Ga naar inhoud

Vreemd gedrag ram


Ollebollie

Aanbevolen berichten

Hoi, sinds ongeveer de zomervakantie heb ik twee konijnen samen. De ram was al best lang gecastreerd, de voedster is niet gesteriliseerd. Ze zitten samen in de schuur in een ren van ongeveer 240x180. Daar in staat ook het hok.

Het rammetje heeft sinds die bij mij kwam best wel een lastig karakter gehad; hij raakt snel verveeld en is erg verdedigend over zijn ruimte en zijn voer. Ik denk dat dit komt doordat hij bij zijn vorige eigenaar in zo'n kooi van 120 bij 40 zat. De voedster zat ook altijd alleen in het hok en zij is best schuw, ze wil niet veel met de ram te maken hebben en ook meestal niet met mij. ( ik heb ze beide overgenomen van mensen die ze alleen en in een klein hok hielden)

Sinds een paar weken is het rammetje wat "agressiever"  geworden. Als ik voer wil geven moet ik echt oppassen want hij gromt en valt aan. Ik negeer het eigenlijk altijd. Alleen sinds een paar dagen jaagt hij ook constant achter het vrouwtje aan en probeert haar te dekken. Zij moet er niks van weten en rent weg maar ze raakt wel uitgeput heb ik het gevoel. 

Ik dacht dat het misschien verveling was en dus heb ik zo'n slinger van toiletrollen met groenten, brok en hooi opgehangen. Het rammetje kijkt er nu niet eens naar om terwijl hij altijd zo onderzoekend was. Wat is er gebeurt denken jullie waardoor zijn gedrag zo omslaat en wat kan ik er aan doen? 

Bedankt voor het lezen van dit lange verhaal ☺️

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dat is lastig helaas zorgen niet alle eigenaren goed voor ze. Dan worden ze schuw en ageressief, hun kunnen helaas niet begrijpen dat je geen roofdier bent. Er zijn verschillende "gedragstrainingen" te vinden op Google en Youtube die je gewoon thuis kunt doen. Maar als ze al ouder zijn kan dit lastig zijn, niet opgeven en veel succes ! Als voedsters plotsteling ageressief worden zijn ze vaak schijnzwanger maar als dit een ram is......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .