Spring naar bijdragen
De Bunnybunch webwinkel is gesloten van 10 december tot en met 20 januari.
Evee

Algemeen "wat te doen bij warm weer" topic

Recommended Posts

Ik realiseer mij dat op het moment dat ik dit topic start niemand bezig is met konijnen in de zomer, maar het lijkt mij handig om twee sticky topics te openen.

Konijnen kunnen niet zo goed tegen warmte. Konijnen leven in holen, en daar is de temperatuur vrij constant. Onze huisdierkonijnen leven echter boven de grond. Boven de 25 graden vinden ze het echt behoorlijk warm en moet je als baasje zorgen dat ze de warme voorjaars- en zomerdagen goed doorkomen.

Zorg voor schaduw, zorg voor verkoeling. En laat de konijnen bij warm weer vooral zo rustig mogelijk doen, bezorg ze geen stress.

Meer tips en informatie in deze artikelen:

Konijnen in de lente
https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-verzorging/post/konijnen-lente-voorjaar/

Konijnen in de zomer
https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-verzorging/post/konijnen-in-de-zomer/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een marmeren plaat gekocht en die is heerlijk koel zomers. Die leg ik in de kooi als het erg warm is en mijn konijn gaat daar half bovenop liggen.

Ik zou dan ook wel zo'n plaat willen voor mijn lengte............

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij ons bestaat de ondergrond van de ren uit stoeptegels, en bij het grootste deel komt nooit zon. Dat blijft dus ook redelijk koel, maar met warm weer leg ik er voor de zekerheid een bevroren fles water bij. En een parasol boven de ren waar normaal wel zon komt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-5-2017 at 19:49 zei Dotje_dondersteen:

wij zetten altijd in de tuin een grote lage plastic bak in de tuin en daar gaan ze dan door lopen en drinken enzovoort super cute!!!!!

ps zorg dat hij zo laag is dat de pootjes onderwater zijn maar niet verder! 

Dat zou ik toch afraden. Je weet nooit of hun buik enz. toch nat raakt. Groene vliegen leggen hun eitjes graag in een vochtige vacht, met maden als gevolg...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

als het heel warm weer is gebruiken we de icepods. aangezien het een binnenkonijntje is gaat hij zelf op zoek waar het lekker fris is, vorige zomer ging hij dan op de tegels in de badkamer liggen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vandaag wel een actueel topic denk ik ;) Wat zijn jullie plannen met de konijnen voor vandaag? Icepods erbij of nog niet?

De waterbakjes zijn zoals gebruikelijk vanochtend allemaal ververst. Ik bekijk het verder even als ik tussen de middag thuis ben. Best kans dat ik dan een icepod in de ren leg. Vaak graven ze zelf ook al een kuiltje en gaan dan op het wat koelere zand er onder liggen, gisteren al wel in ieder geval. Maar vandaag geven ze toch net weer een paar graden warmer af.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

witte lakens opgehangen en waterfles ligt in de vriezer, zo meteen even ruimte creëren voor een tweede fles dat ik ze kan wisselen. We gaan zo nog even wat vers groen bij plukken en er ligt nog een peer klaar voor ze voor extra vocht. En natuurlijk de 2 drinkflessen afgetopt ververst.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een parasol boven het zonnige deel van de ren gezet en een bevroren fles water in het stuk ren onder het nachthok gelegd. Dat is al het koelste plekje, maar nu nog iets koeler.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

En wat doen die gekke konijnen dan? Ze kijken eens naar de parasol, ze rollen de fles met ijs wat heen en weer en gaan vervolgens op het enige plekje zon in de ren tegen elkaar aan liggen...;p

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is het gewoon dat mijn ene konijntje wat minder actief is deze afgelopen dagen? Ik zie hem veel languit relaxen, maar minder racen/binkys maken. Of kan het liggen aan het feit dat ze op het moment een kuurtje krijgen tegen wormen? De ander is nog net zo druk als altijd. Dit is mijn eerste zomer met ze, dus ik moet nog overal aan wennen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met het warme weer zie je het natuurlijk ritme van konijnen beter terug. Hier zijn ze 's ochtends vroeg actief. Overdag nemen ze rust (eigenlijk tussen 8 en 8 op het moment), en 's avonds rond een uur of 8/half 9 worden ze dan pas weer actief.

Van een wormenkuur horen ze niet minder actief te worden en als je twijfelt of het door het warme weer komt of door de gezondheid kun je het best langs een dierenarts gaan. Konijnen laten niet snel zien dat er iets mis is, dus als je twijfelt, actie ondernemen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dankjewel @Evee. Ik maak me nog al snel druk, dus soms moet ik mezelf wat afremmen. Het enige verschil is dat ik minder binky's gemaakt zie worden. Bunnyflops vliegen me nog om de oren, hij lijkt behoorlijk tevreden, maar minder hyper. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zie het hier nu ook inderdaad. 'sochtend gewoon hun enthousiaste zelfjes als ik met de biks kom, en een uurtje later als ik het doek ophang voor de zon erop komt te staan huppelen ze nog vrolijk het hele balkon over, maar zodra de zon er is is het ook op de schaduwplekjes en tegen de koude fles neerploffen met flops, en verder zo min mogelijk beweging. Pas als de zon er weer bijna af is komt er weer langzaam actie en tegen een uur of 9 houden ze een ren- en binky inhaalslag

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is ook lastig te beoordelen hoor, wanneer er iets mis is en wanneer het aan het weer ligt. Ik zag het de afgelopen dagen ook, dat ze rustiger waren. Mississippi had een innige band met zijn icepod, terwijl Dakota juist op zoek was naar een donkere plek en de 'schaduw' opzocht onder de bank.

Het heeft mij persoonlijk trouwens wel een geruster gevoel gegeven om even goed te lezen wat de symptomen van oververhitting zijn en wat je dan kunt doen (en om het te voorkomen natuurlijk). 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er ligt hier een kleed buiten, over het trappetje heen. Daar liggen en spelen ze nu lekker onder. Mijn achtertuin is een groot deel van de dag in de schaduw. Dus vast heerlijk voor ze. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leggen jullie de fles/stoeptegel zo in het hok of doe je er een handdoek oid omheen? Is het niet wat koud anders, zo rechtstreeks uit de diepvries? Of blijft hun huid er niet aan kleven?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op de icepods gaan ze lekker liggen om af te koelen, maar de waterflesjes zijn ook handig om in de ren buiten te leggen om de omgevingstemperatuur omlaag te halen. Hier gebruik ik dus een combi. Nadeel is wel dat ze waterflesjes wel kapot knagen, maar in onze ren (zand-ondergrond) is dat niet erg.

Ik leg alles zo in het hok, zonder hoes of handdoek. Nooit problemen gehad met er aan kleven, als de buitentemperatuur 25+ graden is, komt dat niet voor. Dat is meer als het buiten flink vriest en je je tong tegen een lantaarnpaal of brugleuning houd. Onze tong vriest ook niet vast aan een waterijsje ;)

Wordt het drinkwater bij jullie konijnen ook zo snel vies met dit weer? Ik verschoon de drinkbak 2 / 3 keer per dag, en nog komt er groen in! Niet normaal, zo snel!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites