Spring naar bijdragen
De Bunnybunch webwinkel is gesloten van 10 december tot en met 20 januari.
Evee

Algemeen "wat te doen bij warm weer" topic

Recommended Posts

In het begin van de zomer moeten ze altijd weer een beetje wennen aan de icepods "die rare dingen" zie je ze denken. Als ik de icepods leg op de plekken waar ze het liefst liggen gaan ze er meestal naast/ tegen aan liggen. Maar sinds gisteren liggen ze er ook echt languit op, het is wel echt extreem nu. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De konijnen heb ik vanochtend vroeg naar binnen gehaald. Onze tuin is op het zuiden met tegels, geen gras of grond o.i.d. dus dat kon echt niet langer. Heb ze nu in de gang bij de voordeur, daar is het 'koel', ligt aan de schaduwkant van ons huis met koude plavuizen op de grond. Heb een icepod er liggen en heb er een ventilator staan. Slimpies zitten met zn 2tjes tegen elkaar aan in de toiletbak, maar wel lekker in het windje van de ventilator. (groot genoeg hoor, zo'n 5m2 ze kunnen ook uit de wind).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Evee:

In het begin van de zomer moeten ze altijd weer een beetje wennen aan de icepods "die rare dingen" zie je ze denken. Als ik de icepods leg op de plekken waar ze het liefst liggen gaan ze er meestal naast/ tegen aan liggen. Maar sinds gisteren liggen ze er ook echt languit op, het is wel echt extreem nu. 

@Evee Muck vind het volgens mij ook maar een raar ding idd.. Voor de icepod deed ik een zak water in de vriezer en als het bevroren was met een theedoek eromheen in de kooi. Maar dat vond ze ook maar vreemd.. 

Nou is mijn konijn sowieso een beetje vreemd want ze heeft een mand waar ze niet inligt, en inplaats daarvan gooit ze de wip van de wipwap en gaat ze op de onderplank liggen... Geen gezicht :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Dewi92 ik zou het eerder een gek konijn vinden als ze WEL in het mandje ging liggen, haha! Hier hebben ze iedere dag wel weer een ander chill plekje in ieder geval. Met uitzondering van de afgelopen dagen, dan liggen ze waar de icepod ligt :’)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier is het nu 26 graden. Koel in vergelijking met de afgelopen dagen. Af en toe spettert het wat, maar echt regen is er nog niet gevallen. De konijnen hebben een bijkom- en bij-eetdag! De afgelopen dagen werd er voornamelijk voor 10.00 uur en na 21.00 uur gegeten. Gelukkig namen ze over de dag verspreid wel regelmatig een takje groen aan (voor mij steeds een controle moment om te kijken of ze nog alert genoeg waren). Ik had, als proef i.v.m regelmatig terugkerend buikpijn van mijn ram, het groen even helemaal uit hun dieet geschrapt, maar nu toch maar weer een gedeelte terug dus. Ook al omdat ze wat te weinig dronken naar mijn zin.

Maar wat ben ik ontzettend trots op mijn bikkels! Wij voelden ons vaak schuldig als wij ons terugtrokken in ons relatief koele huis en de konijnen buiten zaten bij temperaturen ruim boven de 30 graden. Toch hebben schaduw, de betonnen ondergrond en zand in hun verblijf, een ice-pod, een parasol en ze niet in de stress jagen, hun er door geholpen. Ik vind ze zo stoer! 

Helaas trof ik gistermiddag een stervende merel in de tuin aan. Kwam het door de droogte of door het virus (Usutuvirus) dat veel slachtoffers onder merels maakt? Ik weet het niet. Maar toen ik de dikke groene vliegen al onder de veren van de nog levende vogel zag kruipen, en zag dat hij daar last van had, heb ik hem in een doos in de relatief koele garage gelegd om rustig te kunnen sterven. 

Ben benieuwd wanneer het hier gaat regenen! Wij kijken er naar uit! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier valt af en toe een zomers buitje. Het is 24 graden dus dat is wel even lekker. Het waait wel hard en ik heb alle ramen en deuren open, maar binnen is het nog steeds 28 graden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier tocht het nu lekker door na een flinke stort bui.. Heerlijk! Van 30 graden in huis al naar 25 graden en veel minder drukkend. Muck maakt gelijkt weer binky's door de kamer heen haha! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik gebruik echt al jaren dezelfde icepods zonder problemen. Maar volgens mij had @Deeskuh88 ook bolle icepods! Ik heb geen idee wat de oorzaak er van is. Misschien heeft het te maken met hoe koud of in welke positie ze in de vriezer liggen te maken? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 24-3-2009 at 16:05 zei tante10:

Als Rambo uit zijn kooi mag en wij zijn niet snel genoeg bij de fruitschaal begint hij alvast aan de bananen.

De schil schijnt heerlijk te smaken, maar of het ook goed voor hem is?

In banaan zitten veel suikers, dus hij krijgt het niet zo vaak. Maar als de schil niet slecht is, hij het met smaak opeet en ook vast minder suikers inzitten is het misschien helemaal geen slecht idee.

Weet iemand of konijnen bananenschil mogen eten, nu geven wij het in ieder geval niet (of Rambo moet sneller bij de fruitschaal zijn).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zelf een tafeltje waar ze onder kunnen liggen en als het echt warm wordt zet ik de parasol ook in de Een, ook sproei ik de tegels wel eens, is dit handig? Ijs werkt bij ons niet, ze rollen het telkens weg😁 de scheetjes

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn konijnen staan buiten. Ze hebben een oude caviabak als toilet. Ik merk dat er de laatste tijd veel fruitvliegjes rond de bak vliegen. Zijn deze vliegjes schadelijk voor konijnen? Heeft iemand tips om ze weg te krijgen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor zo ver ik weet zijn fruitvliegjes niet schadelijk voor konijnen. Ze krijgen er geen myiasis van, en fruitvliegjes kunnen voor zo ver ik weet ook niet steken, brengen dus ook geen myx of VHS/RHD over. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wie kan mij adviseren betreft de aankomende warme dagen.

gezien de warme dagen aankomende week begint het wat zorgelijk te worden betreft mijn nijnen.

ze zijn inmiddels gewend om buiten de hele dag los te lopen in de tuin waar ook voldoende beschutting is, toch de warmte dreint overal tussendoor en mijn vraag is dan, is het verstandig om de nijnen binnen te zetten deze aankomende week, of misschien alleen overdag en avond lekker los tot bedtijd.

ik ben bang dat ze de warmte niet voldoende kunnen regulieren.

hopenlijk kan iemand mij hierin adviseren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf vind de warmte ook altijd erg lastig.  Maar omdat m’n konijnen toch het liefst in hun eigen vertrouwde verblijf zijn laat ik ze zo veel mogelijk daar. Vorige jaar was een van de dames zichtbaar benauwd, toen heb ik ze wel naar binnen gehaald. Het blijft dus opletten. En zo veel mogelijk verkoelen met schaduw en icepods/bevroren flesjes water. 

Steeds wisselen tussen binnen en buiten zou ik sowieso niet doen, dat geeft veel stress. Ik zou dus kiezen voor zolang het gaat buiten en anders binnen tot het weer wat afgekoeld is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

We hebben een speciaal wat te doen bij warm weer topic:

En een artikel over konijnen in de zomer

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-verzorging/post/konijnen-in-de-zomer/

Ik zou zelf de keuze maken of buiten of binnen, en ze dan de komende week ook echt daar te laten tot de warmte voorbij is. Dus niet dagelijks tussen ruimtes gaan wisselen, dan zorg je alleen maar voor temperatuurschommellingen en stress. En dat is niet goed voor de weerstand, en die wil je met hitte juist hoog hebben. 

Mijn ervaring is dat als ze een ruime ren hebben, schaduwplekjes om te liggen, een zandbak, icepods, bevroren waterflesjes, voldoende drinkwater. Dat ze zich gelukkig zelf rustig genoeg houden om de warmte door te komen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hartelijk dank voor jullie antwoord.

de Nijntjes lopen de hele dag los in de tuin met voldoende schaduw plekjes, maar gezien deze extreem warme dagen dacht ik het volgende.

is het een oplossing om de Nijntjes met een dubbele ren buiten onder de overkapping te plaatsen waar ik de waaier op stand 1 of 2 kan zetten? Ik weet nl niet of het teveel stress is voor de Nijntjes om ze de ruimte af te nemen die ze normaal gesproken hebben en op de warmste momenten te beperken in hun ruimte, maar wel in de beperkte ruimte de afkoeling kan geven die mogelijk is dmv een ventilator boven hun.

hoor het graag.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou het zelf niet doen. Als ze de hele tuin hebben, kunnen ze vast zelf lekkere koele schaduwplekjes vinden. Ze gefrustreerd in een kleinere ruimte opsluiten lijkt mij juist niet verkoelend voor ze 😉 Ik zou eerder wat extra parasols of schaduwdoek in de tuin hangen. Meestal is het onder overkappingen met die hitte juist erg warm, omdat de warmte daar onder blijft hangen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites