Ga naar inhoud

Konijnen en vuurwerk


Evee

Konijnen en vuurwerk  

45 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat vinden jouw konijnen van vuurwerk?

    • Ze zijn er niet bang van
      16
    • Ze vinden het wel een beetje spannend
      25
    • Ze vinden het erg spannend en zijn bang
      4

Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen


Aanbevolen berichten

Een poll voor bovenaan het forum, actueel voor deze tijd van het jaar!

Wat vinden jouw konijnen van het vuurwerk? Geven ze er niets om? Of vinden ze het toch wel behoorlijk spannend?

 

Mocht je nog tips en trucs zoeken hoe je het beste de jaarwisseling door komt met konijnen, er staat heel veel informatie in dit artikel:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/konijnen-en-vuurwerk/

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ingevud dat ze het een beetje spannend vinden. Wij wonen gelukkig in een gebied waar niet veel vuurwerk wordt afgestoken.  Maar als het na 12 uur echt volop losgaat, dan schrikken ze er toch wel even van.

Ik zorg altijd dat de konijnen genoeg verstopplekjes hebben en dat ze veilig zitten (dat er geen vuurwerk in de ren kan komen bijvoorbeeld). Dit jaar zitten de konijnen weer binnen, toch wel weer anders! Ik hang iets voor het raam, zodat ze geen last hebben van lichtflitsen etc. En zorg dat ze fijne verstopplekjes in de ren hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ze nog binnen woonden, zag ik eigenlijk weinig tot niets aan ze. Nu heb ik nog een koppel buiten, en weet ik eigenlijk niet wat ze ervan vinden, ik ga er niet bij zitten. Eerlijk gezegd zie ik niet in hoe ik mijn al schuwe Lilou zou kunnen kalmeren door mijn aanwezigheid, in tegendeel, het zou de boel nog erger maken, denk ik. Coquille is halfdoof en halfblind, dus ik denk dat hij er sowieso niet veel van meekrijgt. Ik heb gestemd voor 'een beetje spannend', omdat konijnen toch wel vluchtdieren zijn en dus toch ook wel stressgevoelig, maar anderzijds is het voer steeds op de volgende ochtend, dus zoveel stress hebben ze dan ook weer niet. 

De ren is, denk ik, vuurwerkveilig, ze is voor de helft overdekt met een stevig zeil, en verder bestaat ze uit nertsengaas, dus ik vermoed dat het gemiddelde vuurwerk niet door die gaatjes raakt. Verder zit mijn koppel toch al de hele dag in het nachthok, dus zullen ze het nachthok wel als veilig beschouwen. Ik ga hen gewoon de avond voordien nog een flinke pluk stro bijgeven, dat ze een lekker dik en warm nest kunnen maken, en verder doe ik zo normaal mogelijk, daar hebben ze het meeste aan. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ingevuld 'een beetje spannend'. Lientje maakt het dit jaar hier voor het eerst mee (zat vorig jaar nog in de opvang). Maar met zijn vorige dame was het geen paniek bij Hubbel. Bij het af en toe knallen in de dagen er voor reageren ze vrijwel niet. Soms kijken ze even op en bij een hele harde knal gaan ze even ergens anders zitten, maar van paniek is geen sprake. Op oudejaarsavond ga ik vlak voor 12 uur even kijken en geef ze nog wat vers hooi om te knabbelen. Na 12 uur ga ik weer even kijken voordat we de buurtjes een gelukkig nieuwjaar gaan wensen. In voorgaande jaren was er ook dan niets bijzonders. We hebben nieuwe achterburen, dus ben benieuwd of er nu meer geknald wordt dan toen er een oude man achter ons woonde... Wij zijn sowieso altijd rond 12 uur thuis.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal hadden de konijnen nergens last van, maar nu we zijn verhuisd vind ik het toch wel een beetje spannend. Ik woon nu naast de Erasmusbrug waar ieder jaar een enorme vuurwerkshow wordt gegeven, dus waarschijnlijk breng ik de konijnen naar mijn ouders met oud en nieuw.  Vooral ook omdat ik zelf moet werken en er dus niet bij ben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een beetje spannend ingevuld. Ik verplaats ze elk jaar twee dagen van de voren naar de garage, maar nu we een groter hok hebben aangeschaft kan het hok dit jaar niet mee verhuizen. Ik maak een grote ren met veel schuilmogelijkheden en houdt oudjaarsavond het licht in de garage aan. Eigenlijk gaat het altijd prima, ze lijken er weinig last van te hebben, alleen om twaalf uur kruipen ze vaak even weg of wanneer er vuurwerkbommen worden afgestoken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi hoi,

Deze oud en nieuw zitten mijn konijnen voor het eerst in hun buitenren. Ik zat er aan te denken om met de puppystarline ren die ze voorheen binnen hadden in de schuur een hok te maken waar ze de nacht van oud en nieuw in kunnen. Denken jullie dat dit een goed idee is of denken jullie dat het verhuizen net zo veel stress geeft als al het vuurwerk?

En wat doen jullie verder?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ze gaat verhuizen zou ik het nu al doen, en niet pas op oudjaarsavond. Dan kunnen ze iets langer wennen. Op oudjaarsdag knalt het meestal al zo veel dat dan verhuizen te veel stress is. Of je ze moet verhuizen is afhankelijk van hoe erg het vuurwerk is waar jij woont. De meeste konijnen voelen zich toch het fijnst op hun vertrouwde plek, dus als jouw hok/ren vuurwerk proof is en niet middenin de knallen zit, zou ik ze gewoon laten zitten waar ze nu zitten.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is het eerste jaar dat ik konijnen heb, en beide konijnen zijn pas een halfjaartje dus zij kennen ook geen vuurwerk nog. Ik denk dat de knallen hier wel meevalllen, maar omdat de tuin toch uitkomt op een weg en ik niet zeker weet hoeveel knallen er zijn (misschien wordt het anders op de weg wel dicht bij het hok afgestoken), verhuis is ze toch maar naar de onverwarmde zolder. Beide konijnen schrikken ook wel snel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Evee:

Als je ze gaat verhuizen zou ik het nu al doen, en niet pas op oudjaarsavond. Dan kunnen ze iets langer wennen. Op oudjaarsdag knalt het meestal al zo veel dat dan verhuizen te veel stress is. Of je ze moet verhuizen is afhankelijk van hoe erg het vuurwerk is waar jij woont. De meeste konijnen voelen zich toch het fijnst op hun vertrouwde plek, dus als jouw hok/ren vuurwerk proof is en niet middenin de knallen zit, zou ik ze gewoon laten zitten waar ze nu zitten.

Hmm okay. Dan verhuis ik ze morgenmiddag vast. Opzich grenst de tuin niet aan een weg. Alleen een steeg naar andere tuinen en achter die steeg nog meer tuinen. Dus het enige vuurwerk wat wellicht dicht in de buurt afgestoken kan worden is in de tuin van de buren. Verder in de wijk wordt er niet extreem veel afgestoken. Ik heb een ren van gaas. Vuurwerkproef dus niet echt. Misschien als ik ze buiten laat dat ik er wat kleden overheen kan doen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Evee:

Juist geen kleden er over doen! Ten eerste zorg je er dan voor dat de ventilatie minder wordt. Ten tweede is het brandgevaarlijk als er toch vuurwerk op beland. Heb je geen fijn net wat je er over kan spannen?

Goed punt.. Nee geen fijn net.

Denk dat ik ze dan het beste morgen maar de schuur in kan doen.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier vinden ze het ook wel een beetje spannend. Ze zijn niet supergestresst, maar ook niet helemaal op hun dooie gemak. Maar hey, dat ben ik dan zelf ook niet. Daarom sla ik Angel die dag maar ff over... Zij reageert er nog niet op en wil mijn angst niet op haar overbrengen. Met de konijntjes ben ik te laat :P Nee, ze reageren er gelukkig goed op, beter dan ik had verwacht. Al zijn Marlo en Prins nog de vraag, maar Prins is sowieso niet gauw onder de indruk. Marlo wat meer, maar de rest stelt hem dan wat gerust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gestemt op "ze vinden het een beetje spannend", maar eigenlijk weet ik er niks van.. ze zitten dit jaar voor het eerst buiten, maar volgens mij vinden ze 't wel prima..

Wij zijn met oud&nieuw weg.. dus ik ga vragen aan mijn schoonouders vragen of ze voor er geknalt word nog ff willen komen kijken of ze voldoende hooi & water hebben.. en de volgende dag komen mijn schoonouders ze dan biks, hooi & water geven.. ze zitten al tegen de schuur aan.. en heb altijd al een soort van brandveilig dakleer over de ren liggen dus vermoed dat ze er niet al te veel last van zullen hebben..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wordt voor onze konijnen dit jaar de eerste keer oud&nieuw, dus nog geen idee hoe ze er op gaan reageren. Ze zitten binnen, dus het zal denk ik wel meevallen, we doen de rolluiken en gordijnen dicht en zetten de tv of radio aan. Tot nu toe heeft het ook al wel een paar keer geknald hier, maar daar reageren ze niet op, alhoewel dat natuurlijk niet echt te vergelijken is met wat er morgenavond wordt afgestoken :P 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zitten hier allemaal binnen. Ik ben al een paar jaar niet thuis geweest met oud en nieuw, zo ook dit jaar, maar ik heb wel ip-camera's op hun gericht staan, zodat ik ze op afstand in de gaten kan houden. Wel laat ik het licht voor hun aan. Alle voorgaande jaren hebben ze niet echt gereageerd op het vuurwerk. Zal dit jaar ook wel weer goed komen. En mocht er toch iets aan de hand zijn, dan ben ik met 10 minuten thuis. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ingevuld dat ze het een beetje spannend vinden.. ik heb echter geen idee hoe ze het gaan vinden haha! :angel:

Dit is de eerste jaarwisseling met mijn jonge konijnen.. Ze hebben een buitenhok maar staan vrij beschut, ze kunnen vanuit hun hok geen vuurwerk zien, maar wel horen natuurlijk.  Ze staan dus vrij beschut, kunnen elkaar gezelschap houden met z'n tweeën en ze krijgen lekker veel hooi en groenvoer en kunnen zich in hun hok lekker verstoppen, denk dat de stress wel zal meevallen :)

Daarbij wonen wij hier nogal in the middle of nowhere, hier word niet heel veel afgestoken :) 

Lola vind sowieso niks eng, die zal er niks om geven denk ik. Puk is wel een echte bangerik dus die zal vast wel even schrikken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .