Ga naar inhoud

Kou! - Algemeen "wat te doen bij koud weer" topic


Evee

Aanbevolen berichten

Een algemeen topic voor vragen over konijnen in de winter, als het koud weer is. In dit topic kun je tips van andere leden vinden en vragen stellen.

Een paar "basis" tips:
- Zorg dat het konijnenverblijf één of meerdere goede tocht- en vochtvrije schuilplekken heeft
- Vul de schuilplekken / het nachthok goed met een dikke laag stro, dat isoleert en houd warmte vast.
- Let er op dat het drinkwater bevriest. Zorg er voor dat konijnen genoeg drinkmomenten hebben!
- Zorg dat ze samenwonen met een soortgenootje, waar ze lekker tegenaan kunnen kruipen voor warmte.
- Een snugglesafe heatpad kan een lekkere, veilige warmtebron zijn voor konijnen in de winter. De snugglesafe is o.a. in de bunnybunch webwinkel te koop
 

 

Meer informatie in onderstaande artikelen:

Informatie over konijnen in de herfst 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-herfst-najaar

 

Informatie over konijnen in de winter

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-in-de-winter

 

Konijnen en vuurwerk (en kerstbomen)

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-en-vuurwerk

aangepast door Evee
links aangepast, werken nu weer
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Aangezien het deze week voor het eerst echt koud aan het worden is, ben ik benieuwd of jullie al maatregelen genomen hebben? Hier zitten de konijnen allemaal vrij beschut, maar heb ik sinds een week of 2 wel weer stro in de schuilhokken gedaan, voor een lekker knus plekje. Het water is nog niet bevroren geweest, maar als dat weer gaat komen ververs ik dat wat vaker. Snugglesafes geef ik meestal alleen als ik wat zwakkere konijntjes heb zitten, of als het echt extreem koud aan het worden is. Ik wil ze ook niet te veel verwennen :knuffel:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren het nachthok volgestopt met stro (ja, en toen de deur open laten staan:oops:). Een snugglesafe vinden ze alleen maar een indringer, dus daar maak ik ze niet blij mee.

Ik ga wel deze week op zoek naar extra waterbakjes. Als het drinkwater bevroren is, dan kan ik gewoon een ander bakje neerzetten in plaats van de ijslaag er uit te moeten halen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorige week stro in de nachthokken gedaan (niet dat Loetje en Pluis daar wel eens in liggen...). In 1 ren ga ik gedeeltelijk een soort vlonder leggen, de hele bodem van die ren is zo nat als het regent. 

 

1 uur geleden zei Marjoleink:

Ik ga wel deze week op zoek naar extra waterbakjes. Als het drinkwater bevroren is, dan kan ik gewoon een ander bakje neerzetten in plaats van de ijslaag er uit te moeten halen.

 

Ik zet de bevroren waterbakken altijd in de gootsteen en laat er dan lauw water over stromen. Dan zijn ze in een paar tellen ontdooid en kunnen ze, gevuld, meteen weer terug naar buiten. Bijkomend voordeel is dat je zelf dan ook heel even kan opwarmen ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
55 minuten geleden zei moirit:

Niks aan gedaan, de natuur doet zn werk hé. Naar mijn mening hoef je niet allemaal gadgets te kopen voor je konijn. Mijn konijn leeft al 4 jaar buiten, nog nooit iets misgegaan

 

Dat is op zich waar, maar dingen als "het op het bevriezen van het drinkwater" , "geef je konijn een soortgenootje om tegenaan te kruipen" , en " zorg voor een tochtvrij nachthok met stro " zijn toch niet echt gadgets te noemen? Misschien voor sommigen vanzelfsprekend om te controleren / verzorgen, maar niet voor iedereen ;)  Wilde konijnen leven onder de grond waar de temperatuur vrij constant is. Onze huisdierkonijnen leven boven de grond waar veel meer temperatuurschommelingen zijn. Toch wel even iets om bij stil te staan als konijnenbaasje lijkt mij?!

 

De konijnen die ik nu heb komen de winter ook prima door maar zijn ook allemaal jong en gezond.  Voor de senioren die ik in het verleden had (verschillende konijnen die uiteindelijk mooie leeftijden behaald hebben tussen de 8-14 jaar, ook niet echt natuurlijke leeftijden voor wilde konijnen) moest ik toch echt wel zorgen dat er wat extra maatregelen genomen werden, wilden ze de winter goed doorkomen.  De wintervachtjes worden op die leeftijd toch wat minder. Voor die konijnen waren snugglesafes echt een "gadget" waar ze heel veel gebruik van hebben gemaakt. Wat maken die twee tientjes dan uit, als je daarmee je konijn een lekkere veilige warmtebron kan geven? Daarnaast zijn de snugglesafes hier ook al veel gebruikt na operaties/castraties en bij de zwakke konijntjes (bijv. ook heel prettig om een konijn met een gasaanval lekker warm te houden!).

 

 

  • Vind ik leuk 3
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik leg zodra het kouder wordt flink veel extra stro in het hok, zodat ze het wat warmer hebben. 9 van de 10 keer tref ik ze gewoon buiten aan, dus ze hebben het volgens mij niet echt nodig. 

Maar goed, dan weet ik in elk geval zeker dat ik er alles aan heb gedaan om ze wel warmte te bieden mochten ze er behoefte aan hebben. 

 

Ik vind vooral die natte, koude dagen lastig. Dan is de buitenren wat nattig, dus natte voetjes.. die lijken me lastiger op te warmen dan wanneer het zo'n lekkere koude zonnige vriesdag is.. 

Snugglesafe (of een ijsfles in de zomer) worden hier straal genegeerd.. 

Nog tips voor natte voeten? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Gistermorgen lag er een dun laagje ijs op het drinkwater in de bak. De konijnen hadden het nog stuk gemaakt om wat te drinken. Gisteravond om 10 uur zat er in de bak nog gewoon water, maar vanmorgen vroeg was het een dik stuk ijs die niet meer door de konijnen stukgemaakt kon worden. Van de bak vers water die ik voor ze neerzette werd dankbaar gebruik gemaakt! 

 

In het tuinhuis en de eerste ren hebben Hubbel en Lien een lekkere laag stro liggen. Voor het gaas in die ren zit ook plexiglas tegen de wind. In de tweede ren ligt geen stro, maar beton en er staan twee houten vlonders. Daar zit ook gewoon alleen gaas voor. En waar denk je waar ze vaak zitten? Juist, in die open ren. Hoewel ze vanmiddag toen ik thuis kwam wel lekker tegen elkaar aan in het stro van de eerste ren zaten, lekker knus en warm! (l) Nu kwam ik eind van de middag bij de ren, lag Lientje lekker languit op de houten vlonder in de open ren. Hoezo koud baasje? Ik heb een warme jas aan hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Is een snugglesafe heatpad te heet voor gezonde konijnen bij de - 10 graden die komend weekend voorspeld is?

Ik heb er net een besteld zodat ik het in ieder geval in huis heb voor het geval dat ze het koud hebben. Maar ik wil natuurlijk niet dat ze het te heet hebben ipv koud... 

Het hok staat in het schuurtje, dus tocht en vocht vrij maar het is er niet warmer dan buiten, hooguit 2 graden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leggen jullie de snuggle safe gewoon in het nachthok in het stro?

Het nadeel vind ik toch dat deze niet de hele nacht warm blijft (of ik doe iets verkeerd?)

Meestal ga ik de snuggle safe er rond 22:00 uur in leggen voor ik naar bed ga maar om 5:00 uur als het vaak juist het koudst is is deze toch wel afgekoeld. Of hoe doen jullie dit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de snugglesafe binnen in huis gebruik voor zieke konijnen red hij meestal de 9-10 uur wel. Op het laatst is hij dan lauwwarm, maar zeker nog niet koud. De buitentemperatuur heeft zeker wel invloed op hoe lang de snugglesafe zijn warmte houd. Als het -10 is buiten, dan zal hij de 10 uur warmte inderdaad niet redden.  Mijn ervaring is inderdaad ook dat hij na een uur of 6-7 dan wel een heel eind is afgekoeld. Een andere oplossing daar voor heb ik helaas niet. Zelf heb ik meerdere snugglesafes dus dan wisselde ik hem in de ochtend gewoon weer om voor een warme en pakte ik de koude mee naar binnen.

 

Op het moment gebruik ik ze nog niet, aangezien ik fitte jonge konijnen heb zitten die ook nog eens vrij beschut wonen (ik heb nog maar 1x bevroren drinkbakken gehad deze winter).

 

Ik legde de snugglesafe inderdaad gewoon in het stro in een schuilhok.

 

Edit: Een constante warmte ga je nooit redden met een product zonder stroom. En producten met stroom zijn gevaarlijk bij konijnen omdat die niet knaag-proof zijn. De snugglesafe koelt dus inderdaad wel gewoon af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat al te denken om ‘s nachts de snuggle safe te brengen maar om nou midden in de nacht ervoor op te staan is ook nogal wat. Ik ben ook niet eens zeker of ze er nou daadwerkelijk op gaan liggen. Ik ga het nachthok maar helemaal volstoppen met stro en als het echt te koud is ga ik ze in de garage zetten. Ik heb nog een binnenhok en een grote panelenren dus dan maar zo... Het zit me gewoon niet lekker als ik in m’n warme bedje lig en hun zitten in de vrieskou:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei Marjoleink:

Ik zag dat het volgende week -10° wordt. Moeten we dan nog extra maatregelen nemen behalve het nachthok volstoppen met stro en de waterbakjes in de gaten houden? Vorig jaar legde ik op aanraden van de dierenwinkel een oude slaapzak op het hok. Maar heeft dat nou echt zin?

Een oude slaapzak zou ik niet in het hok stoppen, als ze de vulling gaan eten heb je een konijn met verstopping zitten. Stro is prima. Gezonde konijnen kunnen prima koude temperaturen aan, mits je zorgt voor de goede basis: een beschut warm nachthok vol stro, inderdaad drinkwater regelmatig verversen, en een soortgenootje om tegenaan te kruipen voor warmte.

 

28 minuten geleden zei Newby1981:

Ik zat al te denken om ‘s nachts de snuggle safe te brengen maar om nou midden in de nacht ervoor op te staan is ook nogal wat. Ik ben ook niet eens zeker of ze er nou daadwerkelijk op gaan liggen. Ik ga het nachthok maar helemaal volstoppen met stro en als het echt te koud is ga ik ze in de garage zetten. Ik heb nog een binnenhok en een grote panelenren dus dan maar zo... Het zit me gewoon niet lekker als ik in m’n warme bedje lig en hun zitten in de vrieskou:)

Binky, mijn laatste bejaarde konijntje, die afgelopen mei overleden is, die kroop er echt heerlijk op in de winter. De laatste winter heeft ze binnen gewoond, zelfs dan gaf ik haar elke nacht een snugglesafe (de verwarming gaat bij ons 's nachts immers lager) en dat vond ze echt heel prettig. Meestal lag Binky op de snugglesafe, met Joris tegen haar aan. Dus zowel van de zijkant als onderkant een warmtebron.   Zij is 13 jaar oud geworden.

 

Om gezonde konijnen hoef je je niet zo druk te maken. Die redden zich wel als de basis op orde is. Zelf zou ik niet gaan sjouwen en verhuizen. Zet desnoods een extra nachthok neer. Maar gezonde konijnen zoeken echt wel warmte op als ze het nodig hebben. Een nachthok vol stro en een lekker warm maatje om tegenaan te kruipen is dus echt voldoende. Om je schuldgevoel af te kopen dan eventueel een snugglesafe erbij als extra luxe, maar voor gezonde konijnen die samen met een maatje leven is dat eigenlijk niet eens echt nodig en is het dan vooral om je eigen schuldgevoel af te kopen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet te veel tutten met die konijnen! Een gezond konijn heeft geen snugglesafe nodig, ook niet bij -10. Een paar jaar geleden is het 's nachts -15 geweest in groningen en terwijl ik blauwbekkend naar buiten ging om mijn konijnen te controleren, zaten zij gewoon lekker in de ren en hadden nergens last van. Wat extra stro is prima, maar sluit ze niet op in een hok en geef ze vooral ook geen warme dingen. nergens voor nodig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik overweeg ook een snugglesafe te gaan halen voor er voorspelde kou. Ik wilde jullie net gaan vragen of ik er voor 2 konijnen dan ook twee nodig heb. Maar ik lees hier dat jonge konijnen het met een soortgenootje ook wel gaan redden. Nadeel is dat de nijnen hier altijd het stro weer uit hun nachthok naar beneden gooien. (Ik heb een tommy loft zonder tussenschotje als binnenverblijf aan de ren). Toch maar 1 of 2 snuggelsafe's? Of gewoon vol blijven proppen met stro en ze het zelf laten regelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden zei Okki:

Ik heb de snugglesafe alleen bij een net geopereerd konijn gebruikt, binnen dus. Maar ook dan vind ik het ding niet lekker warm worden en snel zijn warmte verliezen. Doe ik iets verkeerd of is mijn snugglesafe niet goed?

Bij mij wordt hij wel echt heet in het begin. Het kan zijn dat ie dan toch niet goed meer werkt.

 

25 minuten geleden zei Jewel&Mo:

Ik overweeg ook een snugglesafe te gaan halen voor er voorspelde kou. Ik wilde jullie net gaan vragen of ik er voor 2 konijnen dan ook twee nodig heb. Maar ik lees hier dat jonge konijnen het met een soortgenootje ook wel gaan redden. Nadeel is dat de nijnen hier altijd het stro weer uit hun nachthok naar beneden gooien. (Ik heb een tommy loft zonder tussenschotje als binnenverblijf aan de ren). Toch maar 1 of 2 snuggelsafe's? Of gewoon vol blijven proppen met stro en ze het zelf laten regelen?

Geen! Gewoon wat stro en ze regelen het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .