Spring naar bijdragen
Jbunny

Wat heb je nodig voor een teddy widder.

Recommended Posts

Hoi,

voor mijn verjaardag krijg ik een teddy widder.                                                                            ik heb nog nooit een konijn gehad, maar ik heb wel een vriend met een konijn wat ik wel eens verzorg. Maar ik bedacht me dus ik wil een teddy widder. want nou ja zo'n aandoenlijk beestje is wel wat voor mij. Ik neem 1 rammetje want ik heb gehoord dat die het liefst zijn. Ik weet dat heel veel zeggen dat je er 2 moet. Maar dat gaat me te veel geld kosten. Ik ben namelijk 12 en heb mijn ouders beloofd dat als ik het konijntje krijg, ga ik alles betalen zoals eten enz. Dus ik kom in de kosten sowieso niet uit voor 2. Maar ik vroeg me af wat ik allemaal nodig heb. Want op een webshop zag ik bijv shampoo staan, maar toen ik research deed kwam ik er achter dat je die beestjes niet mag wassen met water. omdat dat niet goed voor de huid en hun mooie vachtje is. Dus ik wilde graag weten wat wel en niet kan met een teddy widder, en wat je nodig hebt voor een teddy widder.

groetjes Julia.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat leuk dat je een konijntje krijgt! Maar zoals je zelf al schrijft; veel mensen zeggen dat je er twee moet hebben, en dat is helemaal waar! Een konijn moet echt een soortgenootje hebben om mee te knuffelen, te spelen en te slapen. Sommige mensen weten dit niet, maar jij wel! Als je nu met konijntjes begint kun je het gelijk goed doen! Mensen die eerder een konijntje alleen hadden zitten en er nu een vriendje bij hebben zien veel verschil. Een konijntje is zo blij en gelukkig met een konijnenvriendje! Dat kunnen wij als mensen nooit vervangen! Zij spreken dezelfde taal en zijn altijd, dag en nacht samen. 

Hopelijk willen je ouders je toch helpen met het betalen van alles. Misschien kun je voor je verjaardag geld vragen voor een mooi groot hok met een ren. Het voer en de bodembedekking en zo zijn niet het duurste bij konijnen. Het meeste geld kost de dierenarts. Het beste is om daar een spaarpotje voor te maken waar je elke maand geld in doet zodat je voorbereid bent. Of dat je afspreekt dat je ouders de dierenarts betalen en jij het voer en zo. Voordat je dieren aanschaft moet je echt goed bedenken dat ze geld kosten en dat je dat dan wel moet hebben. Anders moet je er echt niet aan beginnen.

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt zoals bammyflurry zegt inderdaad een maatje nodig voor jouw konijn. Eén konijn is geen konijn! Verder heb je voor een teddy widder niet veel anders nodig dan voor een kortharig konijn. Het enige extra wat handig is zijn goede kammen en borstels, en een goede schaar.

In dit artikel staat alles op een rijtje, alle tips en uitleg voor een nieuw konijn:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-nieuwkonijn/post/tips-en-uitleg-voor-een-nieuw-konijn/

Overigens adviseer ik je om één of twee teddy's uit de opvang te adopteren. Deze konijntjes zijn namelijk heel moeilijk plaatsbaar, vragen veel onderhoud en belanden vaak snel in het asiel omdat mensen de vachtverzorging onderschatten. De konijnenopvang en asiellijst vind je hier:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-nieuwkonijn/post/konijnenopvang-asiel-lijst/

Heel goed dat je info zoekt voor je er aan begint!

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Bammyflurry:

Wat leuk dat je een konijntje krijgt! Maar zoals je zelf al schrijft; veel mensen zeggen dat je er twee moet hebben, en dat is helemaal waar! Een konijn moet echt een soortgenootje hebben om mee te knuffelen, te spelen en te slapen. Sommige mensen weten dit niet, maar jij wel! Als je nu met konijntjes begint kun je het gelijk goed doen! Mensen die eerder een konijntje alleen hadden zitten en er nu een vriendje bij hebben zien veel verschil. Een konijntje is zo blij en gelukkig met een konijnenvriendje! Dat kunnen wij als mensen nooit vervangen! Zij spreken dezelfde taal en zijn altijd, dag en nacht samen. 

Hopelijk willen je ouders je toch helpen met het betalen van alles. Misschien kun je voor je verjaardag geld vragen voor een mooi groot hok met een ren. Het voer en de bodembedekking en zo zijn niet het duurste bij konijnen. Het meeste geld kost de dierenarts. Het beste is om daar een spaarpotje voor te maken waar je elke maand geld in doet zodat je voorbereid bent. Of dat je afspreekt dat je ouders de dierenarts betalen en jij het voer en zo. Voordat je dieren aanschaft moet je echt goed bedenken dat ze geld kosten en dat je dat dan wel moet hebben. Anders moet je er echt niet aan beginnen.

Dankjewel voor de tip, toevallig hoorde ik van mijn ouders dat zij ook wel een      konijntje willen. Er komen dus 2 konijntjes. En we gaan de kosten delen. Nogmaals bedankt voor de tip.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als kosten een rol spelen, wil ik je graag adviseren naar een konijnenopvang te gaan. Je betaalt dat een bedrag bij de adoptie, waarvoor je in 1 keer klaar bent. Konijnen kopen, vaccineren, castreren etc kost een boel geld. Bij de opvang kun je hier flink op besparen, ondanks dat een konijn hier duurder is dan in de winkel. Als je zelf al die dingen nog moet laten doen, ben je veel duurder uit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat goed dat je 2 konijntjes van je ouders mag!
Betreft de vachtverzorging van een teddywidder -> een goede borstel is heel belangrijk. Daarbij moet je rekening houden dat je meerdere malen per week tijd kwijt bent aan de vachtverzorging van je konijn. In de rui-periode moet je nog eens extra alert hierop zijn. Vanwege hun lange haren kunnen ze sneller verstopt raken, met zichzelf wassen kunnen deze haren in hun darmpjes terecht komen.
Speciale shampoo hoef je niet aan te schaffen. Konijnen wassen zichzelf & zijn heel schoon op zichzelf.
Als bodembedekking zou ik een soort uitzoeken wat niet in hun vacht blijft hangen. Daarbij vind ik ze ook niet echt geschikt als buitenkonijn. Met regen/slecht weer raakt hun vacht snel extreem vervuild, raken ze sneller doorweekt & hun lange vacht droogt minder snel.
Allemaal punten waar je goed op moet letten bij een langharig konijn, zoals een teddywidder :)

Als ik jou was zou ik als 2e konijn fijn een kortharige nemen, en (zoals @Christaaa ook aangeeft) naar een opvang gaan. Daar kun je jouw konijn laten daten met verschillende konijnen, waar hij zelf zijn eigen maatje kan uitzoeken met wie het het beste klikt. Konijnen kunnen namelijk nogal behoorlijk kieskeurig zijn ;) Bij de opvang krijg je ook fijn de juiste tips & begeleiding met koppelen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zelf ook een Teddy dwergje rondlopen. Wij hebben een groot binnenhok gemaakt en daar ligt vinyl in (ze glijden er niet op uit, het hok is gemakkelijk schoon te maken en beide konijnen lagen het liefst op de vloer voor dit hok er was). In het nachthok ligt hooi als extra bodembedekking, want zaagsel blijft te erg hangen. Je kan stro gebruiken, maar dan niet de extra gemalen variant. Dat lijkt heel erg op zaagsel en ook dat blijft heel erg hangen. Als je hooi gebruikt als bodembedekking, zorg dan wel dat er altijd vers hooi is in speciale ruif. In de wc hoek kan je natuurlijke houtkorrels gebruiken. Dit neemt veel vocht op en werkt ook heel goed met de lange haren van een Teddy.

Knip voorzichtig de haren bij. Zeker bovenop de kop. Je wilt niet dat allerlei viezigheid daar blijft hangen, want voor je het weet heeft het konijntje een oogontsteking. 

Scheer je teddy liever niet, straks beschadig je de huid. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geloof me: Hooi of stro wil je niet als bodembedekking. Dat gaat enorm stinken, omdat het vocht niet opneemt. Kattenbakkorrels of geperste papierkorrels zijn een veel beter idee.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .