Ga naar inhoud

Kou! - Algemeen "wat te doen bij koud weer" topic


Evee

Aanbevolen berichten

47 minuten geleden zei Marjoleink:

Op het hok, Evee, op het hok;).

 

Ik lees toch echt dat je IN het hok schreef hoor ;) Maar op het hok maakt denk ik ook niet zo veel uit. Als de slaapzak vochtig wordt en bevriest is het misschien zelfs wel kouder dan zonder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Jewel&Mo:

Ik overweeg ook een snugglesafe te gaan halen voor er voorspelde kou. Ik wilde jullie net gaan vragen of ik er voor 2 konijnen dan ook twee nodig heb. Maar ik lees hier dat jonge konijnen het met een soortgenootje ook wel gaan redden. Nadeel is dat de nijnen hier altijd het stro weer uit hun nachthok naar beneden gooien. (Ik heb een tommy loft zonder tussenschotje als binnenverblijf aan de ren). Toch maar 1 of 2 snuggelsafe's? Of gewoon vol blijven proppen met stro en ze het zelf laten regelen?

 

Een snugglesafe is sowieso aan te raden om in huis te hebben als je konijnen houd. Maar het is niet nodig voor gewoon gezonde jonge konijnen die ook een soortgenootje in het hok hebben. Een flinke laag stro en een goed schuilhok dat vocht- en tochtvrij is is dan echt gewoon voldoende. Zelf gebruik ik hem alleen bij dieren die een lagere weerstand hebben of oud worden en daardoor een minder volle wintervacht en/of verminderde weerstand hebben. Een konijnenlichaam op peil houden kost veel energie dus voor magere/zieke/zwakke dieren is het wel aan te raden om een snugglesafe te gebruiken. Hij is wel heel handig (ik zou zeggen onmisbaar) na castraties, bij zieke dieren, oudere dieren en na operaties. Mijn advies is dus om er toch in ieder geval één in huis te halen. A

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wist niet dat snugglesafes zo lang warm blijven! Misschien ook maar een aanschaffen voor een potentieel ziek konijn. Ik gebruik nu gewoon een kruik met een handdoek eromheen, maar die blijft toch niet zo lang warm.

 

Als het buiten echt heel koud is doe ik soms nog een jutezak om het hok heen, maar alleen als het ook hard waait. Volgens mij wil het de komende dagen niet zo hard waaien, dus ik stop er wel wat extra stro in dit weekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had met de nachtvorst een paar weken geleden een picknickkleed over het hok gegooid waar het nestje ligt. Zo'n deken met de ene kant fleece en de andere kant zo'n soort aluminium. 

Aluminium kant natuurlijk naar boven en het hok bleef lekker droog en het nest was altijd warm. Een aantal dagen geleden er af gehaald en gisterochtend waren de nijntjes van inmiddels 3 weken toch redelijk koud. Gelukkig werden ze in de hand vrij snel warm, dus het viel nog mee, maar ben er toch best van geschrokken.

Gisteren extra opgestrooid, ook goed om het nest en de deken er weer op. 

Ik hoop dat het voldoende is, met name met het oog op de strenge vorst volgende week...

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei Smantt:

Hebben jullie nog tips voor die strenge vorst? Ik heb nu inderdaad een flink pak stro en een laken voor het hok, maar zou het genoeg zijn?

 

Als het gewoon gezonde fitte konijnen betreft  dan is een soortgenootje om je bij op te warmen in een lekker warm, tocht- en vochtvrij nachthok gevuld met stro echt voldoende.

Voor oudjes, zwakke en zieke konijnen moet je wel meer maatregelen treffen. Maar een gezond konijn kan -18 aan, mits je voor een goede schuilplek en een maatje zorgt.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Christaaa:

Tips?

1. Lees dit topic.

2. Niet zo moeilijk doen. Konijntjes overleven het wel. 

Nogal kort door de bocht. Ik heb het hele topic gelezen, maar lees vooral over de snugglesafe die ik niet heb en mijn konijnen denk ik niet zullen gebruiken, aangezien ze in de zomer ook geen icepack willen. 

Daarentegen lees ik niks over een deken oid over het hok en mijn konijnen hebben geen overdekte ren. 

Het is hun eerste winter en als ze dit goed doorstaan dan maak ik me een volgende keer echt niet meer zo'n zorgen, maar op dit moment maak ik me wel druk. Het nestje was vanmorgen gelukkig lekker warm.

Bunny en Belle weer bij elkaar gezet en ze deden of er nooit een scheiding geweest is. Ze hebben even over en weer op elkaar gereden en gingen toen samen eten en wassen. Hebben afgelopen nacht heerlijk tegen elkaar aan gelegen! Ik ben echt heel blij dat ze elkaar hebben met deze kou! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijntjes overleven het inderdaad wel. Het is echt geen probleem, die kou. Een snugglesafe heb je echt niet nodig. Dat hebben ze ooit een keer uitgevonden omdat ons mensen dat lekker leek, want wij houden wel van kruikjes. Maar voor buitenkonijnen? Echt dikke vette onzin. Commercieel is het. Voor een ziek konijn heb je het ook niet nodig, want die horen binnen te zitten met dit weer. En als ze zichzelf echt niet op temperatuur kunnen houden, horen ze bij de dierenarts onder een warmtelamp te liggen. 

Weet je hoe dik en warm een konijnenvacht is? Zorg dat je in het nachthok een dikke laag stro hebt zitten (je zult zien dat ze er nauwelijks gebruik van maken), zorg dat ze normaal kunnen eten en drinken en lekker rond kunnen rennen. 

Wij mensen zijn wel trieste pipo's met -10, al is dat ook nog maar omdat we het niet gewend zijn, in landen waar het -40 is gaan ze gewoon naar hun werk zonder gejammer. Beetje westerse verwende volkjes zijn we ;)

Nogmaals, gezonde dieren hebben met dit weer geen problemen. Alleen mensen doen daar moeilijk over :'D

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat de snuggle safe niet nodig is en dat ze zich best redden in de kou maar mijn Binky vindt het heerlijk op de Snuggle Safe en zij ligt er ook constant op in het hok en heeft nu ook weinig zin om naar buiten te gaan (volgens mij vinden ze die koude oostenwind toch niet zo fijn) dus dan denk ik waarom dat beestje niet verwennen als ze dat zo lekker vindt?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is dus typisch menselijk, "verwennen". Een konijn heeft een wintervacht en redt zich daarmee in de vrieskou. Als jij het beestje vanalles gaat geven waarmee het onnatuurlijke warmte in die omstandigheden krijgt, gaat het daar aan wennen en de vacht wellicht ook. Ik zou dat dus geen verwennen noemen, maar overhoop gooien van natuurlijke processen. 

We roepen wel allemaal dat het konijn geen temperatuurverschillen mag hebben van buiten naar binnen en vice versa, maar een snuggle safe in de vrieskou is dan wel goed? Nee, dat gaat er bij mij niet in. 

Schuilen tegen gure wind en regen doen die van mij ook, dat vind ik heel normaal. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je wel een beetje vergeet dat konijnen van nature onder de grond kruipen, waar het echt geen -10 of -18 zal worden. Sterker nog, daar vriest het over het algemeen niet eens. Wij verplichten ze om in een hokje boven de grond te zitten, waar de temperaturen veel extremer zijn. Dat is zeker wel iets om over na te denken en rekening mee te houden. Niet alleen in de winter overigens, ook in de zomer.

 

Maar wat betreft een deken over het hok. Ik vind dat zelf nooit prettig ivm ventilatie en vocht. Zorg gewoon voor een goed schuilhok met lekker veel stro en een maatje om lekker tegenaan te kruipen. Een snugglesafe is niet te vergelijken met een elektrische deken die wij in ons bed stoppen of wat dan ook, het is geen extreme warmte maar een comfortabele warmte, zoals van een maatje. Je konijn krijgt er echt geen minder goede wintervacht van als je die in een extreem koude nacht in het hok legt. De meeste konijnen zullen het best wel op prijs stellen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had net een deken over het nachthok van belle en bunny gelegd, maar nu al licht vochtig. Idd toch niet zo fijn. Ik doe nu alleen een jutezak voor het traliedeel. Bij het andere hok nog steeds de picknickdeken, want het hok is er echt lekker droog en warm door. Niet volledig afgedekt trouwens, er is nog wel ventilatie. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig mogen we gewoon van mening verschillen. Ik probeer zo onderbouwd mogelijk uit te leggen waarom een snugglesafe in mijn ogen geen onzin is. Ik heb er zelf voor mijn eigen konijnen al veel aan gehad, zeker de laatste jaren toen ik toch vooral senior konijnen had zitten. Mensen zijn gelukkig vrij om zelf te kiezen wat ze wel of niet doen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-2-2018 at 16:32 zei Bellebunny:

Nogal kort door de bocht. Ik heb het hele topic gelezen, maar lees vooral over de snugglesafe die ik niet heb en mijn konijnen denk ik niet zullen gebruiken, aangezien ze in de zomer ook geen icepack willen. 

Daarentegen lees ik niks over een deken oid over het hok en mijn konijnen hebben geen overdekte ren. 

Het is hun eerste winter en als ze dit goed doorstaan dan maak ik me een volgende keer echt niet meer zo'n zorgen, maar op dit moment maak ik me wel druk. Het nestje was vanmorgen gelukkig lekker warm.

Bunny en Belle weer bij elkaar gezet en ze deden of er nooit een scheiding geweest is. Ze hebben even over en weer op elkaar gereden en gingen toen samen eten en wassen. Hebben afgelopen nacht heerlijk tegen elkaar aan gelegen! Ik ben echt heel blij dat ze elkaar hebben met deze kou! 

 

Heb je de ram dan nu weer bij de moeder en het jonge nest zitten? Ik kan het niet goed uit je verhaal opmaken.

 

Fijn dat het goed gaat met de kleintjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja @Lienappelsien, ze waren alleen met gaas gescheiden en ik merkte dat vooral Belle ( dat is ook een echte houdini) probeerde om bij Bunny te komen. Dus heb de afscheiding opengezet en het was echt leuk om te zien! Ik vond het wel spannend met Belles moederhormonen en Bunny net 2,5 week gecastreerd. Maar zijn hormonen zijn blijkbaar bevroren, want hij vind het allemaal prima. Hij probeerde een aantal keer op Belle te rijden, maar dan sprong ze weg en was het weer over. De nacht vond ik nog spannend en was ook bang dat belle niet naar de jongen zou gaan met bunny in de buurt, dus toen weer even de afscheiding dicht.

Toen eenmaal (de volgende dag) de jongen in de ren kwamen, wilde Belle wel even de dominante zijn door op Buns kop te rijden en Bunny liet haar daarbij rustig haar gang gaan. T is echt een goedzak.

Ze wassen elkaar regelmatig over en weer. Ik heb het idee dat de verhoudingen niet echt veranderd zijn. Voor zover ik dat nu al kan zeggen natuurlijk. Maar voor het hele gebeuren was Belle vaak degene die op Bunny reed en gewassen wilde worden. Was hij nooit zo moeilijk over, maar als hij het zat was, werden de rollen even omgedraaid en dan kon belle rennen. Dan wist zij haar plek en dan was er weer rust in de tent.

 

Belle is heel relaxed naar Bun bij de kleintjes en hij is heel bezorgd om ze. Als ik ze oppak, komt hij gelijk kijken wat ik aan het doen ben. Ze mogen bij hem mee eten, het is echt een familie. 

Hij gaat verder bijna nooit het hok van de kleintjes in, soms alleen voor een check. Dan gluurt ie even naar binnen. En alles wat ze doen wordt met grote nieuwsgierigeid bekeken.

 

Slapen doet hij nog steeds in zijn eigen hok en Belle ligt daar nu graag bij. Veel lekkerder voor haar, kan ze ook beschut in een nachthok.

Ik heb er nu één grote ren van gemaakt van tijdelijk 12,5 vierkante meter. We gebruiken de tuin nu toch niet, dus voor nu kan dat. En het is heerlijk om te zien dat ze alles weer samen doen!:love: 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik twijfel of ik ons konijn zou binnen zetten deze week. Hij kan in de garage staan, daar is het niet verwarmd. Nu staat hij op het terras, uit de wind, plastiek voor de gaas en veel stro. Hij huppelt vrolijk rond en gaat regelmatig naar beneden. Maar zit toch veel achter de plastiek.... wat zou ik doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@pluizemama: hij heeft beschutting, hij heeft stro en hij huppelt vrolijk rond. Ik denk niet dat hij het dan koud heeft, dus ik zou hem gewoon laten waar hij is. 

 

Ik vind het zelf nu heel koud buiten, maar mijn konijnen doen gewoon zoals ze altijd doen. Zelfs het nachthok met heel veel stro gebruiken ze niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak mezelf heel eerlijk niet zo heel veel zorgen om de kou. Tuurlijk hou ik de bakjes water in de gaten etc. Maar ze zitten hier altijd al buiten, hebben een goede winter vacht, zijn gezond, hebben elkaar en een schuilhok met stro. Ze redden het wel denk ik zo...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-2-2018 at 08:57 zei Evee:

Gelukkig mogen we gewoon van mening verschillen. Ik probeer zo onderbouwd mogelijk uit te leggen waarom een snugglesafe in mijn ogen geen onzin is. Ik heb er zelf voor mijn eigen konijnen al veel aan gehad, zeker de laatste jaren toen ik toch vooral senior konijnen had zitten. Mensen zijn gelukkig vrij om zelf te kiezen wat ze wel of niet doen.

 

 

En als jij nu leest dat iemand hier post "mijn konijn heeft een snuggle safe en komt zijn hok niet meer uit" heb jij niet zoiets van "dat beestje is dus gewend aan dat ding en kan zich minder goed aanpassen aan de kou" maar "wat fijn dat het konijn zijn hok niet meer uit komt en aan dat ding blijft plakken"? 

Hier wordt er gewoon buiten in de kou gezeten en gerend, dus ik vind het eerlijk gezegd geen gezond gedrag als het beestje op dat ding blijft zitten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .