Ga naar inhoud

Konijnen vechten


Diertje

Aanbevolen berichten

Hallo even een vraagje

Ik heb sinds 4 maanden 2 konijntjes zijn nu denk 6 maanden oud het ging altijd super gister nog lekker samen rennen en elkaar likken. Vandaag rent flappie als een gek door de kooi van nijntje heen waarop nijntje ineens beet !! En begonnen te vechten heb ze vandaag al paar keer in eigen kooi gedaan om het daarna nog te proberen maar flappie gaat met zijn snuit in de kont van nijntje en andersom en gebeurt het weer toen ik ze net had is het ook 2x gebeurt maar verder ging het goed 

Weet iemand wat ik kan doen toen ik ze uit elkaar haalde pakte nijntje ook ineens me been terwijl hij altijd zo lief maar wel wat bang is en nu al helemaal door het vechten !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de nacht zitten ze appart overdag in de kamer met de kooi open sinds ik die konijnen heb zit ik door omstandigheden thuis dus lopen zeker wel 13uur in de kamer

Wat het is weet ik nog niet zeker en bij een dierenarts kost het heel veel geld zelf krijg ik hem niet stil als ik hem oppak de dierenwinkel dacht bij 1 vrouwtje dus dan moet die andere ook wel een vrouwtje zijn ze zijn nooit op elkaar geweest !!! 

 

Als ze samen zijn is de kooi altijd open eerst als ik ging douchen ofzo deed ik ze even samen dicht maar toen nooit wat gebeurt !!

 

En nu ik ze appart in een kooi heb zie ik nijntje voor het eerst lekker languit liggen best vreemd want vanaf de 2e week dat ik hem heb tot gister huppelde ze altijd achter elkaar aan lekker wassen als de een ging drinken wilde de andere ook 

aangepast door Evee
samengevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt konijnen niet opsluiten in zo'n kleine kooi. Ook niet voor 11 uur per dag. Dat geeft onrust en zorgt voor territoriaal gedrag.

Daarnaast kun je konijnen niet de helft van de tijd apart houden en de andere helft samen zetten. Zo moet je ze elke keer weer koppelen, terwijl de koppeling zo nooit klaar gaat zijn. Zeker als je ze verder in een te kleine ruimte houdt, zullen ze territorialer zijn en geneigd zijn te gaan vechten.

Dat je ze wel elke keer samen zet, zonder dat je weet wat het geslacht is, vind ik schokkend en onverantwoordelijk. Voor je het weet heb je een nest, terwijl je niets weet van de achtergrond. Dierenwinkel konijnen zijn vaak niet erg gezond en dus absoluut geen konijnen om mee te fokken. Zorg dus dat je weet wat het geslacht is en laat een eventuele ram castreren. Ja, dat kost geld, maar als het geen geld mag kosten, had je niet aan dieren moeten beginnen. wat denk je dat het kost als ze ziek worden.....?

ik denk dat je echt anders met deze dieren om moet gaan. Zorg dat je weet wat het geslacht is en laat een ram castreren. Zorg dat je een ruime woning voor ze hebt, (als minimale ruimte wordt meestal 2 vierkante meter aangehouden, dus een ren aan de kooi is nodig). En probeer ze nog eens goed (en blijvend) te koppelen als je die dingen op orde hebt! Als je 2 dames hebt, zou het kunnen dat ze niet samen kunnen leven. In dat geval is het te overwegen 1 van de dames om te ruilen in een asiel.

En nog een laatste tip: je naam staat bij de foto's en je bent erg makkelijk te traceren zo. Ik weet niet of je dat zo fijn vindt, maar zelf zou ik daar wat voorzichtiger mee zijn.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Diertje, je hoort niet twee konijnen apart in een hokje te houden om ze daarna iedere dag weer samen te zetten. Als je je een beetje verdiept in konijnen dan weet je dat ze daardoor iedere keer weer opnieuw een rangorde gaan bepalen en ze kunnen vechten. Dat zorgt voor stress en niet voor gelukkige konijnen. 
Zorg dat ze permanent bij elkaar zijn in 1 hok met een ren ervoor zodat ze de ruimte hebben om zelf te bepalen wanneer ze even kunnen rennen. Juist als jij slaapt zijn ze namelijk vaak actiever. Zelf zou je het vast ook niet prettig vinden wanneer een ander bepaald wanneer je in en uit je kleinste kamer in huis mag ;-). Als de vriend van jou met verstand heeft gefokt dan weten jullie beide hopelijk ook dat er grotere een kans is dat twee dames nooit bij elkaar kunnen: die gaan eerder met elkaar vechten dan een dame en een gecastreerde heer samen. Hou daar dus rekening mee...

Ik ben het volledig eens met Christaaa, dus ik hoop dat je die adviezen volgt en je je nog meer gaat verdiepen in de informatie die op Bunnybunch te vinden is, want de huidige situatie zal zeker moeten veranderen om je konijnen gelukkiger te maken. En dat betekent ook dat je af en toe geld zal moeten uitgeven aan een dierenarts. Succes!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wees aardig voor je medeforummers, de forumregels gelden ook in dit topic!

Discussiëren over een onderwerp hoort zonder dat je elkaar op de persoon aanvalt. Bij een discussie probeer je anderen te overtuigen van jouw standpunt door met goede argumenten te komen. Niet door onaardig tegen anderen te zijn of door te schelden.

De mensen hier hebben echt het beste voor met konijnen. Het is niet dat ze jou persoonlijk aan willen vallen, ze willen jou overtuigen van een ander standpunt dan jij op dit moment hebt. Probeer daar voor open te staan en lees je in, luister naar de argumenten. Hoe meer kennis je hebt, hoe beter je een beslissing kan nemen. Als je het ergens niet mee eens bent, kom dan met tegenargumenten.

Er staat heel veel informatie over koppelen, over minimale huisvestingsformaten en castratie op deze website, bij de informatieve artikelen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan raad ik je aan om naar een goede konijnenopvang te gaan en daar 1 van je konijnen om te ruilen voor een gecastreerde ram.

Het konijn dat je dan in de opvang achterlaat krijgt dan via de opvang een fijn thuis met een gecastreerde ram.

Het konijn dat je houdt krijgt dan ook een gecastreerde ram als vriendje bij jou. Zorg er dan wel voor dat er een ren om de kooi komt zodat ze altijd de ruimte hebben. Je hoeft ze dan nooit meer apart te zetten, en jij kan genieten van een leuk koppeltje.

Zo zorg je dat Flappie en Nijntje allebei goed terechtkomen en gelukkig zijn.

Dit is een lijst met goede konijnenopvangen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/konijnenopvang-asiel-lijst/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik persoonlijk zou het gokje niet durven nemen, twee rammetjes gaat meestal nog vaker fout dan twee vrouwtjes samen. Ook als ze gecastreerd zijn wil het niet altijd goed gaan. Als ik in jouw positie zat zou ik ze laten castreren en één van je rammetjes proberen te koppelen aan een voedster uit een opvang en, hoe jammer dat ook is, je andere rammetje in de opvang laten. Gelukkig hebben ze het vaak erg goed in de opvang, beter dan bij een  gemiddelde familie met een konijn die in een klein hokje in de tuin staat. Daar wordt in ieder geval een fijn huis gezocht voor hem met een vriendinnetje. 

Leuk dat je de konijnen binnen hebt en dat ze veel aandacht van je krijgen. Echter zou ik echt aanraden om iets van een ren te kopen om neer te zetten als jij slaapt of even ergens naartoe bent. Ik begon ook met een konijntje in een kooi, maar nu heb ik een koppel (ram en voedster) die onbeperkt gebruik mogen maken van een ren en  daarnaast nog in huis rondlopen en ik merk dat ze dat een heel stuk gelukkiger maakt.
Konijnen zijn namelijk 's nachts actief, dus als jij slaapt en ze in hun kooi zitten, willen konijnen juist even een sprintje trekken en lekker spelen. Als je bijvoorbeeld een puppy-ren koopt, kun je deze inklappen als jij thuis bent en staat het verder ook niet in de weg. Als jij er niet bent klap je hem uit en hebben de konijnen een stuk meer ruimte.
Ik bedoel echt niet te zeggen dat je slecht bent voor je konijnen, probeer het dus alsjeblieft ook niet zo op te vatten, want zoals ik al zei ben ik ook begonnen met een dierenwinkel konijn in een kooi. Zelf ben ik maar een student op kamers, maar in mijn studentenkamer heb ik er toch voor gezorgd dat er een konijnenverblijf past van minimaal 2m2. Niet het meest ruime verblijf, maar wel het minimale wat ze verdienen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en ik hoop oprecht dat je wat wilt doen met de adviezen die zijn gegeven, van zowel mij als de andere leden van het forum :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank u wel

Ik zit ook op een studenten kamer ik dacht ook aan een ren maar dan heb ik zeker ook een ondergrond nodig en een boven kap of zou je dat eventueel met een verf cel kunnen maken anders kunnen ze erover heen en eronder door

En ja om ste beurt vind ik ook zielig !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog iemand met konijnen op een studentenkamer haha ;) 

Ik heb als ondergrond een stuk vinyl wat net iets buiten de ren uitsteekt. Ik heb niets voor er overheen, omdat ik konijnen heb die netjes in hun ren blijven en omdat ik het persoonlijk ook geen drama vind als ze er een keertje overheen zouden springen. Ik heb ze 'snachts vooral in de ren zodat ze niet bij me in bed springen als ik probeer te slapen :P 

Als je wel iets voor er overheen wil zou je iets van een net ofzo kunnen proberen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel handig om de ren aan de kooi te koppelen, maar je kunt ook de ren om de kooi heen zetten. 

Het ideale koppel is een gecastreerde ram met een voedster. In mijn ogen maakt het niet zo veel uit of die voedster is geholpen of niet, maar daar zijn de meningen over verdeeld ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .