Spring naar bijdragen
De Bunnybunch webwinkel is gesloten van 10 december tot en met 20 januari.
Evee

Algemeen "wat te doen bij warm weer" topic

Recommended Posts

@Newby1981

ik doe niets om de icepods heen. 

@Konijnenliefhebber1993

Tocht is op zich niet erg, een windje kan geen kwaad, zolang het maar niet op eens een heel koud windje is. Grote temperatuurwisselingen zijn namelijk niet aan te raden, die zorgen voor een dip in de weerstand. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Evee:

@Konijnenliefhebber1993

Tocht is op zich niet erg, een windje kan geen kwaad, zolang het maar niet op eens een heel koud windje is. Grote temperatuurwisselingen zijn namelijk niet aan te raden, die zorgen voor een dip in de weerstand. 

Nee dat snap ik hoor.

Maar ze kunnen zelf kiezen of ze erin gaan zitten of niet.

De airco staat in de woonkamer en dat is ook het enige gebied waar ze mogen komen van mij en een aangrenzend gebied wat van hun zelf is.

De rest van het huis is wel warme. Als ik de airco aan heb, wordt t niet koude dan zo'n 22 graden, en dat is dan de hele dag.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier liggen ze op de dag compleet voor pampus!

We zorgen voor genoeg schoon water en maken de schaduwplekken van het balkon regelmatig nat met de gieter

Vanavond ook maar wat flessen water in de vriezer doen voor ze zodat die we die morgen kunnen neerleggen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat doe je met een konijn die steeds weer in het hok te vinden is waar het loeiheet is terwijl ze ook op de stenen, tegen de icepod, op het zand kan liggen in de schaduw? Ik til haar er nu steeds uit als ik het zie. Ligt ze daar te puffen. Haar vriendje zoekt wel gewoon de koelte op. Meer konijnen die dat doen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bevroren waterflessen in het hok er bij leggen, ook al gaat ze er niet tegenaan, dan koelt het nog steeds. Ik zou haar niet elke keer optillen, dat geeft juist stress met de warmte. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Evee: weet je toevallig hoe het zit met plastic flessen en brand? Ik zag laatst via Facebook een uitgebrand konijnenhok doordat de fles had gewerkt als loep. Samen met de zon veroorzaakte dat brand.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat kwam door een drinkfles die aan de tralies hing, konijnenbelangen had dat verhaal verdraaid alsof het kwam door een waterfles in het hok, maar in het geval van die brand was het een plastic drinkfles die aan de tralies hing, niet één die in het hok lag. De fles aan de tralies had als een loep gewerkt op de bodembedekking, en daardoor was brand ontstaan. 

Ik denk zelf dat het met de bevroren flesjes om te koelen wel mee valt. Leg ze niet zo neer dat ze in de volle zon liggen en dat ze niet op brandbaar materiaal liggen, dan zal het wel loslopen. Als ze wel in de zon liggen, maar op tegels of zand, dan komt er echt geen brand van. Maar de combinatie bodembedekking + fles die als loep kan werken, die moet je wel voorkomen.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een icepod en bevroren waterflessen in de ren, maar mijn konijnen (Teddy widders, ik probeer in de zomer de vacht zo kort mogelijk te houden) moeten er niets van weten. Ze liggen gewoon de hele dag languit en kruipen soms in een schuilhuisje zonder bodem. Ik blok de zon zoveel mogelijk uit het verblijf, dat scheelt misschien wel. Maar ik kan zien dat ze last hebben van de warmte, vraag me echt af waarom ze niets doen met de icepod en bevroren waterflessen. Zo kan ik ook niet zoveel voor ze doen.. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei LilyMarshall:

Ik heb een icepod en bevroren waterflessen in de ren, maar mijn konijnen (Teddy widders, ik probeer in de zomer de vacht zo kort mogelijk te houden) moeten er niets van weten. Ze liggen gewoon de hele dag languit en kruipen soms in een schuilhuisje zonder bodem. Ik blok de zon zoveel mogelijk uit het verblijf, dat scheelt misschien wel. Maar ik kan zien dat ze last hebben van de warmte, vraag me echt af waarom ze niets doen met de icepod en bevroren waterflessen. Zo kan ik ook niet zoveel voor ze doen.. 

Mijne liggen er ook niet de hele dag op of naast hoor, ze liggen er wel in de buurt maar de aanwezigheid van icepods en bevroren waterflessen koelt het verblijf sowieso al wat af :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt, als je trouwens een ventilator hebt (zoals wij hier in huis voor de hond of katten, en onszelf) dan is trouwens nog een tip om daar een bevroren fles water voor te zetten, zo wordt de verplaatste lucht langs een koelelement geblazen, en koelt het de lucht ook wat meer af :) 

Wel even een doekje of dienblad onder de fles, er drupt wel altijd wat water af ;) 

Wij drinken trouwens bijna nooit dingen uit een fles, gebruiken doppers als we ergens heen gaan voor kraanwater, wij drinken geen frisdrank, meestal water, thee en koffie. Af en toe een pak vruchtensap.  Als je dan flesjes water nodig hebt voor de konijnen loop je tegen het probleem aan dat je die niet in huis hebt hahaha. Ik koop in de zomer altijd expres flessen in de supermarkt zodat ik ze kan invriezen. 

Zeker als het zo warm is als nu vind ik 1 icepod per koppel aan de weinige kant, leg ik liever op meerdere plekken in de rennen een koel element. Maar ik ging net nog even checken en de temperatuur in de konijnenrennen valt hier gelukkig nog mee, in huis en in de konijnenrennen is het 27 / 27.5 graden. Ons weerstationnetje (op ons dak, in de zon) geeft 32 graden aan. 

Ik bedenk me nu eigenlijk, zou ik met water gevulde sap-pakken ook gewoon kunnen invriezen, of zouden die vakkundig gesloopt worden door de konijnen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik maak me zo'n zorgen om morgen en vrijdag...het gaat over de 38 graden heen hier...ik vind het echt heel sneu. Ik zit binnen en voel me gewoon schuldig! Dus ga ik bij ze zitten buiten. Laat ze wel met rust maar hou ze in de gaten. Ik heb veel bevroren flessen erin en n tegel uit de vriezer. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Evee:

Wij drinken trouwens bijna nooit dingen uit een fles, gebruiken doppers als we ergens heen gaan voor kraanwater, wij drinken geen frisdrank, meestal water, thee en koffie. Af en toe een pak vruchtensap.  Als je dan flesjes water nodig hebt voor de konijnen loop je tegen het probleem aan dat je die niet in huis hebt hahaha. Ik koop in de zomer altijd expres flessen in de supermarkt zodat ik ze kan invriezen. 

Zeker als het zo warm is als nu vind ik 1 icepod per koppel aan de weinige kant, leg ik liever op meerdere plekken in de rennen een koel element. Maar ik ging net nog even checken en de temperatuur in de konijnenrennen valt hier gelukkig nog mee, in huis en in de konijnenrennen is het 27 / 27.5 graden. Ons weerstationnetje (op ons dak, in de zon) geeft 32 graden aan. 

Ik bedenk me nu eigenlijk, zou ik met water gevulde sap-pakken ook gewoon kunnen invriezen, of zouden die vakkundig gesloopt worden door de konijnen? 

Die sappakken zullen denk ik in de vriezer al kapot barsten. Dat hadden wij laatst.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn dieren hebben het ook zwaar en liggen de hele dag voor pampus. Zoeken echter ook niet de koelflessen op etc. Ik vertrouw er maar op dat ze weten wat ze doen. Ik heb alles gedaan wat ik kon

Wat overigens wel genieten was was gisteren om 23.00u buiten zitten op het terras. De dieren kwamen allemaal tot leven (behalve de kip, die sliep al), maar wat werd er gerend en gespeeld. Leuk. Zowel de honden met elkaar als de konijnen. En de cavia’s lieten zich ook even zien.

En vanochtend trok er een bui over. Mona en Jasper genoten er volgens mij echt van! Normaal zitten ze dan nukkig te schuilen en nu gingen ze er uitgebreid middenin liggen en het regende best aardig.

Ben zelf ook in die regenbui gaan wandelen met de honden, was heerlijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

O heerlijk @Laniboekje, regen! Hier in Zwolle helaas niet, meer richting de grens met Duitsland heeft het wel flink geregend.. ik hoop echt dat het hier ook nog komt. Wat zal alles lekker opfrissen. 

Ik kan inderdaad ook niet meer dan erop vertrouwen dat ze weten wat ze doen.. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn konijnen hebben al eens plastic flessen stukgebeten nadat het water was ontdooid. 

Nu stop ik oude babykruiken (van die metalen) vol met ijsblokjes en leg die in de ren. Maar ze kijken er niet naar om. Toch blijf ik het deze dagen doen, dan hebben ze in ieder geval de keuze.

De billen zijn schoon en ingespoten met spul, fijn idee nu ze de hele dag voor pampus liggen.

Ik vind het echt spannend met deze temperaturen, vooral omdat Rex niet fit is. (Weer AB gehad en een paar dagen opgenomen bij de dierenarts. Hij is aan het opknappen maar zit nog zo'n 2 a 3 ons onder zijn gewicht en zus Lulu is zo hyperdepiep, dat hij de kans soms niet krijgt om te rusten.)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het ook spannend. Mijn man is vandaag de hele dag thuis en zal de konijnen goed in de gaten houden. Als er iets is hebben we contact en kom ik naar huis. Ook van andere konijneneigenaren hoor ik hun zorgen. 

Gelukkig hebben de meeste van onze konijnen attente baasjes en ruime verblijven.

Laten we er maar het beste van hopen de komende tropische dagen. Alle konijnen en bezorgde baasjes sterkte! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik was van plan om in mijn lunchpauze te gaan kijken, maar mijn auto is naar de garage dus dat gaat niet. Ik heb een laken aan de parasol gehangen voor extra schaduw in de ren. Het hok staat tegen een betonnen muur, daar komt nooit zon. Ik heb een icepod in de ren gelegd en een extra waterbakje in het hok gezet. En dan hoop ik er maar het beste van.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De laatste dagen werd hier ook volop gebruikgemaakt van de icepods. Halverwege de dag wisselen we ze om. Sinds gisteren zitten ze echter in de woonkamer. Het werd me te warm, zelfs de camera gaf temperatuurmeldingen door die niet positief waren. In de woonkamer is het 'maar' 27/27,5 graden Celsius, dus dat is wel goed te doen. Ventilator erbij aan. Nol is vandaag thuis aan het werk ivm de glaszetter die komt. Ik moet zo aan de bak. Alleen morgen zitten ze dan de hele dag alleen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vooralsnog gaat het hier oké. Ze hebben het ontzettend heet maar lijken hun eigen manieren er voor te vinden. 

We kijken om de zoveel tijd even bij de dieren. Checken we of ze allemaal nog ademen & alert zijn. Dat zijn ze nog allemaal. Een van de honden lijkt er meer last van te hebben, die is er echt een beetje ziekjes van. 

Morgen nog overleven en dan is het in een klap 10 graden koeler, ik kijk er zo naar uit!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Joost heeft het moeilijk hier maar gister ook gered. Zelfs de hamster heeft het warm. In de woonkamer ook smoorheet maar blijft bijna altijd in het huisje... gek.

Geef ik een  koude voerbak terug uit de vriezer, neehoor, hop weer in haar warme huis... Dwerghamstertjes die ik heb gehad waren dol op koude stenen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Knuffeltje:

Joost heeft het moeilijk hier maar gister ook gered. Zelfs de hamster heeft het warm. In de woonkamer ook smoorheet maar blijft bijna altijd in het huisje... gek.

Geef ik een  koude voerbak terug uit de vriezer, neehoor, hop weer in haar warme huis... Dwerghamstertjes die ik heb gehad waren dol op koude stenen.

Onze hamster heeft het ook heel warm af en toe.. Dan ligt ie uit het huisje maar als je hem verkoeling geeft in de kooi gaat hij toch weer in zn huisje liggen! 

Ons konijn van 12 weken zoekt elke keer een nieuw koel plekje op en ik loop er de hele dag met de icepod achter aan hahaIMG-20180727-WA0018.thumb.jpeg.52fadbf101512e3197f910183fabb81c.jpeg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn konijnen vinden de icepod maar niks. Maar zodra ik hem weghaalt gaan ze op die plaats op de tegels liggen. Dus ik verschuif hem af en toe om ze weer een plekje met koele tegels te kunnen geven. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites