Spring naar bijdragen
De Bunnybunch webwinkel is gesloten van 10 december tot en met 20 januari.
Evee

Algemeen "wat te doen bij warm weer" topic

Recommended Posts

16 uur geleden zei Daniël Leeuwenberg:

Ik had misschien moeten vermelden dat het om dit type ging. Ik kan me voorstellen dat er misverstanden zouden kunnen ontstaan, excuses daarvoor; nu je me er op opmerkzaam maakt realiseer ik me dat er ook een type bestaat met een andere vloeistof erin; ik had daar niet direct aan gedacht, aangezien die doorgaans zorgvuldig verzegeld zijn, en niet, zoals deze, met een simpel schroefdopje. 

Ik wilde inderdaad voorkomen dat mensen die blauwe standaard koelelementen bij hun konijnen gaan leggen. 

Fijn dat jij andere hebt die je zelf met water moet vullen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vergeten jullie niet de coolpods in de vriezer te leggen zodat je ze dit weekend kan gebruiken? Ze geven behoorlijk hoge temperaturen af!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb er gisteren één in de ren gelegd. De konijnen hebben er niet tegenaan gelegen, maar blijkbaar was het wel lekker fris aan de bips: ze hadden er netjes rondom tegenaan gekeuteld! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha. Ik leg ze op warme dagen bij de voermomenten in de ochtend al in de ren. Dan zijn die dingen behoorlijk koud, is het nog niet zo warm en hebben ze er eigenlijk niet echt interesse in. Maar zo rond de middag, dan kruipen ze er toch vaak tegenaan, liggen ze er langs. Of net met de voorpootjes er op.

Beide koppels hebben ook andere koele opties hoor, bij Harold en Charlie is de ondergrond een betonvloer die eigenlijk ook gewoon lekker koel blijft. Joris en Brenda graven flink en graven naar koele grond (een kuiltje) en gaan daar dan lekker in liggen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie net op facebook dit bericht voorbij komen, waarbij een waterfles + zon brand veroorzaakt hebben in het konijnenhok... wat een nachtmerrie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo zeg, je zou het maar overkomen!

Mijn nijnen zijn gek op de icepods. Erop graven, slepen, Monster kruipt er tegen aan...En dan kruipt Muffin boven op Monster. Ik weet niet of ze nou 1. Denkt dat het Monster is die de koelte af geeft, 2. Ze aan het hinten is dat ze iets zachts wil om op te liggen of 3. Ze schijt heeft aan de warmte en gewoon heel erg verliefd op Monster is. :')

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Soms kan het zijn dat het buiten zo warm is, dat de lichaamstemperatuur van je maatje koeler is dan de temperatuur van de grond of omgeving ;) In zo een geval bied het op je maatje kruipen dus wel echt verkoeling. Maar dan moet het wel behoorlijk warm zijn buiten, of een donkere ondergrond zijn (donkere tegels, asfalt etc).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ze ook fantastisch vinden met dit weer: Kijken hoe de baasjes met emmers zwoegen om water in een zwembad te krijgen wegens gebrek van een tuinslang... Die koppies! Zaten ze hoor, naast elkaar en kijken...

Ontopic: Een laken over het hok werkt nog altijd het beste. Icepods worden bij alleen extreem hoge tempraturen verwelkomd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan zelf goed tegen de hitte maar vind het toch wel sneu voor m'n konijnen. Heb het idee dat ze er echt slecht tegen kunnen, vooral Binky. Die ligt maar te 'puffen' en weet zich geen raad.

Ik begin te twijfelen om ze binnen te halen maar dat is ook weer niet goed, dat heen en weer gesjouw.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier blijven ze gewoon buiten. Het ene koppel kan ongeveer 40 cm diep graven, en zorgt er voor dat ze koele putjes, tunnels en plekjes hebben waar ze lekker rustig liggen op deze warme dagen. Het andere koppel zit op een betonvloer, die blijft ook redelijk koel met dit weer. Zij liggen meestal tegen/bij een icepod op die betonvloer, of gewoon zp op de vloer. Beide rennen zijn bijna volledig in de schaduw overdag, soms net een randje van de ren een strookje in de zon, en de rennen zijn voldoende open, gelukkig staat er hier vaak toch nog net een klein windje om de meest warme lucht af te voeren.

Ik moet zeggen dat het hier ook nog niet zo heel erg extreem is geweest hoor, vaak is het hier overdag niet boven de 25 graden in de schaduw. In de volle zon wel warmer. Zeeland is vaak toch wat koeler dan het binnenland van Nederland. Voor de konijnen wel zo prettig. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb normaal wel last van de warmte.

Maar nu niet.

Maar mijn konijnen weten zich ook geen raad. Die liggen ook alleen maar en hebben het bloedheet.

En zij zitten binnen. Ik weet verder ook niet wat ik nog kan doen. Ik had ergens een icepod, maar geen idee waar.

Dus in het weekend snel 2 besteld...

En straks even een nieuwe zak speelzand halen waar ze dan lekker in kunnen liggen. Geeft ook wel iets van verkoeling denk ik zo

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, zand (tenzij het vol in de zon is) bied inderdaad ook wel verkoeling. Hier graven ze het toplaagje weg, tot aan het koelere zand, en gaan dan heerlijk in het kuiltje liggen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn hok staat 's ochtends gedeeltelijk in de zon maar er staat wel een parasol voor. De ren is pas vanaf 3 uur 's middags zonvrij. (Het ging helaas niet anders, onze tuin ligt volledig op het zuiden, de plek die we hebben uitgezocht was het gunstigst) In het hok ligt een betonvloer, deze is redelijk koel. Ik leg hier wel 2 Icepods neer maar twijfel of ze hier echt wat aan hebben. Wat doen jullie trouwens om je Icepod heen? Ik dat fleece gevalletje wat je ook voor je heatpad gebruik maar heb het idee dat de kou er dan amper doorheen komt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dex en Bobbi leven normaal gesproken binnen, maar voor de koppeling tussen de 2 hebben we ze buiten gezet omdat Dex nogal aan ons gehecht is waardoor een eerdere koppeling compleet in het water liep. Anyway, Dex is dus vooral gewend om binnen te zitten en werd compleet lusteloos door het warme weer. Buitenhok staat volledig in de schaduw gedurende de dag en staat op de straattegels, maar toch had hij het er zichtbaar zwaar mee. Zitten nu sinds een weekje weer binnen en dat gaat een stuk beter.

Heb overigens niets om de icepad heen deze dagen, soms wikkel ik hem in een handdoek maar dan komt er inderdaad minder kou doorheen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Konijnenliefhebber1993:

Ik heb alleen nog 1 vraag.

Ik heb binnenkonijnen, nou heb ik uiteraard de airco aan in huis, maar nu gaat er 1 in de tocht zitten, dat is niet erg neem ik aan zolang ze zelf uit de tocht kan gaan zitten??

Ik heb altijd geleerd dat tocht niet goed is voor konijnen, grote temperatuurwisselingen ook niet. Zou zelf niet kiezen voor een airco met de bunnies in huis. Het is bij ons nu 23 graden binnen, met een icepod in het hok en het zonnescherm naar beneden gaat het prima met ze

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Christaaa:

Tocht is in feite gewoon wind toch? En konijnen zitten ook wel in de wind. Ik geloof dus niet dat tocht kwaad kan.

Ze hebben bij mij ook de mogelijkheid om niet in de tocht van de airco te gaan zitten, dus dat lijkt me dan ook niet hoop ik?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat de konijnen beter af zijn met een beetje optionele tocht dan 40 graden binnen. :P

Nou die ice pods hebben hun geld nu al opgebracht haha, de nijners zijn er overdag niet bij weg te slaan. Muffin loopt ook erg te puffen, ze is duidelijk geen zomer typje.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites