Ga naar inhoud

Veilige kamerplanten


smurfkuh

Aanbevolen berichten

Heeft iemand toevallig een lijst met veilige kamerplanten ? Ik wil namelijk wat grote kamerplanten voor in huis kopen maar alles wat ik uitzoek staat op de giftige lijst...
Een lijst met konijnvriendelijke kamerplanten zou de zoektocht een stuk handig zijn.. Iemand enig idee welke grotere kamerplanten konijn vriendelijk zijn?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb jouw vraag even een eigen topic gegeven. Er is voor zo ver ik weet geen lijst met veilige kamerplanten voor konijnen.

De meeste kamerplanten zijn tropische panten, en daar zijn de meeste soorten niet echt helemaal veilig van voor konijnen. Bijna elke kamerplant is volgens mij giftig voor konijnen, als ze er veel van eten. Zet ze dus niet in de ren en bij voorkeur buiten bereik van de konijnen.

Uit mijn hoofd zijn onderstaande soorten redelijk veilig:

Bamboe soorten
Bananenplant
De meeste palmsoorten, in ieder geval de Kentia palm
Yucca? Weet ik niet zeker
Een aantal varensoorten zijn volgens mij ook wel ok, maar ik weet niet precies welke.

 


Zet in ieder geval geen kerstster neer als je ook konijnen hebt, die zijn giftig.

 

Misschien dat er nog mensen op het forum zijn die wel van een bestaande lijst weten, of het bovenstaande aan kunnen vullen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Dankjewel :) De planten komen uiteraard op een hoge veilige plek te staan. Ben alleen bang dat wanneer er een blaadje op de grond valt en ik niet thuis ben die 2 vreetzakken van mij het meteen oppeuzelen :') Dat is dus wel een nadeel van konijnen in huis zonder kooi/hoi :')

 

Hopelijk weten andere misschien nog meer planten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de Intratuin hebben ze speciaal planten voor konijnen, knaagdieren en vogels. Wij hebben er 2, (1 heet knaagtandje en de andere weet ik niet), maar die zijn veilig. Zit ook geen chemische troep op gespoten, lekker biologisch. 

Eigenlijk bedoeld als verwenmomentje, maar wij vinden het leuke plantjes. Knaagtandje is een hangplant, dus uiteindelijk kunnen ze er zelf bij (met een beetje moeite nu al). :) 

Wij hebben links en middel (middel is dus het knaagtandje, die kan erg lang groeien). Die rechter is volgens mij voor  vogels.

plantjes.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12/4/2016 at 21:40 zei Ainariel:

Bij de Intratuin hebben ze speciaal planten voor konijnen, knaagdieren en vogels. Wij hebben er 2, (1 heet knaagtandje en de andere weet ik niet), maar die zijn veilig. Zit ook geen chemische troep op gespoten, lekker biologisch. 

Eigenlijk bedoeld als verwenmomentje, maar wij vinden het leuke plantjes. Knaagtandje is een hangplant, dus uiteindelijk kunnen ze er zelf bij (met een beetje moeite nu al). :) 

Wij hebben links en middel (middel is dus het knaagtandje, die kan erg lang groeien). Die rechter is volgens mij voor  vogels.

plantjes.jpg

Weet iemand anders hoe de plant links heet. Ik heb er daar vorig jaar een aantal van gehaald bij Intratuin. Als ze kaal gegeten zijn en je haalt ze weer uit de ren en verzorgt ze loopt de plant vanzelf weer uit. Ik zou er best wel een aantal bij willen, want ze vinden ze heerlijk, maar zou ook de naam willen weten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Ainariel:

Ze worden vanzelf groter. Knaagtandje is hier al erg lang en die anderen krijgt stengels met stekjes. :)

Hoe die ene heet weet ik niet, sorry.

Als je de stekjes afbuigt en even iets vastzet op de aarde (ik gebruik een gebogen paperclip) komen er al snel wortels aan en heb je een nieuwe plant :-)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dezelfde vraag en kom er ook niet helemaal uit wat nou relatief veilige planten zijn voor konijnen. Ben jij al verder gekomen in je zoektocht, Smurfkuh?

Knaagtandje en Snuffelblad zien er leuk uit, misschien ga ik die wel kopen.
Maar ik wil ook graag nog 1 (of 2) echt grote planten. Als ik zoek op enkele namen die hierboven genoemd zijn (yucca, vingerplant en graslelie), dan lijken die juist giftig te zijn. Maar er staat dan niet bij voor wie het precies giftig is, m.a.w. of dit ook voor konijnen geldt. Of hebben jullie zelf deze planten en weten jullie uit ervaring dat deze niet giftig zijn?

Als er meer informatie over is dan hoor/lees ik het graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Hoi!

 

Mijn konijn Jule is vandaag beginnen eten van deze kamerplant. Ik heb ze meermaals gecorrigeerd, maar ze blijft koppig volhouden. Aangezien ik niet weet of deze veilig is voor konijnen, heb ik hem maar even hoger gezet.
Ik ken zelf niets van planten, maar denk dat dit misschien een mierenplant 'Dischidia nummularia' is? Weet iemand er meer over en of deze schadelijk is?

 

Dankjewel!

 

Groetjes, Debra

Jule.jpg

plant.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mij er een tijdje terug in verdiept en kwam maar uit op een heel klein lijstje met kamerplanten waarvan ik met zekerheid durfde te zeggen dat ze in kleine mate veilig zijn. In grote maten zijn de meeste tropische (=kamer) planten echter giftig voor konijnen.

 

Ik heb even gekeken of ik iets kon vinden over de plant die je noemt, maar eigenlijk alleen dat je deze in terraria kan gebruiken. Aangezien reptielen en konijnen totaal verschillend zijn, heb je daar niet veel aan. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en zorgen dat ze er niet bij kunnen komen.

 

Wat ik kon vinden staat in dit artikel:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-huisvesting/post/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis/

 

Citaat

Veilige kamerplanten voor konijnen


Een lijst met veilige kamerplanten is nog niet zo makkelijk samen te stellen. Veel tropische planten - en dat zijn nou juist vaak de kamerplanten - zijn giftig. Toch hebben wij ons best gedaan toch een lijst te maken met planten die je in een huis kan zetten waar ook konijnen wonen. Het is wel aan te raden deze planten op een zuil, op de vensterbank of in een hanger te zetten. Buiten bereik van de konijnen.

Let wel op! Wij adviseren de kamerplanten wel buiten bereik van konijnen te zetten! Sommige planten kunnen in grote hoeveelheden toch schadelijk zijn. Van de planten in onderstaande lijst is bekend dat ze niet schadelijk zijn als er een keer een takje of blad van gegeten wordt. Het is niet de bedoeling dat je de planten als voedsel in het konijnenverblijf zet zodat ze er veel van kunnen eten, daarvoor hebben wij een lijst met veilige planten voor konijnen.

•    Area palm
•    Bamboe (diverse soorten)
•    Bananenplant (Musa)
•    Bromelia
•    Calathea
•    Chamaedorea pam
•    Dwerg palm
•    Graslelie (Chlorophytum comosum, spiderplant)
•    Kentia palm
•    Palm soorten (met uitzondering van de Cycas palm, dat is voor zo ver wij weten de enige soort die giftig is)
•    Rhapis palm
•    Tiengebodenplant  (Maranta leuconeura)
•    Vaderplant (Tradescantia zebrina)
•    Varen (niet direct giftig, maar kan op termijn als ze er veel van eten vitamine B1 afbreken in het lichaam).
•    Washingtonia palm
•    Yucca (let op, is veilig voor konijnen maar kan voor andere diersoorten wel schadelijk zijn)

 

Naast bovenstaande kamerplanten kun je natuurlijk ook planten van de lijst met veilige groenten en kruidensoorten voor konijnen kiezen om in huis te zetten. Bijvoorbeeld grassoorten en keukenkruiden zijn makkelijk te kweken in huis en een lekkernij voor konijnen!

Weet jij nog relatief veilige kamerplanten die wij toe kunnen voegen aan deze lijst? Stuur dan een email naar info@bunnybunch.nl

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .