Ga naar inhoud

3e ooglid over het oog heen


indypindy

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Een paar dagen geleden zag ik met voeren dat mijn konijntje Indy een vlies in haar ooghoek had zitten. Dit had ik nog nooit eerder gezien (ze heeft het ook nooit eerder gehad). Toen ik iets later (ongeveer 5 minuten) ging kijken was het weg. Het was bij beide ogen. De dag daarna keek ik weer met voeren en was het weer terug. Dit keer is het niet meer weg gegaan maar blijven zitten. Het zit er nu nog steeds (zo'n 4 dagen) het ziet er nog precies hetzelfde uit, niet groter geworden en ook niet rood of ontstoken. Het is gewoon een wit vlies in haar ooghoek. Weet iemand misschien wat het is en of het kwaad kan? Maak me wel een beetje zorgen. Het ziet er niet uit alsof ze er echt heel erg last van heeft, heb al het hele internet afgezocht maar kan geen overeenkomende ziekte vinden. Ze zit buiten met 3 andere konijnen.

Groetjes Carina

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad het derde ooglid, alle konijnen hebben dat. Bij sommige konijnen is dat altijd een beetje zichtbaar. Bij de grote raskonijnen die ik had (vlaamse reuzen en een franse hangoor) zag je het altijd wel een beetje. Bij de kleinere konijntjes zie je het minder vaak. Het kan wel ontstoken raken dus als het echt dik of rood is, of als er veel vocht of pus uit het oog komt dan is het wel iets om even door een dierenarts na te laten kijken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Evee:

Het is inderdaad het derde ooglid, alle konijnen hebben dat. Bij sommige konijnen is dat altijd een beetje zichtbaar. Bij de grote raskonijnen die ik had (vlaamse reuzen en een franse hangoor) zag je het altijd wel een beetje. Bij de kleinere konijntjes zie je het minder vaak. Het kan wel ontstoken raken dus als het echt dik of rood is, of als er veel vocht of pus uit het oog komt dan is het wel iets om even door een dierenarts na te laten kijken.

Jaa dat het het derde ooglid was wist ik al maar ik was benieuwd of deze 'aandoening' ook een naam heeft? :) Is het een ziekte of is het gewoon een verschijnsel wat sommige konijnen toevallig hebben. En indy is een dwergkonijntje :) Heb het nooit eerder bij haar gezien daarom maakte ik me een beetje zorgen. Het is tot nu toe niet rood of ontstoken dus ik wacht maar af hoe het verder gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Donderdagavond (gisteren :)) puilde haar ogen uit. Had de dierenarts gebeld en die zei dat het waarschijnlijk een ontstoken kieswortel is dus ben vanochtend naar de dierenarts geweest maar ze konden niks vinden. Heb nu oogzalf mee en antibiotica en een prutje wat ik haar makkelijk kan geven (ze kan het oplikken :) ) als ze niet wil eten door haar (misschien) ontstoken kieswortel. Ze heeft ook last van haar longen dus elke dag antibiotica geven en vrijdag terug, en nu hopen dat het goed gaat komen! Valt me tot nu toe erg mee met wat er aan de hand is, was echt bang dat ze ingeslapen moest worden:s(L)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zit allemaal niet mee. Ons andere konijn Chinook had een scheve kop en ik dacht gelijk aan E. Cuniculi. Bij Indy dacht ik daar ook al aan maar ik had het uitgesloten omdat de andere die bij haar in het hok zaten niks hadden. Nu morgen naar de dierenarts en ik weet bijna 100% zeker dat het E. Cuniculi is. 2 supersterke konijnen die zo kort achter elkaar ziek worden met verschijnselen van E. Cuniculi dat is wel heel verdacht. Nu hopen dat de anderen niks krijgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Bij Indy waren de ogen nog steeds uitgepuild. Na de 3e keer dierenarts met haar heb ik een echo laten maken. Nu blijkt er een gigantische tumor te zitten die de druk in haar borst vergroot en zo druk achter haar ogen zet. Ook heeft ze daardoor grote druk op haar longen waardoor ze weinig lucht krijgt en best moeilijk ademt. Bij chinook is het E. Cuniculi en die behandelen we er nu voor. Het gaat gelukkig al beter met haar. Indy gaan we zelf behandelen met Cannabis olie en kijken of dat nog werkt en anders heeft ze prachtige verwende laatste weken gehad en moeten we haar helaas laten gaan.... Ik hoop natuurlijk dat de cannabis olie aanslaat en zijn werk gaat doen. Tot nu toe is haar toestand in 3 weken nog niet verslechterd, eerder verbeterd maar dat kan natuurlijk niet met een tumor. Ook is ze gelukkig nog het vrolijkste konijntje ever, die net doet alsof er niks aan de hand is en gewoon vrolijk rondrent met bokkensprongen en gekke bewegingen in de lucht. Met Chinook gaat het helemaal goed komen en voor Indy is het afwachten... <3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .