Ga naar inhoud

Voedster castreren of is er een andere oplossing?


Hangoortje

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Eerder heb ik het gehad over het gedrag van mijn voedster. Ik heb toen besloten om de situatie in de gaten te houden en heb de volgende gedragingen gesignalleerd:

*ram bijten
*staart omhoog
*ram opjagen (vooral als het eten eraan komt)
*ram berijden (1x gezien, dus kan ook gewoon het weer zijn)
*sproeien met urine? Weet niet zeker of dat het de voedster is, maar het hele hok druipt sommige dagen van binnen van de urine.
*heel druk en veel rondrennen
*wilt vaak de aandacht van de ram en de ram geeft dit vaak door haar hoofd te likken

Ik zie veel positief gedrag. Ze zijn veel samen en smiddags (rusttijd), dan zitten ze naast elkaar. Sowieso is de ram een rustige goedzak en de voedster ongelooflijk nieuwsgierig. Als er binnen een lamp aan gaat, dan ziet ze dat meteen en gaat ze voor het raam zitten luisteren. Gaat er een deur open, dan vliegt ze het hok uit en staat ze gelijk bij de ingang van de ren om te kijken wie daar is en wat die persoon komt doen.

Soms vind ik het voor de ram zielig, vooral omdat ze ook één keer letterlijk zijn oor gepierced heeft. Dat is gelukkig weer dichtgegroeid.

Misschien ook handig om te weten: de ram is gecastreerd en iets kleiner van formaat dan de voedster. Hij moet aankomen, maar dit gaat traag. Waarom weet ik niet, het is niet alsof de voedster alles in haar eentje opeet of wel veel aankomt (zij is gewoon normaal, niet te dik of te dun). Normaal gesproken geef ik 3x per dag 50 gram SS en 40 gram witlof/brocolli en dat is best veel voor 2 konijntjes! Ik ga nu in ieder geval proberen de twee voerbeurten biks te geven en 1 voerbeurt groente, in de hoop dat de ram dan meer biks binnenkrijgt (hij gaat meestal eerst voor de brocolli en de voedster eerst voor de biks).

De voedster heb ik in april een jaar, de ram al bijna 4,5 jaar.

Ik heb al wat rondgekeken in verschillende topics en heb 1 topic gevonden dat vergelijkbaar is, maar dat is van iemand die niet langer lid is van het forum, dus ik heb geen idee hoe dat is opgelost. Ik denk dat castratie van de voedster een mogeljke oplossing is, maar ik vind dat wel heftig voor een verder gezond konijn. Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen?

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In deze situatie zou ik voor castratie gaan. Een andere oplossing zou ik niet weten namelijk, en ik vond de heftigheid qua operatie op zich best meevallen. Venco en Klene weet ik me niet echt goed meer te herinneren, maar was dus ook niet dramatisch (dan had ik het nog wel geweten). En Britt is gewoon Britt :P Die maakt zich nergens druk om, zolang ze maar eten krijgt. Ik kan je dus geen ander advies geven, sorry. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ram bijten en sproeien zou voor mij al genoeg reden zijn om haar te laten helpen. Opjagen bij eten is redelijk normaal, dat zal door castratie niet weggaan omdat het konijns is ;) Druk en veel rond rennen kan ook gewoon haar karakter zijn, maar neem aan dat je dit geen probleemgedrag vindt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen Saar & Mees zitten op dit moment in dezelfde situatie (op het bijten na) als jou konijnen. Ik heb ook even getwijfeld over het wel of niet castreren van Saar, zeker gezien haar leeftijd (ze is waarschijnlijk 6). Maar na overleg met de dierenarts heb ik voor volgende week een afspraak staan, en gaat het dus gebeuren. Ik vind het best spannend, maar in het verleden heb ik mijn andere vrouwtjes konijn Nanny ook laten castreren en het ging helemaal goed. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is allemaal goed gegaan met Saar. Ze is nog wel erg moe. Gelukkig is ze uit zichzelf begonnen met eten. Dus opzich allemaal best goed! Wel was haar hele baarmoeder opgezwollen (inc. gevonden knobbels), dus gelukkig waren we optijd! Heel veel succes met Ellie! En wil je laten weten hoe het met haar operatie is gegaan? 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ellie is geopereerd. Het is helemaal goed gegaan, maar ze wilt nog steeds niet eten. Ga nu kruidenthee maken en afgekoeld geven. Kijken of ze dat wel wilt. Ze knort ook heel veel en de ram probeert haar vaak te berijden, terwijl ik hem dat bijna nooit heb zien doen. Ze graaft wel in de handdoeken, dat is een goed teken, want dat doet ze als ze het ergens niet mee eens is. Even afwachten of ze morgenochtend wel wilt eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze wilt nog steeds niets eten en heeft volgens mij ook niets gedronken. Nog ideeën? Heb al kruiden geprobeerd die ze normaal lekker vindt en stukje cracker, wortel, gedroogde wortel, komkommer, druif, biks, brocolli, witlof, kruidenthee. Van alles, maar ze duwt mn hand weg en gaat dan weer graven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit artikel staan veel tips: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/zorg-voor-na-operatie/

Geef je haar voldoende pijnstilling? Vaak is dat de reden dat ze niet direct willen eten. Als ze gisteren is geopereerd is het niet zo gek dat ze nog niet gegeten heeft, als het goed is gaat ze dat vandaag wel doen. Blijf haar verleiden met allerlei lekkers.  En op tijd starten met dwangvoeren als ze niet zelfstandig wil eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel Evee, had het artikel al voor de operatie opgeslagen. Ze is wel heel actief, dus dat is een goed teken en net een mini stukje banaan naar binnen gekregen. Pijnstilling vanmorgen gegeven, maar weet niet of ze alles binnen heeft gekregen. Ze is moeilijk vast te houden namelijk. Heb net een bedje van hooi voor haar gemaakt, heb gezien dat ze daar de voorkeur aan geeft ipv handdoeken. Ze ligt nu uit te rusten. Ga nu nog basilicum en wortelhapje halen in de supermarkt en straks nog een keer proberen wat eten naar binnen te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat inmiddels beter met Ellie. Ze heeft banaan op en een enkel brokje. Hooi en weegbree blijft favoriet, dus dat is positief. Heb haar aleen nog niet zien drinken, maar net bij het geven van de pijnstilling was ze weer ouderwets eigenwijs, dus ik heb er vertrouwen in. Morgenochtend doe ik haar in de schuur met een kruik erbij, ik wacht vanacht nog even af, maar wil hen niet te lang binnen laten en ze ligt ook niet bij de kruik, dus koud heeft ze het ook niet. Ze zal vast blij zijn weer in het eigen hok te zitten, ook al is het dan even zonder ren (zo groot is de schuur ook weer niet). Ik hou jullie up to date!

Dank jullie wel voor de geïnteresseerde berichten! xxx

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm... heb haar nog steeds niet zien drinken (zit natuurlijk ook niet elk moment van de dag naast het hok) en eten is ook lang niet wat het was. Amper biks en verder alleen wat hooi, basilicum, banaan.

En twijfel ook aan de wond of dat goed gaat. Zou het een mooie rechte lijn moeten zijn? Wil haar niet de stress van weer naar de DA rijden bezorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je wel plasjes gezien? En hoe zien de keutels er uit? Zien die er droog uit, of gewoon normaal?

In banaan en basilicum zit ook wat vocht, maar ze zou er toch echt bij moeten drinken.

De wond hoeft geen mooie rechte lijn te zijn. Als het maar netjes en rustig er uit ziet. Ik heb geen foto van een konijnenoperatiewond bij de hand, maar zo zag de wond van de sterilisatie / weghalen melkklieren van onze hond Qila er uit.

operatieqila6.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm... bij Ellie lijkt het alsof er een stukje open is. Maar ik kan het zelf zo moeilijk zien. Er komt geen vocht uit en verder is ze nog steeds actief. Zal ik dan toch maar langsgaan? Keutels en plasjes is moeilijk te zien, omdat ik niet weet wat van wie is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan liggen aan de manier waarop het gehecht is.

En trouwens, bij Qila ging de wond op één plekje wel iets open staan en kwam daar wat wondvocht uit. Maar ook dat kan geen kwaad en is helemaal goed gekomen.

Je zou haar even een paar uur apart kunnen zetten van haar maatje, zodat je wel kan zien wie plast en keutelt. Meestal doe ik dat de eerste paar dagen na een castratie ook. Wel contact door gaas en bijv. een tijdje samen laten, maar ook apart zodat je kan zien of er genoeg gegeten, gedronken, geplast en gekeuteld wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .