Groesbeek is erg goedkoop qua vaccinaties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat ze altijd inenten. Ik heb ze pas van iemand overgenomen en die had ze voor het laatst eind 2015 laten vaccineren. Dus ik ben een paar dagen nadat ze bij mij waren naar de dierenarts geweest voor de inentingen. Een paar dagen geleden kreeg ik een mailtje dat ze binnenkort tegen rhd2 gaan inenten, daar kan ik al een afspraak voor maken. Dus morgen even bellen.  In mijn omgeving zijn in sep/okt allemaal ongevaccineerde konijnen overleden aan enge ziektes, dus ik wil het risico niet lopen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei SuzanneKnuffel:

Weet ik.. misschien ben ik naïef, maar ik geef 't voordeel van de twijfel.. wie weet krijgen ze nooit wat, zonder entingen...

Afgezien van de hele discussie of het goed of slecht is... Ik snap niet dat je dat kunt hey. Ik zou helemaal panisch worden geloof ik.

Sip en Dakota worden weer netjes ingeënt. Ik moet alleen even kijken hoe ik dat organiseer, want ze zijn niet tegelijkertijd ingeënt en ik weet eigenlijk ook niet precies wanneer het weer tijd is. Goed topic dus ;-) Deze week maar weer eens kijken hoe en wat.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pip en Merry zijn allebei zo rond dezelfde tijd ingeënt (een paar dagen na elkaar), wel pas in januari. Pip is al wel een paar maanden bij me, maar toen ik in de winter belde zei de DA-assistente dat ik wel kon wachten tot het voorjaar omdat in de winter er weinig kans is op die ziektes, zeker aangezien Pip binnen zit en hij niet in contact kwam met andere konijnen (+ geen wilde konijnen in de buurt want ik woon aan een weg zonder bos in nabije omgeving). Maar toen Pip gekoppeld zou worden moest hij natuurlijk wel geënt worden en heb dat toen ook gelijk gedaan.
Mede mogelijk gemaakt door @Mississippi en haar vriend die me met de auto naar de DA brachten haha :D 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen konijnen momenteel natuurlijk, maar ze werden wel altijd gevaccineerd, dus heb 'm toch ingevuld. 

Met de 2e half jaarlijkse vaccinatie erbij werd het wel wat duurder ja, maar liever ikzelf wat minder te besteden dan een dood konijn omdat ik ze het niet gunde. Alles voor de gezondheid van m'n beestjes. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden zei Christaaa:

Om wat Lien hierboven schrijft, laat ik mijn konijnen inenten. (Enten doen je met planten...)

Met enten bedoel jij het stekken/vermeerderen van planten. Maar is de stof die je in-ent ook niet een soort ent van de virusziekte? Een dode of verzwakte variant weliswaar. Je brengt de ent van de ziekte in, vandaar vermoed ik ook de benaming  inenting. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Evee:

Met enten bedoel jij het stekken/vermeerderen van planten. Maar is de stof die je in-ent ook niet een soort ent van de virusziekte? Een dode of verzwakte variant weliswaar. Je brengt de ent van de ziekte in, vandaar vermoed ik ook de benaming  inenting. 

Ja, dat klopt. En ook bijvoorbeeld bacterieen aanbrengen op een petri-schaaltje, noem je enten. Het overbrengen van een organisme om het elders verder te laten groeien. Maar dat doen we niet met konijnen ;) 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .