Spring naar bijdragen
Lilsy

Vachtverzorging

Recommended Posts

Hey allemaal,

Sinds oktober 2016 heb ik voor het eerst twee konijntjes. Ze leven buiten en het gaat prima met ze!
Ze hebben nu ook hun wintervacht en het valt me laatste tijd op dat het haar bij de kop wat meer gaat groeien. Ik weet niet zoveel van hun geschiedenis dus ik weet niet of de vorige eigenaar iets aan vachtverzorging deed. Het lijkt er soms op alsof de haartjes iets geknipt zijn rond de kop, omdat ze nu dus veel meer en langer haar daar krijgen, maar misschien hoort dat ook bij hun wintervacht? 
Ik ben wat dat betreft niet heel bekend op dit gebied en ik vroeg me af wat jullie aanraden qua vachtverzorging voor mijn nijntjes. Hieronder enkele foto's van vorige week. Ik hoop dat je het hier een beetje goed op kunt zien wat ik bedoel. Voorheen hadden ze veel minder haar bij hun kop/nek en was dit ook korter.

Als jullie aan vachtverzorging zouden doen, hoe vaak zouden jullie het aanraden bij mijn konijntjes?
Alvast super bedankt!

groetjes, x Lilsy

20161226_144812-1.jpg

2232.jpg

2121.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In dit artikel staan tips (en een handig filmpje) over vachtverzorging:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-verzorging/post/vachtverzorging-konijn-kammen/

Hoe vaak het nodig is verschilt echt per konijn. Geen een vacht is hetzelfde. Het ligt er ook een beetje aan hoe prettig de konijnen het vinden en of ze het gewend zijn. Waar je vooral op moet letten is dat de vacht bij de kont en poten niet vervilt raakt. En onder de kin. Bij het ene konijn moet je bijna dagelijks kammen, bij het andere konijn is eens per week, eens per maand of alleen tijdens de verhaarperiodes voldoende. Controleer het gewoon regelmatig, dan kom je er vanzelf achter wat voor jouw konijnen het best werkt. Knippen zou ik niet te veel doen, tenzij het echt noodzakelijk is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor je snelle reactie. Ik zal eens naar het artikel kijken.
Mijn nijnen hebben alleen langer haar achter hun kopje , op de oren en wat op de wangen. Niet bij hun kont of onder de kin. Ik kam ze af en toe buiten maar ik zou ze eigenlijk op schoot moeten nemen want meestal lopen ze na een paar keer kammen al wel weg. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze lijken op mijn vorige witte leeuwenkop hangoor Loena! Wit is ook zo lekker besmettelijk ;-). Ze lijkt me net als Loena niet veel vachtverzorging nodig te hebben. Alleen als Loena een knupje had of een hooitje vast in het haar dan knipte ik het weg, maar kammen was nooit echt nodig. Loena zat echter binnen... Ik denk dat het bij je bunnies toch wel mee zal vallen, maar controleer maandelijks in ieder geval even bij de billen of het daar goed gaat. Dat is zo'n plek die je niet goed ziet. Mocht het nooit een probleem worden dan kun je de termijn verlengen natuurlijk. 

Veel plezier met de twee lieverds! 

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .