Spring naar bijdragen
Evee

Vacht onder de poten

Recommended Posts

Joris heeft best veel vacht onder zijn poten zitten, dat vervilt natuurlijk.

Is het verstandig om dit weg te halen? Ik twijfel een beetje.

Aan de ene kant kan vervilting sore hocks veroorzaken, maar als ik te veel vacht weghaal en hij te kale pootjes krijgt kan hij het daardoor ook weer krijgen.  Ik heb eigenlijk nooit eerder gehad dat ik vacht onder de pootjes bij een konijn moest knippen, maar bij Joris lijkt het toch wel nodig te zijn. Wat zijn jullie ervaringen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goh, ik had echt geen idee dat dat ook al kon... Je blijft er lekker bezig mee ;-) Maar geen ervaring dus, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd. Zou je niet een foto willen plaatsen? Misschien dat dat het ook makkelijker maakt om er wat zinnigs over te zeggen. Is het een idee om het met een baby nagelschaartje een klein beetje bij te knippen en daarna regelmatig even te kammen zodat het niet zo snel opnieuw vervilt? Wel knap trouwens als je dat zou lukken, of vindt hij het niet erg als je aan z'n pootjes zit?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Coquille maakt ook makkelijk klitten onder zijn achterpoot. Hij moet om de vier à zes weken achteraan geschoren worden, en dan bekijk ik ook telkens zijn achterpoot. Dan borstel ik die even zodat het weer pluizig is, maar wanneer er echt harde bolletjes klit tussenzitten, knip ik die wel weg. Moet ongemakkelijk lopen zijn, klitten onder je voetzool, denk dat het moet voelen als een steentje in je schoen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil best een foto maken maar dan moet ik wel hulp hebben van mijn man, als ik dat alleen moet doen wordt dat denk ik wel een aardige uitdaging haha. Ik heb wel een goede schaar om de vacht bij te werken, dus het knippen op zich zal niet echt een probleem zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik knip de echte klitten/vervilting wel weg. Britt kan dat soms nog wel eens hebben. Tussen de teentjes is ook vaak een risicoplekje. Maar het meeste laat ik zitten. Ze hebben het toch in zekere zin nodig ter bescherming. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ziet het vast of los? Mijn Fransen hadden/hebben dit ook wel i.v.m. hun enorm dichte vachten. Meestal zit het bij hun vrij los. Als je er even met je vingers overeen wrijft laat het los en kun je het er zo uitplukken. Zolang het vast zit kom ik er verder niet aan. Maar het zijn dan ook niet echt 'ballen' onder hun poten waar ze met lopen last van zouden hebben. Het zit ook meer aan zijkanten van de (achter)poten/voetzolen, het steekt wat onder de voeten uit. Succes vanmiddag! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het viel mee, de vacht zat redelijk los. Onder zijn pootjes zelf was het gewoon normale, zachte vacht (en zijn vacht is zo fluffy zacht :hug:). Aan de zijkanten van zijn pootjes staken plukken vacht uit, die wel wat vervilt waren. Maar daar heeft hij dus niet op gelopen. Ik kon het meeste er gewoon uit trekken. Ik heb maar één pluk hoeven knippen. Heb foto's gemaakt, dus zal straks wat plaatsen :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier de foto's. Ik dacht dat het ook meer vervilt was onder zijn pootjes zelf, maar dat viel heel erg mee. Hij heeft gewoon verschrikkelijk veel haar. Maar er staken hier en daar wat langere (wel iets vervilte) plukken uit aan de zijkant, die heb ik nu dus geknipt / geplukt.

pootje joris (1).JPGpootje joris (3).JPGpootje joris (4).JPG

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ahh dit maakt het (voor mij in ieder geval) wel wat duidelijker. Maar als je dit af en toe even met een kammetje een beetje bijhoudt moet dat toch goed te doen zijn? Als je tenminste bij zijn achterpoten kunt komen, lijkt me ook nog geen makkelijker opgave... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .