Spring naar bijdragen
De Bunnybunch webwinkel is gesloten van 10 december tot en met 20 januari.
Evee

Algemeen "wat te doen bij warm weer" topic

Recommended Posts

Hier (in Limburg) wordt het vandaag weer warm, 27 graden voorspelt men...gisteren de icepod voor het eerst gebruikt. Zowel Moos als Flo hebben er tegenaan gelegen :leuk:. Is toch wel prettig denk ik, ook voor binnenkonijntjes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als jullie de afgelopen dagen al warm vonden voor de konijnen vraag ik me af hoe het er bij jullie uitziet in de zomer... dierenambulance ernaast? ;p:'D

Die beestjes redden zich prima hoor zonder hulp. Schaduw en rust is alles wat ze nodig hebben. Kermisartikelen hebben ze net zo min nodig als wij mensen... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou Muffin was anders blij aan het slepen met haar bevroren flesje. Misschien dat ik nog twee icepods aanschaf voor als het straks echt zomer wordt. Dan heb ik er in elk geval alles aan gedaan als er eentje per ongeluk gebakken wordt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Per ongeluk gebakken worden, dat lijkt me een beetje overdreven. Al die spulletjes zijn helemaal niet nodig, een konijn heeft een vacht waarmee warmte en kou prima geregeld worden. Wij denken bij vacht meteen aan warmte, voor een konijn geldt dat vacht ook warmte buiten de deur houdt. Zorg daarbij voor een schaduwplekje en rust, en klaar is kees. De keuzes die je zelf maakt, daar sta je natuurlijk vrij in. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hm, deels mee eens Rian. In de natuur schuilen konijnen natuurlijk in hun holen, en daarbinnen is het zo'n 15-17 graden (redelijk constante temperatuur.) Dus dat kan wel koeler zijn dan in de schaduw in een tuin. (Zeker als het een tuin is met veel bestrating, dan warmt alles wel flink op.)

Mijn konijnen zitten binnen en wij zitten op de noordkant, waardoor het in huis ook nooit echt warmer dan - pak hem beet- 20 graden wordt. Met icepods e.d. doen ze hier dan ook niks.

Dus wat ik eigenlijk wil zeggen; het is een beetje situatie afhankelijk. :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap dat het situatie afhankelijk kan zijn, maar primair moet je natuurlijk zorgen voor schaduw en een koele plek. Dat is belangrijker dan allemaal een icepod kopen. En verder moet ik hier toch altijd om lachen:

De vraag wordt vaak gesteld of een konijn in april naar buuten mag. Nee, is het antwoord dan. Temperatuursschommelingen zijn niet goed. Temp binnen en buiten moeten hetzelfde zijn.

Maar..... is het buiten 30 graden, dan mag een konijn wel op een blok ijs gaan liggen! :') 

volgens mij is de icepod toch echt ingegeven door de commercie! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja eens, dat een koele plek eigenlijk het belangrijkste is. Maar soms is het wel lastig om voor een koele plek te kunnen zorgen. Hier hebben de meeste mensen niet zo'n grote tuin en zijn hele buurten bestraat, daardoor warmt de omgevingstemperatuur al snel gigantisch op. Dan kun je er een parasol boven zetten, maar dat is soms niet genoeg en dan is het voor jezelf al fijn om je voeten in een koud badje te leggen, ondanks dat je in de schaduw zit. Ik zie een icepod of een met ijs gevulde fles een beetje als hetzelfde; een koud badje om een beetje af te kunnen koelen, maar wel alleen wanneer het konijn het zelf ook wil.

Ik vind het neerleggen van een koude fles/icepod/whatever ook anders dan ze permanent naar buiten verplaatsen terwijl de temperaturen erg verschillen. (Maar ik vind wel dat er soms wel heel paniekerig gedaan wordt over toch een keer eerder dan IJsheiligen naar buiten. Cas en Mara komen nu ook al gewoon op het balkon; de deur staat open, ze kunnen kiezen. Ik let er alleen wel altijd op dat de wind niet vol op het balkon staat of het te hard regent - niet dat die helden van mij dan buiten komen, maar even voor het idee :'D-  omdat ze geen goede wintervachten hebben en tocht voor niemand echt goed is. Maar verder zoeken ze het maar uit wat ze willen.)

Maar, zoals gezegd, zeker situatieafhankelijk. En icepods kun je natuurlijk ook vervangen door een fles water en snugglesafes door een kruik, maar in gebruik vind ik die schijven toch wat handiger. (Ik vind ze in de kliniek ook handig om eigenwijze katten op te leggen. Die snuggle's zijn ongeveer de enige dingen die ze accepteren)
De producenten zullen er ook wel lekker op verdienen ja, dat geloof ik best. Maar dat geldt natuurlijk voor veel (nuttige) producten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Marjoleintje:

Ja eens, dat een koele plek eigenlijk het belangrijkste is. Maar soms is het wel lastig om voor een koele plek te kunnen zorgen. Hier hebben de meeste mensen niet zo'n grote tuin en zijn hele buurten bestraat, daardoor warmt de omgevingstemperatuur al snel gigantisch op. Dan kun je er een parasol boven zetten, maar dat is soms niet genoeg en dan is het voor jezelf al fijn om je voeten in een koud badje te leggen, ondanks dat je in de schaduw zit. Ik zie een icepod of een met ijs gevulde fles een beetje als hetzelfde; een koud badje om een beetje af te kunnen koelen, maar wel alleen wanneer het konijn het zelf ook wil.

Ik vind het neerleggen van een koude fles/icepod/whatever ook anders dan ze permanent naar buiten verplaatsen terwijl de temperaturen erg verschillen. (Maar ik vind wel dat er soms wel heel paniekerig gedaan wordt over toch een keer eerder dan IJsheiligen naar buiten. Cas en Mara komen nu ook al gewoon op het balkon; de deur staat open, ze kunnen kiezen. Ik let er alleen wel altijd op dat de wind niet vol op het balkon staat of het te hard regent - niet dat die helden van mij dan buiten komen, maar even voor het idee :'D-  omdat ze geen goede wintervachten hebben en tocht voor niemand echt goed is. Maar verder zoeken ze het maar uit wat ze willen.)

Maar, zoals gezegd, zeker situatieafhankelijk. En icepods kun je natuurlijk ook vervangen door een fles water en snugglesafes door een kruik, maar in gebruik vind ik die schijven toch wat handiger. (Ik vind ze in de kliniek ook handig om eigenwijze katten op te leggen. Die snuggle's zijn ongeveer de enige dingen die ze accepteren)
De producenten zullen er ook wel lekker op verdienen ja, dat geloof ik best. Maar dat geldt natuurlijk voor veel (nuttige) producten.

Dit. Ik ben niet van plan om de ren te verplaatsen naar een koelere plek, dus dan is op een andere manier verkoeling aanbieden wel fijn.

5 uur geleden zei Rian:

Per ongeluk gebakken worden, dat lijkt me een beetje overdreven. Al die spulletjes zijn helemaal niet nodig, een konijn heeft een vacht waarmee warmte en kou prima geregeld worden. Wij denken bij vacht meteen aan warmte, voor een konijn geldt dat vacht ook warmte buiten de deur houdt. Zorg daarbij voor een schaduwplekje en rust, en klaar is kees. De keuzes die je zelf maakt, daar sta je natuurlijk vrij in. 

Uiteraard, het was ook een grapje. ;p

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, de icepods zijn niet nodig. Het is 25 graden in de schaduw en mijn nijnen liggen op het enige plekje zon in de ren, lekker warm tegen elkaar! :'D

image-2018-05-08.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat Joost haast het loodje legt... Zo suf als een konijn, nou dat klopt wel. Wanneer moet ik me zorgen gaan maken?

Hij eet en drinkt gelukkig wel gewoon, dus dat is mooi en dan gaat het neem ik aan nog steeds goed?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die vier van mij bewegen ook alleen af en toe een ooglid. Maar ik lig zelf ook languit voor de ventilator, dus ik geef ze geen ongelijk.

Heeft Joost een plekje in de schaduw? Misschien een icepod of een bevroren fles water zodat hij wat verkoeling kan zoeken als hij dat wil? Hier wordt dat niet gewaardeerd, vinden ze alleen maar eng.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het hok heeft alleen s morgens volop zon, dan gaat er een wit laken overheen, al dan niet nat. Verder zit meneer alleen maar op de vierkante stoeptegel die er in het hok ligt (Omdat Kruim anders niet het nachthok in komt). Ik wilde zo'n pod kopen maar hier zijn ze het goedkoopst en uitverkocht.... Maar misschien is dat wel een optie volgende periode dat het zo warm wordt...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier zijn ze superhongerig als het warm is. Ik denk dat het ze wel veel energie kost. Verder vermaken ze zich prima en liggen ze gewoon lekker languit. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Knuffeltje:

Het hok heeft alleen s morgens volop zon, dan gaat er een wit laken overheen, al dan niet nat. Verder zit meneer alleen maar op de vierkante stoeptegel die er in het hok ligt (Omdat Kruim anders niet het nachthok in komt). Ik wilde zo'n pod kopen maar hier zijn ze het goedkoopst en uitverkocht.... Maar misschien is dat wel een optie volgende periode dat het zo warm wordt...

Er zijn alweer nieuwe besteld en als het goed is ook onderweg. Het was wel heeeel hard gegaan vorige week!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Knuffeltje:

Verder zit meneer alleen maar op de vierkante stoeptegel die er in het hok ligt (Omdat Kruim anders niet het nachthok in komt).

Stoeptegels zijn ideaal! Hier liggen ze ook languit op de betonnen/stenen vloer. Als ik aan de vloer voel, is het altijd lekker koel! Ik weet van mensen die in hun hokken met houten en grasbodems gewoon een aantal tegels tegen elkaar aan leggen als koele 'kruik' voor de konijnen. Ook zand is lekker koel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier is een pleegkonijntje een beetje bevangen van de hitte overdag, zo lijkt het tenminste: bijna diarreeperikelen en 's avonds alles weer in orde. Voor haar mag de hitte snel weer voorbij zijn. Arme Rosa... Vandaag wordt een grotere parasol van 3 meter geleverd. Dat moet naast de doeken over de ren toch beter zijn dan een 2 meter parasol. Ik ben er overdag niet om de parasol mee te verplaatsen met de zon ;-).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Na groot enthousiasme over het bevroren flesje (waren er niet meer bij weg te slaan, ah gossie) heb ik twee icepods besteld. Het flesje was namelijk langzaam leeg gelopen in het toiletje met als gevolg een gigantisch zware 2x zo dikke houtkorrellaag. >.< Super onhandig. Ik had gehoopt ze gisteren te krijgen, maar ja PostNL zou PostNL niet zijn als dit weer een dag later wordt. *zucht*

Muffin heeft erg last van de warmte; ze ligt languit de hijgen en drinkt veel, Monster is er ok onder maar is niet zijn vervelende-zelf.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn konijnen eten sinds het zo warm is hun groente zowat niet meer.. vind het erg vreemd want normaal gesproken gaat elke dag het bakje helemaal leeg (altijd andijvie en witlof, soms wortel en meestal nog wat verse kruiden zoals dille of peterselie). Hun brokjes gaan wel gewoon op en ze drinken erg veel. Hooi eten is ook iets minder. Zou dat van de warmte kunnen komen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-5-2018 at 17:12 zei LilyMarshall:

Mijn konijnen eten sinds het zo warm is hun groente zowat niet meer.. vind het erg vreemd want normaal gesproken gaat elke dag het bakje helemaal leeg (altijd andijvie en witlof, soms wortel en meestal nog wat verse kruiden zoals dille of peterselie). Hun brokjes gaan wel gewoon op en ze drinken erg veel. Hooi eten is ook iets minder. Zou dat van de warmte kunnen komen? 

Misschien toch minder trek en een sterkere voorkeur voor brokjes? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik gebruik op de kinderboerderij in de middag van die 'koelaccu's' voor in een koelbox (kosten nauwelijks een duppie bij Action ofzo), rechthoekige platte blauwe flesjes waar je water in doet en in de vriezer legt.  Ervaring leert dat ze pas tegen de 30 graden erin geinteresseerd raken, met name de wat langharigere willen er graag een koppie op leggen of tegenaan uitstrekken.  Maar meestal is het beton van de leefruimte, dat ik in de zomer en lente bij de gaasdeur zonder stro en houtmot laat, ze koel genoeg, met de achterpootjes elegant achteruit.  Of natuurlijk wat opgegraven koel zand als ze in de buitenren zijn. of een hol, als ze dat wer gegraven hebben natuurlijk, dan zie je soms de hele da  bijna niet. (er staat gelukkig ook geen middagzon op de ruimtes) Sommigen vinden het boven de 23-25 graden wel heel erg fijn als ik een paar keer per dag hun oortjes voorzichtig nat maak met een spuitflesje en m'n vingers.  Ze laten prima zelf merken of ze dat wel of niet willen; ze zien me aankomen met dat ding, en ze ontwijken als ze er geen behoefte aan hebben, of blijven gewillig liggen en worden even na het natmaken soms wat actiever: gaan wat eten, of lekker poetsen, of gewoon wat rondhopsen, of ze blijven gewoon lekker luieren en genieten van een aaibeurt.
  Als een konijn oververhit raakt merk je dat echt wel, dat ziet (en voelt) er heel anders uit dan een gewoon lekker loom luierend zomerkonijn.  Vooral snel wat hijgend kort ademen en bloedhete oren met knalrode aderen, en nauwelijks of niet reageren op een beetje porren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-6-2018 at 20:48 zei Daniël Leeuwenberg:

Ik gebruik op de kinderboerderij in de middag van die 'koelaccu's' voor in een koelbox (kosten nauwelijks een duppie bij Action ofzo), rechthoekige platte blauwe flesjes waar je water in doet en in de vriezer legt.  

In die blauwe koelelementen zit giftige vloeistof. Als konijnen aan het plastic knagen (wat toch een grote kans is bij konijnen) kunnen ze dat dus binnen krijgen. Het is veiliger om van die speciale icepods voor konijnen/huisdieren neer te leggen als je ze zoiets wilt geven. Dan kan het minder kwaad als ze er aan knagen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-6-2018 at 18:46 zei Lienappelsien:

In die blauwe koelelementen zit giftige vloeistof. Als konijnen aan het plastic knagen (wat toch een grote kans is bij konijnen) kunnen ze dat dus binnen krijgen. Het is veiliger om van die speciale icepods voor konijnen/huisdieren neer te leggen als je ze zoiets wilt geven. Dan kan het minder kwaad als ze er aan knagen. 

UIteraard is dit niet het soort dat een vloeistof bevat; het zijn lege flesjes die je zelf met water vult en als zodanig gebruikt.  Ik heb ze overigens nog nooit aan die flesjes zien knagen, want plastic is totaal niet interessant als er wilgentakken en ruimschoots hooi voorhanden zijn.  Al zijn er natuurlijk altijd nijnen die extra knagerig en nieuwsgierig zijn.  Als ik ook maar eén knaagspoor aan zo'n flesje zou zien zou ik het direct weghalen en een andere oplossing voor dat verblijf bedenken. is vooralsnog nooit het geval geweest.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had misschien moeten vermelden dat het om dit type ging. Ik kan me voorstellen dat er misverstanden zouden kunnen ontstaan, excuses daarvoor; nu je me er op opmerkzaam maakt realiseer ik me dat er ook een type bestaat met een andere vloeistof erin; ik had daar niet direct aan gedacht, aangezien die doorgaans zorgvuldig verzegeld zijn, en niet, zoals deze, met een simpel schroefdopje. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites