Spring naar bijdragen
Evee

Algemeen "wat te doen bij warm weer" topic

Recommended Posts

Ook kunnen konijnen slecht tegen tocht, dus of een ventilator nou zon goed idee is...

Ik zou er op vertrouwen dat (en in de gaten houden of) ze een lekker koel plekje vinden. Zijn er struiken waar ze onder kunnen liggen? Natuurlijke schaduw is nl vaak koeler dan bv een overkapping.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een ventilator helpt wel muggen te weren, die houden niet van bewegende lucht. En in principe koelt een ventilator niet, die verplaatst alleen lucht, de tocht (plotselinge temperatuurveranderingen) zouden bij een ventilator dus wel mee moeten vallen. Een airco is een ander verhaal, die moet je niet opeens plots volle por aanzetten natuurlijk! Op zich is een ventilator dus nog niet zo een stom idee hoor 🙂 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oke, dank, ik heb de ventilator dus wel aangezeten ze lopen los in de tuin dus nu kunnen ze zelf zoeken naar de juiste plek. Zoals ik het nu zie liggen ze op hun vaste plek onder een grote steen met een bloembak erop, hieronder liggen houtsnippersdus misschien toch koel genoeg voor hun. Op hoop van zege maar weer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi iedereen. 

Wat doen jullie tegen de warmte? 

Hier staat parasol aan hun hok. Wel is er enkel in de voormiddag zon. 

Ook flessen met bevroren water en zo van die koelschijven. 

Hier durven ze dan ook aan likken. 

Kan je bv ook eten invriezen om een lekker konijnenijsje te maken?

wat doen jullie hiervoor?

Warme groetjes 

kelly 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pas wel op met temperatuurschommelingen! Niet in 1x van bijv. 35 graden buiten naar 20 graden in huis halen! Airco kan bij konijnen, maar bouw de temperatuurwisseling stapsgewijs op.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze hebben bij mij de hele tuin, dus ze zoeken hun eigen plekjes op. Geliefd plekje is languit onder de schaduw van de tuintafel op het kunstgras 🙂 Ik leg bij heel warm weer ook een Icepod neer, maar die wordt straal genegeerd… Flessen met bevoren water in oude sokken worden opgepakt met de bek en weggelegd/weggerold, of de sok wordt kapotgebeten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De icepods worden drijfnat als ze uit de vriezer in de ren gelegd worden van de condens. Natte kou lijkt me nu ook weer niet de bedoeling voor de konijnen. Niet voor henzelf en ook niet omdat ze met natte lijfjes risico's lopen op enge vliegen toch? Ze zitten binnen in de ren dus gelukkig worden ze nog niet gaar gestoofd, maar ik vroeg het me toch af. Ze hebben wel granieten tegels waar ze op kunnen liggen, maar meestal liggen ze gewoon languit op hun zij op het novilon.  Morgen wordt het nog heter, zeggen ze. 😱

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kan er een theedoek omheen doen, of een snugglesafe hoes.

Ik spoel ze altijd even af als ik ze uit de vriezer haal. Je kan ze natuurlijk ook gewoon even droogwrijven daarna. Ik heb altijd zo een beeld van een konijn dat met z'n tong vastgevroren zit aan een icepod in mijn hoofd. Niet dat dat kan, daar is de omgevingstemperatuur te hoog voor als je ze gebruikt, maar dat beeld heb ik nou eenmaal haha.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Afspoelen? Ik haal ze uit de vriezer, leg ze even op het aanrecht, maak ze droog met een zeemlap, leg ze dan in de ren.....condens condens condens. Ik zal de volgende eens eerst afspoelen, kijken of het helpt. 😉 Het hoesje of een theedoek is geen lang leven beschoren en dat wordt dan toch ook nat? Hellup, wat doe ik fout? Worden de icepods bij jullie dan niet nat van de condens? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik gebruik ook geen theedoeken hoor. Ik spoel ze af, schud ze af en leg ze neer. Echt heel nat is het niet, dat verdampt vrij snel eigenlijk.

joris-klein2.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm ik heb eigenlijk nooit zo nagedacht of ze nat worden. Maar mijn konijnen gaan er ook niet echt op liggen.

En met dit weer droogt het terwijl je er naar kijkt 😉 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is hier maar eentje die ik wel eens op de icepod zie liggen; mijn zwarte ram Hubbel. Zijn dame Lien lijkt het niet gauw warm te hebben, ondanks dat ze een groot hangoorkonijn is. Ze ligt het grootste deel van de dag op de koele betonnen vloer in het tuinhuis, in de buurt van de icepod. Ze maken zich vooral niet druk!
Pleegdame Alexis ligt graag helemaal plat op het zand in de buitenren. Rexje Georgia wisselt het wat af; op de houten vlonder of op het zand buiten, maar soms ook in de warme schuur in de plasbak met lekker warm stro en hooi 🙄.

Vandaag moest ik de hele dag werken, maar mijn man is bij huis en hij houdt alle dieren nauwlettend in de gaten. De konijnen controleert hij regelmatig en hij geeft ze halverwege de dag een icepod. Mocht hij toch eens iets niet vertrouwen, dan kan ik in korte tijd thuiskomen.

Wat mij betreft mag de temperatuur wel weer naar beneden!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mee eens, temperatuur mag zeker wel naar beneden. Zo sneu arme beestjes.

Ik heb ze hun eten nog maar niet gegeven. Niemand wekte de indruk daar zin in te hebben, geven geen kik als ik kom kijken. En met dit weer verlept de groenteschotel natuurlijk ook snel.

Vanmiddag heb ik een wit laken midden in de ren opgehangen. Iepe bleef maar zitten waar er slechts halfschaduw was (van de transparante golfplaten op het dak van de ren). En bemoeial die ik ben moest hij van mij toch echt in de schaduw zitten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier koelt het 's avonds iedere keer nog wel aardig af gelukkig, in ieder geval tot een graad of 18. Dat is nog wel te doen voor de konijnen. Ik zie op de bunnycam (die hangt nu in de ren, ivm Joris) dat ze 's nachts goed actief zijn. Rennen, graven, rondsnuffelen, op het schuilhokje springen, dat soort dingen. Overdag liggen ze vooral te slapen en rusten, met af en toe een uitstapje richting de waterbak of het hooi en kruiden of een verplaatsing omdat de zon draait. 

Vandaag geven ze hier niet eens zo warm af, 21 graden maar. Dat is dus flink naar beneden bijgesteld. Wel lekker hoor! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgende week geven ze weer tropische temperaturen af! Let goed op de konijnen! Ben je op vakantie, vergeet de oppas dan ook geen instructies te geven waar op te letten!!

Er zijn nog voldoende icepods in de bunnybunch webwinkel op voorraad, mocht je er nog nodig hebben. Bestel & betaal je vandaag voor 15:00 uur, dan verzenden wij ze vandaag nog en heb je ze morgen in huis, mooi op tijd voor de warme dagen!

Informatie over konijnen in de zomer:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-verzorging/post/konijnen-in-de-zomer/

Link naar de zomerproducten in onze webwinkel:
https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/icepod.html

weersverwachting.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even jullie advies. Mijn twee teddy's zitten buiten. Bij de vorige hittegolven zijn ze gewoon buiten gebleven met icepod's, hoeslakens en voldoende schaduw en uiteraard water. Dit ging op zich prima. Nu waarschijnlijk de 40 graden aangetikt wordt vind ik het wel wat spannender worden… dit is natuurlijk extreem warm. Ik twijfel of ik ze naar binnen doe. Alleen is het punt dat we een pup hebben die nog niet helemaal gewend is aan de konijnen… dus ben bang dat dat stress zal opleveren. Wat doen jullie met deze hitte? Toch naar binnen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik laat ze buiten. Bij mij in huis wordt het ook 30 graden, plus dat een verhuizing ook stress geeft. 

Hoe warm is het in jouw huis? En kun je de konijnen plaatsen in een kamer waar de pup niet kan komen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik laat ze ook buiten. Moet zeggen dat het met deze extreme hitte wel een soort icepod-estafette is haha. Ik wissel ze echt meerdere keren per dag om. Plus nog extra waterflesjes in de rennen. En een parasol. Gelukkig zoeken de konijnen zelf de rust en schaduw goed op. Ze staan niet eens op als ik icepods kom wisselen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben in het buitenland en ik vind die temperaturen in Nederland helemaal niets! Continue weerbericht checken in de hoop dat het ineens onder de 25 Gr. overdag is. De konijnen zitten bij een erkende opvang en worden goed in de gaten gehouden, maar toch. Ze zitten (liggen waarschijnlijk) overdag op het gras, dat schijnt koeler te zijn. 

Ik heb zes icepods meegenomen, hoef ik me daar iig geen zorgen over te maken 😝. Ik ga iig nooit meer in de zomer uit Nederland, heb ik besloten!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat kan ik mij heel goed voorstellen @tam86! Ik was blij dat het in onze vakantieweek steeds rond de 20 graden was. Dat is een zorg minder als je er zelf dan niet bent.

Wij hebben 4 buitenkonijnen en ik ben toch wel een bezorgd baasje...

Ze zitten in ruime verblijven en in beide verblijven (het zijn 2 koppels) is een gedeelte van de vloer van beton. Dat blijft eigenlijk altijd wel koel. Op de daken hebben we witte lakens (zijn plankendaken met zwart dakleer), er staat een parasol en er liggen icepods. Verder laten we ze vooral met rust. Elk uur even (stiekem) controleren hoe het gaat. Vanmorgen vroeg hebben ze allemaal al flink gegeten, dus hopelijk kunnen ze er nu even tegen.
Van mij mag het weer 23 graden zijn!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb Binky en Monky gisterochtend weer binnen gehaald, ik durf het niet aan bij temperaturen boven de 30 graden. Ik snap ze sowieso niet, bij warm weer gaan ze in een doos zitten die het eerste deel van de dag in de zon staat in de ren dus hartstikke warm en dan leg ik er een icepod in en die wordt vakkundig naar buiten gewerkt haha. Flessen water (bevroren) moeten ze ook niets van hebben.

Vind het wel zielig iedere keer als ze binnen zitten, vooral Monky is daar minder op z'n plek. De kat is helemaal geobsedeerd door de konijnen en daar word ik ook al lichtelijk gestoord van. En ik blijf me verbazen hoe 2 van die kleine diertjes zoveel troep kunnen maken. Pfff, zal blij zijn als ze weer naar buiten kunnen! (stiekem vind ik het wel gezellig hoor maar vind het voor hun gewoon niet leuk)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites