Ga naar inhoud

Zindelijk konijn zindelijk maken


Hardloper

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben nieuw hier en weet niet of dit op de goede plek staat, maar dat zal ik dan vanzelf wel horen.

In Oktober heb ik mijn konijntje Chica gekregen, een NHD chinchilla witoor. Ze zit hier in de woonkamer in een kooi van 1m, en mag heel vaak door de kamer lopen. In de kamer laat ze eigenlijk vanaf het begin af aan al nooit iets achter, alles gaat netjes in de kooi. Echter staat er een speciale wc in de kooi die ze 80% van de keren gewoon links laat liggen..., heeft iemand nog tips hoe ze daar meer gebruik van gaat maken?

In de kooi ligt hennep en ik had strokorrels in de wc, ik heb het ook al geprobeerd met ook hennep in de wc. Daarnaast gooi ik regelmatig bij het verschonen al wat vies materiaal in de wc maar dat snapt ze ook nog niet.

Wie heeft de gouden tip?

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden zei Lienappelsien:

Ik zou die hooibal boven de wc hangen, of de wc onder de hooibal zetten.

Hooibal is verplaatst.

8 minuten geleden zei Christaaa:

Er even van uit gaande dat jij slaapt, werkt danwel naar school gaat, een sociaal leven hebt, boodschappen doet, etc, dan moet jouw konijn vrijwel de hele dag in dat hokje zitten?! Ik zou het wc probleem laten voor wat het is en eerst een ruimere woning voor je konijn gaan regelen!

Ik twijfelde of ik de foto zou posten, omdat ik wist dat deze reactie zou komen. Ik studeer, echter heb ik dit jaar amper college dus ben bijna altijd thuis en als ik er niet ben is er wel iemand anders. Echter ben ik al aan het rondkijken hoe mensen een puppyren etc. als konijnenverblijf hebben ingericht. Sterker nog ik ben ook al aan het rondkijken naar het koppelen van konijnen en me daarover aan het inlezen etc. Helaas woon ik hier niet alleen en is de rest nog niet heel enthousiast, als ze eenmaal echt zindelijk is is een ren natuurlijk veel makkelijker, en is het voor mij ook makkelijker om toestemming te krijgen voor extra ruimte. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je wist dat de reactie zou komen, dus je wist ook dat deze ruimte veel te klein is. Waarom heb je er dan toch voor gekozen hier een konijn in te stoppen? Ik snap dat gewoon niet. Je studeert, dus je bent oud en wijs genoeg om te snappen dat je alleen een dier in huis moet halen, als je in elk geval in de basis behoeften van een dier kunt voorzien. Dat betekent dat een konijn een soortgenootje nodig heeft om mee te leven en de ruimte om de poten te strekken als hij/zij dat wil. 

En ik geloof niet dat je als student 24/7 naast je konijn zit om hem even lekker los te laten. Mijn studententijd zag er wel anders uit in elk geval... Vervolgens zeg je dat er ook anderen zijn die hem los kunnen laten, maar vervolgens zeg je dat de rest niet zo enthousiast is over het konijn. Ik kan me moeilijk voorstellen dat iemand die geen konijn wil er wel uren naast gaat zitten om hem de ruimte te geven.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Christaaa:

Je wist dat de reactie zou komen, dus je wist ook dat deze ruimte veel te klein is. Waarom heb je er dan toch voor gekozen hier een konijn in te stoppen? Ik snap dat gewoon niet. Je studeert, dus je bent oud en wijs genoeg om te snappen dat je alleen een dier in huis moet halen, als je in elk geval in de basis behoeften van een dier kunt voorzien. Dat betekent dat een konijn een soortgenootje nodig heeft om mee te leven en de ruimte om de poten te strekken als hij/zij dat wil. 

 

 

Ik wist het sinds ik hier op het forum zit, lees nu 3 weken mee ofzo. Ze zit hier al sinds oktober, toen had ik ook een hok nodig hè ;)

 

8 minuten geleden zei Christaaa:

En ik geloof niet dat je als student 24/7 naast je konijn zit om hem even lekker los te laten. Mijn studententijd zag er wel anders uit in elk geval... Vervolgens zeg je dat er ook anderen zijn die hem los kunnen laten, maar vervolgens zeg je dat de rest niet zo enthousiast is over het konijn. Ik kan me moeilijk voorstellen dat iemand die geen konijn wil er wel uren naast gaat zitten om hem de ruimte te geven.

 

Ze zijn wel enthousiast over het konijn, alleen wat minder over een grote ren voor haar. 

Verder heb ik niet zo'n zin om hier nu nog verder over in discussie te gaan, aangezien ik al aangegeven heb dat ik al aan het kijken ben hoe ik het ga verbeteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Mississippi:

Jeetje, ja. Eens met @Christaaa geloof ik. Dit jaar bijna altijd thuis... En de 9 jaar erna? Ik kan het alleen maar toejuichen dat je je verdiept in hoe je je konijn meer ruimte kunt geven, maar in alle eerlijkheid... Je bent een volwassene en had dit uit moeten zoeken voor je aan een dier begon.

Ik lees het nu terug en snap jullie reacties op zich wel, echter is jullie gedachtegang over haar woonomgeving (buiten de kooi om) overigens totaal anders denk ik dan hoe het hier is. Echter heb ik niet zo'n behoefte om mijn hele privésituatie hier op een openbaar forum neer te plaatsen, wil het eventueel via privébericht ofzo wel uitleggen als jullie dat graag willen.

2 minuten geleden zei Mississippi:

In augustus, september, en ook al de pakweg 5 jaar dáárvoor bestond Bunnybunch al en had je je informatie er al vandaan kunnen halen.

Klopt, dat zal ik zeker niet ontkrachten. Maar internet is niet de enige informatiebron, ik kom er steeds meer achter dat er diverse mensen zijn die een goedbedoeld advies lijken te geven maar alleen maar uit zijn op €€€. 

Denk dat er binnenkort zoiets als hier staat:
4s0apk.jpg
[foto is van @ricksem en heb ik elders van dit forum geplukt]

Overigens heb ik er niks aan van "dit heb je fout gedaan" en "dat heb je fout gedaan" als ik dat zelf ook al toegegeven heb, het gaat verbeteren en heb liever tips over de manier waarop ik dat kan gaan doen! Heeft iemand bijvoorbeeld nog een site met leuke rennen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Hardloper:

Ik lees het nu terug en snap jullie reacties op zich wel, echter is jullie gedachtegang over haar woonomgeving (buiten de kooi om) overigens totaal anders denk ik dan hoe het hier is. Echter heb ik niet zo'n behoefte om mijn hele privésituatie hier op een openbaar forum neer te plaatsen, wil het eventueel via privébericht ofzo wel uitleggen als jullie dat graag willen.

Klopt, dat zal ik zeker niet ontkrachten. Maar internet is niet de enige informatiebron, ik kom er steeds meer achter dat er diverse mensen zijn die een goedbedoeld advies lijken te geven maar alleen maar uit zijn op €€€. 

Denk dat er binnenkort zoiets als hier staat:
4s0apk.jpg
[foto is van @ricksem en heb ik elders van dit forum geplukt]

Overigens heb ik er niks aan van "dit heb je fout gedaan" en "dat heb je fout gedaan" als ik dat zelf ook al toegegeven heb, het gaat verbeteren en heb liever tips over de manier waarop ik dat kan gaan doen! Heeft iemand bijvoorbeeld nog een site met leuke rennen?

Ik heb mijn ren van de zooplus.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even advocaat van de duivel spelen, maar toen ik, dacht in 2009, opnieuw aan konijnen begon, kon het niet impulsiever dan bij mij. Een vriendin moest van haar konijnen af, en diezelfde avond stonden er 3 draadkooien met in elke kooi een voedster. En nu? Ik heb me ook maar gaan informeren nadat ze er al waren, ik bedoelde het goed, maar wist er niet zoveel van af, en gelukkig kwam ik meteen op BB terecht, want op internet is zoveel te vinden over konijnen, maar weinig wat klopt. Iedereen moet ergens beginnen, en het is al lang goed van TS dat ze zich komt informeren. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei mystique:

Even advocaat van de duivel spelen, maar toen ik, dacht in 2009, opnieuw aan konijnen begon, kon het niet impulsiever dan bij mij. Een vriendin moest van haar konijnen af, en diezelfde avond stonden er 3 draadkooien met in elke kooi een voedster. En nu? Ik heb me ook maar gaan informeren nadat ze er al waren, ik bedoelde het goed, maar wist er niet zoveel van af, en gelukkig kwam ik meteen op BB terecht, want op internet is zoveel te vinden over konijnen, maar weinig wat klopt. Iedereen moet ergens beginnen, en het is al lang goed van TS dat ze zich komt informeren. 

Psst, hij :P Maar wat je zegt over dat er weinig klopt, het simpelste voorbeeld is misschien wel groenvoer voor konijnen. Er staan diverse lijstjes op internet met wat konijnen wel en niet mogen, bij de een staat een groente op de lijst met wat konijnen mogen, bij de ander op wat ze absoluut niet mogen. Of dat op de zak met biks (Country's Best) van de dierenwinkel staat dat ze er zo veel mogen van eten als ze willen, ben er op BB wel achter gekomen dat dit niet zo is. Denk dat er niemand is die alle informatie die op een zak staat gaat googlen of het wel klopt, de meeste mensen gaan er, wellicht naïef, vanuit dat het gewoon klopt. Als beginner denk ik dat niemand het perfect doet, iedereen leert nog zaken, de een wat sneller dan de ander.

Denk overigens ook dat het overgrote deel van de konijnenhouders de weg naar een forum als BB niet eens weet te vinden en dat misschien wel de helft van alle konijnen in Nederland af en toe een keer in een ren mag maar verder bijna het hele leven alleen maar in een hok zit. Hiermee wil ik niet de momenteel 'slechte' situatie bij mij goedpraten, maar het wel in perspectief zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, hij. :D 

Ja, inderdaad, je gaat er vaak vanuit dat de verpakking wel klopt, en hoe vaak staat daar wel niet 'naar believen voederen'. Slim gezien, natuurlijk, want zo is die zak vlug leeg en koop je vlug een nieuwe zak. Zelfde met groenvoer, je zou al tien lijsten naast elkaar moeten leggen, en dan kan je enkel wat op alle tien de lijsten staat, veilig geven. Dan is BB wel makkelijk, sinds ik konijnen heb, is er amper een dag geweest dat ik hier niet mee lees.

Wanneer jij weet dat je situatie niet ideaal is maar bereid bent deze te veranderen, is dat inderdaad al heel wat beter dan de vele anderen die er maar vanuit gaan dat het hokje wat in de winkel werd aangeraden, wel goed genoeg is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deels ben ik het wel met je eens, er wordt helaas veel verkeerd advies gegeven en niemand doet alles in één keer goed (voor zover iemand al alles goed doet). En tuurlijk kan het gebeuren dat er ineens 3 dropjes op je stoep staan en je er wat mee moet. Maar een beetje verantwoordelijkheid nemen mag ook wel. Als je bewust een beestje aanschaft, kun je je van te voren wel voorbereiden. 

Dat gezegd hebbende, het is inderdaad hartstikke goed dat je hier alsnog informatie in komt winnen. Ik zou je graag advies geven over een ren, maar daar heb ik dan weer weinig verstand van. Ik kan je alleen een ren van plastic/stof af raden, om logische redenen die ik me destijds niet bedacht had ;-)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zijn er meerdere zo begonnen inderdaad, ik ook :$: komt niet altijd doordat de informatie niet te vinden is of omdat mensen het slecht bedoelen (hoewel die er wel zijn). In mijn geval had ik het goed bedoelt maar destijds wat onderschat, naief misschien. Ik kom nog steeds vrienden en collega's tegen die al konijnen hebben en Bunnybunch nog niet hebben gespot en net als ik destijds de 'waarheid' dachten te halen uit een vrolijk gekleurd miniboekje "konijnen" met schattige plaatjes :P. Jij bent alweer een stap verder gelukkig, haha.

aangepast door Deeskuh88
Link verwijderd
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou gewoon eens wat experimenteren. Zo'n bak bij de action is echt niet duur, dus dat kun je zo proberen. Ik ben nu niet thuis dus ik kan even geen foto posten van hoe ik het heb. Maar er is hier ergens een topic waarin Evee om foto's vraagt en daar heb ik wel wat foto's in gepost, daar kun je nog even kijken als je een voorbeeld wil zien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .