Spring naar bijdragen
De Bunnybunch webwinkel is gesloten van 10 december tot en met 20 januari.
Evee

Algemeen "wat te doen bij warm weer" topic

Recommended Posts

Mijn moppies zijn binnen en ze lijken nu eindelijk te begrijpen dat ze koel zitten in de honden-autobench (dat is hun schuilplek) met onder de dubbele bodem 6 bevroren koelelementen en natte handdoeken op de bench! De vriezer zit bomvol koelelementen voor de konijnen, hihi.  De koeltegels worden ook wel gebruikt, drie icepods of bevroren waterflessen helemaal niet. Oelewappers. Wat een ellende die temperaturen voor de konijnen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Britt Theuns:

maar na vandaag baart het me zorgen dat ik niet de oortjes kan bevochtigen

Oortjes bevochtigen werd ergens juist afgeraden, geen idee meer waar ik dat heb gelezen. Meen dat het komt dat de bloedvaten krimpen en daardoor het konijn de warmte helemaal niet meer kwijt kan. Weet iemand of dit waar is?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oren koelen is alleen aangeraden op het moment dat een konijn echt een hitteslag heeft, en dus echt gekoeld moet worden om te overleven, maar zelfs dan alleen lauwwarm water gebruiken, niet koud. 

Welk deel dan ook van je konijn nat maken is met warm weer niet aan te raden, ivm extra kans op myiasis en weinig effect (vaak alleen maar meer wamte door de stress die het meebrengt!). 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

hoihoii

mijn konijnen heb het natuurlijk super warm (zoals elk konijnen deze dagen)

Maar ik vroeg me af of het goed is wat ik doe voor ze:

-Ze krijgen om het uur ongeveer schoon water

- ik heb 2 icepods en die wissel ik 3x per dag om

- Ze liggen op tegels 

- Ze hebben een hok buiten in de schaduw en genoeg ventilatie want er hangen geen kleedjes of andere dingen voor de deuren en de deuren staan open zodat ze naar hun ren kunnen

-in de ren staat een zandbak die ik soms een beetje vochtig maak zodat het koel blijft als ze erop liggen

-ik maar hun oortjes soms een klein beetje nat

Is dit goed of kan ik nog meer doen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een verademing! Het is hier 22 graden en er staat een lekker briesje! Vanmorgen al een mooi eindje met de hond gelopen, dat was, afgezien van de noodzakelijke uitlaatrondjes, al even geleden. Vanmorgen mocht ze ook weer even lekker spelen met een paar hondenvriendjes. Thuisgekomen alles open gezet, in huis en ook de schuur en het tuinhuisje van de konijnen zodat het lekker door kan waaien. 

De konijnen zijn gelijk actiever en hebben hun buikjes al weer vol gegeten. Wij zitten weer eens buiten aan de koffie en ook de hond kan weer langer buiten zijn. Ik geloof dat ze vandaag nog wel weer 30 graden voorspellen, maar dit hebben we maar weer! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat klinkt goed. En 30 is nog altijd minder erg dan 40!

Hier zou buiten aan de koffie niet kunnen. De koffie zou erg slap worden van het aanleggen met regenwater. Het is hier gisteravond en vannacht noodweer geweest, en nu is het 20 graden. Ik heb het gewoon een beetje koud!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vrijdag / zaterdag / zondag geven ze weer  warme dagen af (27-30 graden, beetje afhankelijk van waar je woont!).

Waarschijnlijk overbodig, maar letten jullie weer goed op de konijntjes?

Schaduw, koele ligplekjes, rust, ruimte, en koelelementjes (icepods of bevroren waterflesjes) om de konijntjes de warmte goed door te helpen! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Evee:

Vrijdag / zaterdag / zondag geven ze weer  warme dagen af (27-30 graden, beetje afhankelijk van waar je woont!).

Schaduw, koele ligplekjes, rust, ruimte, en koelelementjes (icepods of bevroren waterflesjes) om de konijntjes de warmte goed door te helpen! 

Bij mij begint ‘de konijn hitte stress’ nu al. Vooral omdat ik zaterdag naar een festival ga. Ik ben in staat mijn kaartje te verkopen.... (hier verwachten ze drie dagen 28gr).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei tam86:

Bij mij begint ‘de konijn hitte stress’ nu al. Vooral omdat ik zaterdag naar een festival ga. Ik ben in staat mijn kaartje te verkopen.... (hier verwachten ze drie dagen 28gr). 

Goede instructies geven aan de oppas en vragen of die een keertje extra kan checken? Of anders of een buurvrouw bijvoorbeeld midden op de dag even een kijkje kan nemen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

28 graden is met wat voorzorgsmaatregelen wel te doen, ik zou gewoon gaan!

Mijn extra icepods zijn iig op tijd binnen! En vorige week een nieuwe vriezer gekregen dus alle ruimte voor de hele verzameling plus ijsjes voor mezelf 😁

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-8-2019 at 08:38 zei Evee:

Ja jammer, we zouden eigenlijk dit weekend Artemis naar de opvang brengen op gekoppeld te worden, maar door de hitte zag ik dat niet zitten, dus moet ze nog een weekje langer wachten. 

Is al weer lang geleden dat ik nijnen had, dus gedraag me sowieso al als een overbezorgde moeder, zal dit weekend nog wel erger zijn vermoed ik haha. De ice pods worden vandaag bezorgd, dan kan ze er vast aan wennen voor het echt heet wordt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-8-2019 at 12:53 zei Evee:

Goede instructies geven aan de oppas en vragen of die een keertje extra kan checken? Of anders of een buurvrouw bijvoorbeeld midden op de dag even een kijkje kan nemen?

Op 21-8-2019 at 14:21 zei Marjoleink:

Gewoon gaan. Inderdaad proberen of iemand bijvoorbeeld begin van de middag een icepod neer kan leggen. Ze hebben de 40 graden ook overleefd, dit komt ook vast wel goed.

Op 21-8-2019 at 16:29 zei Rifca:

28 graden is met wat voorzorgsmaatregelen wel te doen, ik zou gewoon gaan!

Mijn extra icepods zijn iig op tijd binnen! En vorige week een nieuwe vriezer gekregen dus alle ruimte voor de hele verzameling plus ijsjes voor mezelf 😁

Ik heb zes icepods, de ren overdekt met een schaduwdoek (hoog opgehangen zodat het wel ventileert, hele vriezer met flesjes volgegooid. Voordat ik wegga geef ik ze wat andijvie en witlof. De konijnen hebben een tunnel gegraven dus als ze willen kunnen ze ook daar koel liggen. De konijnen en ik zijn klaar voor vandaag! 

We gaan iets later naar het festival zodat we ze op het warmst van de dag in de gaten kunnen houden!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn Binky en Monky zitten voor het eerst buiten met temperaturen van boven de 30 graden en ik moet zeggen dat ik het toch wel eng vind. Normaal haal ik ze binnen maar ik vond dit net op het randje qua temperatuur en het liefst laat ik ze uiteraard buiten.

Ik ben net naar huis gereden om een Icepod en bevroren flesje in het hok te leggen en wat witlof te geven. Nu kan ik ze voor het eerst pas weer om kwart voor 4 checken. Pfff, ik vind dit echt niks hoor, zit helemaal in de stress. En dan geven ze morgen nog warmer af. Ik weet nog niet of ik ze dan binnen haal? Ik werk dan gelukkig wel thuis dus kan ze regelmatig checken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 22-8-2019 at 16:05 zei happy211:

Ja jammer, we zouden eigenlijk dit weekend Artemis naar de opvang brengen op gekoppeld te worden, maar door de hitte zag ik dat niet zitten, dus moet ze nog een weekje langer wachten. 

Is al weer lang geleden dat ik nijnen had, dus gedraag me sowieso al als een overbezorgde moeder, zal dit weekend nog wel erger zijn vermoed ik haha. De ice pods worden vandaag bezorgd, dan kan ze er vast aan wennen voor het echt heet wordt. 

De kat moet niets hebben van de icepods, maar Artemis vindt ze wel interessant. Ze gaat er nog niet op of naast liggen, maar gaat er wel eens met haar pootjes op staan om er wat beter aan te ruiken.

Verder lijkt ze erg weinig last te hebben van de warmte. Ze rent nog steeds lekker rond, maar gaat daarna ook weer lekker languit liggen uitrusten. Scheelt misschien dat de ren vanaf 10 uur 's ochtends helemaal in de schaduw van het huis staat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De konijnen maken lekker gebruik van de icepods, gelukkig heb ik er meerdere, dus ik kan om de paar uur een nieuwe bij leggen. 

De hond en katten liggen languit op de koude vloertegels. Behalve Hiro, één van de katten, die ligt bij warm weer het liefst in de badkuip 🙂 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een hitte. Hier is het al 31.5 graad nu. Gelukkig ben ik vanochtend vroeg opgestaan en nu dus ook al klaar met de webwinkelbestellingen. Vanmiddag lekker koel thuis werken. Wel zo fijn, dan kan ik iedereen een beetje in de gaten houden. Het is weer zo een "elke 2 uur heen en weer lopen met icepods" dagje. Ze maken er ook zo blij gebruik van dat je ook niet anders zou durven 😉 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben ik de enigste met konijnen die niet gediend zijn van icepods en bevroren flesjes? Iedere keer als ik die in het hok leg worden ze weggeduwd en lijken ze niet blij. Denk maar niet dat ze er op of tegen gaan liggen. Nou ja, hopelijk koelt het evengoed het hok wat af.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier liggen ze er echt bovenop en duwen ze hun partner nog net niet weg als ik een nieuwe neerleg. Vooral de "icepod onder je kin-houding" is hier populair. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Newby1981:

Ben ik de enigste met konijnen die niet gediend zijn van icepods en bevroren flesjes? Iedere keer als ik die in het hok leg worden ze weggeduwd en lijken ze niet blij. Denk maar niet dat ze er op of tegen gaan liggen. Nou ja, hopelijk koelt het evengoed het hok wat af.

Nee hoor, hier wordt er argwanend naar gekeken. Als er een konijn in een dappere bui is zet hij of zij er misschien een pootje op, maar verder moeten ze er niks van hebben en liggen ze lekker met zijn allen tegen elkaar aan te slapen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Newby1981:

Mijn kat heeft hetzelfde, zelfs alleen de hoes vindt ze nog te vreemd. Ik leg de ice pod wel eens stiekem naast haar als ze ligt te slapen, zodat ze misschien toch wat kan genieten van de koele lucht, maar zodra ze dan wakker wordt staat ze op en loopt koppig naar de andere kant van de kamer.

Mijn konijn vindt hem wel interessant, maar ik heb haar er nog niet echt bij zien liggen. Vooral aan ruiken en wat op krabben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites