Ga naar inhoud

Welk konijn?

Alice01

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik ben mij sinds kort aan het verdiepen in konijnen omdat ik graag 2 konijntjes wil aanschaffen.

Nu gaat mijn interesse uit naar loffelohr dwergkonijntjes. Voor zover ik begrijp is dit geen erkens ras in NL?
Heeft iemand ervring of wat meer informatie over loffelohr konijntjes?

Verder vraag ik me af welk konijn het beste bij mij past. Ik wil het liefst een klein konijnenras omdat ik in een appartement woon met een ruim balkon, maar geen tuin.
Ik werk voornamelijk vanuit huis, dus ben veel thuis en heb voldoende aandacht voor de konijntjes. Ik zou dan ook graag een ras willen die te trainen is en daarbij ook van knuffelen houdt.
Ik las dat dit in elk geval kenmerken zijn van de loffelorh konijntjes, maar is dit ook zo bij een teddy dwerg bijvoorbeeld?

Groetjes, Alice :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou me niet te veel richten op een bepaald ras. Het kan zijn dat bepaalde karaktereigenschappen bij het ene ras meer voorkomen dan bij het andere, maar uiteindelijk is ieder konijn anders en heeft zijn eigen karakter. 

Ik kan je daarom ook echt aanraden om eens bij een opvang te gaan kijken waar je de konijnen kunt uitkiezen op karakter. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij Anne. In principe raad ik in deze wensen altijd volwassen konijnen aan, dan weet je wat je krijgt. Veel mensen denken dat jonge konijnen volledig te vormen zijn en dat is niet zo. Mensen stoppen rassen in hokjes, terwijl dat individuen zijn die zeker niet allemaal zijn zoals je zou willen verwachten.

Kortom ga naar een opvang. Toevallig gisteren hier twee mensen voor koppels gehad, eerst bij de jonge konijnen stonden, maar beide voor volwassen konijnen zijn gegaan waarvan ze echt wisten wat ze gaan krijgen en ook hun wens zijn. Al heb ik op dit moment ook hele leuke jonge konijnen die heel tam zijn en waarschijnlijk uitstekend te trainen, maar wat ze in de pubertijd gaan doen ;)

Overigens zeker al die niet erkende rassen zie je totaal geen stabiele karaktereigenschappen in, de rassen die je noemt vallen hier onder. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Alice ! 

Natuurlijk sluit ik me bij de rest aan. Het beste is natuurlijk om een leuk koppeltje in een asiel uit te zoeken. 

Zelf heb ik 8 teddy dwergen en 1 "normaal" dwerg konijn. Mijn voorkeur gaat uit naar de teddy's omdat het net kleine hondjes zijn. 

Zelf heb ik er ook 1 uit het Asiel en dat is echt een schat !! er zitten nog aardig wat teddy's in het asiel. Ze blijven vaak langer zitten door hun lange haren is mij verteld daar. 

Ik zou zeggen ga eens langs bij een asiel. Je kijkt je ogen uit. En je gaat met een dubbel goed gevoel weg daar wanneer je een konijntje een nieuwe kans mag geven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat tof dat je graag konijnen wil gaan houden!

Zelf heb ik een teddy dwerg, het is een echte knuffel, aaien heeft ze graag, optillen is geen probleem, bij het kammen en borstelen blijft ze heel stil zitten, enz.... 

Ik heb een enorm goede ervaring met dit ras maar hou er wel rekening mee dat je ze veel zal moeten borstelen.

Ook had ik een tweede teddy, maar die was helaas heel dominatie tegenover men andere voedster, ik had dus twee meisje.

Ze was enorm braaf maar ze was niet zo'n knuffel als de andere, helaas heb ik met veel spijt ze naar een andere familie laten gaan omdat dit het beste was voor hun allebij.

Nu heb ik een koppel van twee voedsters: teddy dwerg en hangoor konijn,

m'n hangoor konijn is nog liever dan de teddy dwerg, maar het is ook te zien watvoor karakter je konijn heeft.

dus zoals bovenstaande reacties zou ik je niet teveel op één paalde ras richten want al hun karaktertjes zijn zo anders.

Veel plezier in je zoektocht naar een leuk koppeltje :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor de informatie en tips!

Ik was al bijna zover om een tedddy dwerg uit het asiel te nemen, totdat een fokker mij terugmailde dat ze teddy dwerg loffelohr konijntjes heeft. En omdat ik inderdaad geen tuin heb en in een appartement woon was ik op zoek naar het loffelohr ras (een van de kleinste rassen ter wereld).  Dus ik wil toch even kijken hoe dit uitpakt en anders misschien toch een teddy uit de opvang. Heb vaker dieren uit de opvang gehad en ben daar zeker ook een voorstander van. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijkt dat ze de jongen zelf gaat houden. Ik ga toch maar eens naar een konijn uit de opvang kijken. 

Maar dat het ras nog niet erkend is betekent toch niet dat de fokker niet te vertrouwen is? Ik snap het even niet of ik mis wat info over het ras loffelohr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Loffelohr is geen ras.

Een fokker die konijntjes fokt zonder een erkenning van het ras, is meestal meer bezig met leuke kleurtjes en bijzondere kenmerken dan met gezondheid en een goede foklijn. Je loopt dan een reele kans op konijnen met aangeboren afwijkingen. 

Daarnaast vind ik teddy konijnen zielug. De meesten hebben een hekel aan oppakken en kammen (zoals elk ander konijn) en lijden onder die vacht. Mensen die deze dieren bewust fokken, vertrouw ik daarom voor geen meter! 

Als laatste zijn bepaalde nieuwe kenmerken zoals loffelohr soms een reden om te gaan fokken, omdat ze duur verkocht kunnen worden. Dit mag echter nooit een reden zijn voor de fok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een niet erkend ras betekend helaas vaak dat er gefokt wordt op "trend" en niet op konijnenwelzijn. Er zijn soms fokkers die zich in zetten om een bepaald ras naar Nederland te halen en erkend te krijgen, die zich dus inzetten voor fok naar een rasstandaard. Maar voor zover bij mij bekend is loffelohr gewoon een benaming die iemand leuk heeft gevonden voor een soort kleurdwerg maar dan anders, en is niemand serieus bezig met de fok en om dat ras erkend te krijgen in Nederland. Je hebt dan dus gewoon te maken met een broodfokker, iemand die pretnestjes krijgt. Dat is over het algemeen niet goed voor konijnenwelzijn. Ook is het 8 van de 10 keer zo dat als je bij een "pretfokker" een nep-ras koopt, dat ze helemaal niet zo klein blijken te worden als ze volgroeid zijn. Of ze komen met wormen en coccidiose bij jou in huis en het is gelijk een strijd en dure dierenartsrekening om je konijntje te kunnen behouden. Lees bijvoorbeeld dit topic:

Als je veel waarde hecht aan uiterlijke kenmerken (wat ik best kan begrijpen hoor), zoek dan wel echt naar een bestaand ras, waar op een verantwoorde manier mee gefokt wordt. Ook dan heb je nog "foute fokkers" en "ouderwetse fokkers" die het met konijnenwelzijn allemaal niet zo serieus nemen, zolang het maar gewenste resultaten geeft. Het moeilijkste is nog dat je via internet een konijntje bespreekt en het dan gaat halen. Je staat daar en het is niet wat je dacht. Durf jij dan nog nee te zeggen en weg te lopen? Of neem je het konijntje alsnog mee omdat je het gevoel hebt dat je dat dier moet redden? Met die laatste actie hou je dan juist wel de foute fok in stand. 

Er is heel veel ellende in de konijnenfok. Het is ontzettend moeilijk om een goede fokker te vinden die verantwoord bezig is met zowel welzijn, karakter als de raskenmerken en de konijnen dan ook nog huisvest op een manier dat ze nog een beetje konijn kunnen zijn. Ze zijn er wel hoor. Er zijn een aantal dames die zich echt wel inzetten om de ouderwetse denkgang die veel fokkers hebben om te zetten naar een manier waarop fok en konijnenwelzijn toch samen kunnen gaan. Maar die zijn helaas nog erg zeldzaam.

Bovenstaande is de reden dat wij vooral veel verwijzen naar de opvangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja duidelijk. Ik begrijpt het. 
Ik moet wel zeggen dat er een aantal fokkers in Nederland bezig zijn om de loffelohr konijntjes al erkend ras te krijgen. 
En de fokkers waar ik mee gemaild heb lijken ook echt om hun dieren te geven. Zo hebben ze maar af en toe een nestje en veel fotos en filmpjes op hun website van hoe de dieren leven.

Maar ik ben het met jullie eens! 
Alleen bergijp ik nu dat een Teddy dwerg ook zielig is? Maar dat is nou juist een ras wat mij hierboven wordt aangeraden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je bereid bent om de vachtverzorging echt goed bij te houden raad ik je zeker aan om een teddy uit de opvang te nemen. Ze blijven door hun vervelende vacht vaak langer in de opvang zitten, omdat de verzorging voor veel mensen gewoon te veel tijd kost. 

Verder zijn teddy's ook gewoon konijnen met ieder een eigen karakter. De een heeft een hekel aan vachtverzorging en de ander vindt het allemaal wel prima. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je echt om konijnen geeft dan fok je er niet mee in mijn optiek, daarom zou ik ook gewoon geen konijn van een fokker nemen. Wij hebben diverse lepeloren in de opvang gehad, meerdere daarvan hadden geen staart. Dit is een afwijking die vrij veel voorkomt bij dit 'ras'. Een konijn kan op zich prima zonder staart, alleen ga je je dan wel afvragen wat er nog meer mist.. Ik vind het onbegrijpelijk dat daar dan wel gewoon mee door gefokt wordt. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Evee:

Ook is het 8 van de 10 keer zo dat als je bij een "pretfokker" een nep-ras koopt, dat ze helemaal niet zo klein blijken te worden als ze volgroeid zijn. Of ze komen met wormen en coccidiose bij jou in huis en het is gelijk een strijd en dure dierenartsrekening om je konijntje te kunnen behouden.

Dit is mij helaas overkomen (hoewel de NHD volgens mij wel een erkend ras is?). Mijn konijn is haast dubbel zo groot als zou moeten en de dierenarts assistente begroet me bijna wekelijks met 'oh, voor Mississippi!'. Ik heb er een tijdje geleden hier over geschreven:

Ik had een aantal redenen waarom ik een konijntje uit een opvang (nog) niet wilde en ben op zoek gegaan naar een echt goede fokker. Ook 'mijn' fokker heeft een hartstikke gezellige website en een facebookpagina vol met fantastische ervaringen. Ik dacht dus, net zoals dat jij ongetwijfeld denkt, het juiste te doen. Ondertussen ben ik, mede dankzij de bunnybunchers hier, er achter gekomen dat een konijn bij een fokker halen maar zeer zelden de beste keus is en al mijn redenen om geen opvangkonijntje te willen niet echt gegrond waren. Volgens mij is je hier al veel advies en uitleg gegeven, maar als ik er nog één laatste schepje bovenop mag doen: ga naar een opvang, echt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De NHD is een erkend ras ja, maar dat wil natuurlijk niet automatisch zeggen dat je ook echt een NHD gekregen hebt. Ik weet het niet helemaal zeker, maar geloof dat de fokker van jouw konijn ook met niet erkende kleuren fokt, waarvoor hetzelfde verhaal geldt. Vaak zie je dat erkende rassen in niet erkende kleuren afwijken van de rasstandaard, er moet vaak immers een ander ras (of meerdere rassen) aan te pas komen om die nieuwe kleur er in te krijgen. Zeker in het begin betekent dat vaak grotere of juist kleinere konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou weer wat geleerd. Ik neem het van jullie aan vanwege jullie ervaring.
Zoals ik al eerder zei, ik heb vaker dieren uit de opvang gehad al van kinds af aan. Ik ben ook echt een voorstander van een dier uit een opvang halen.
Ik wist alleen niet dat het dus zo onverstandig is om een konijn bij een fokker te halen. Ik dacht juist dat ik daar goed aan deed.

Dan heb ik wel wat vraagjes voordat ik naar een opvang toe ga. Hoop dat jullie daar ook antwoorden op hebben :)

Welk konijn uit de opvang past bij mij?
Nog even op een rijtje: Ik woon in een appartement met een ruim balkon. (Geen tuin)
Ik heb voldoende tijd om een konijn aandacht te geven, ook borstelen meerdere malen per week vind ik geen probleem.
Ik zou graag een konijn willen die van knuffelen houd en het liefst een klein ras. 

Kan ik een konijn uit de opvang ook nog trainen of zijn ze daar te oud voor?
Verhaart een konijn het hele jaar door? Net als een kat bijvoorbeeld? Of alleen in de rui periode?

Oja, nog 1 vraagje. Weet iemand een goede opvang in de buurt van Amsterdam?

aangepast door Alice01
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei Dollie:

De NHD is een erkend ras ja, maar dat wil natuurlijk niet automatisch zeggen dat je ook echt een NHD gekregen hebt. Ik weet het niet helemaal zeker, maar geloof dat de fokker van jouw konijn ook met niet erkende kleuren fokt, waarvoor hetzelfde verhaal geldt. Vaak zie je dat erkende rassen in niet erkende kleuren afwijken van de rasstandaard, er moet vaak immers een ander ras (of meerdere rassen) aan te pas komen om die nieuwe kleur er in te krijgen. Zeker in het begin betekent dat vaak grotere of juist kleinere konijnen.

Dat eerste is inderdaad helemaal waar, dat is met onze halve reus wel gebleken (wel meer konijn om van te houden ;-)). De rest wist ik niet, weer wat geleerd!

8 minuten geleden zei Alice01:

Ik wist alleen niet dat het dus zo onverstandig is om een konijn bij een fokker te halen. Ik dacht juist dat ik daar goed aan deed.

Ik denk oprecht niet dat iemand aan je goede intenties twijfelt :-) Opvangvragen kan ik niet echt beantwoorden, dus ik wens je voor nu heel veel plezier met je toekomstige furry friend!

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Mississippi:

Dat eerste is inderdaad helemaal waar, dat is met onze halve reus wel gebleken (wel meer konijn om van te houden ;-)). De rest wist ik niet, weer wat geleerd!

Ik denk oprecht niet dat iemand aan je goede intenties twijfelt :-) Opvangvragen kan ik niet echt beantwoorden, dus ik wens je voor nu heel veel plezier met je toekomstige furry friend!

Dankje Mississippi! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Alice01:

Nou weer wat geleerd. Ik neem het van jullie aan vanwege jullie ervaring.
Zoals ik al eerder zei, ik heb vaker dieren uit de opvang gehad al van kinds af aan. Ik ben ook echt een voorstander van een dier uit een opvang halen.

Dan heb ik wel wat vraagjes voordat ik naar een opvang toe ga. Hoop dat jullie daar ook antwoorden op hebben :)

Welk konijn uit de opvang past bij mij?
Nog even op een rijtje: Ik woon in een appartement met een ruim balkon. (Geen tuin)
Ik heb voldoende tijd om een konijn aandacht te geven, ook borstelen meerdere malen per week vind ik geen probleem.
Ik zou graag een konijn willen die van knuffelen houd en het liefst een klein ras. 

Kan ik een konijn uit de opvang ook nog trainen of zijn ze daar te oud voor?
Verhaart een konijn het hele jaar door? Net als een kat bijvoorbeeld? Of alleen in de rui periode?

Oja, nog 1 vraagje. Weet iemand een goede opvang in de buurt van Amsterdam?

Op jouw eerste vragen is geen passend antwoord te geven. Het beste is om een opvang te mailen met jouw wensen. Zij kunnen dan een koppel uitkiezen dat aan jouw wensen voldoet. 

Een konijn kan altijd iets nieuws leren, leeftijd speelt soms alleen een rol bij de snelheid iets leren. Het belangrijkste is dat het konijn erin geïnteresseerd is.

Konijnen hebben (net als katten) rui periodes. In de lente van een winter- naar een zomervacht en in de herfst van een zomer- naar een wintervacht. Tussendoor verliezen ze natuurlijk ook oude haren maar niet in zulke grote hoeveelheden. 

Hier is een lijst met alle asielen in Nederland: http://www.konijnenbelangen.nl/asielen.php?menu=asielen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-11-2016 at 19:35 zei Aniek:

Waarom zo klein? De echte dwergen hebben hier meer ruimte nodig dan een aantal kleintjes. De dwergen zijn vaak zeer energiek wat ik merk. 

Denk dat je op individu moet selecteren niet op ras of soort. 

Hi Aniek,

Ik snap je vraag even niet. Wat bedoel je met waarom zo klein?

En als de echte dwergen meer ruimte nodig hebben dan de kleintjes, zoals je zegt, wat voor ras zijn de "kleintjes" dan? En hebben die "kleintjes" dan niet nog meer ruimte nodig dan een dwerg?

Sorry als ik het verkeerd begrepen heb, maar snap niet goed wat je schrijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn een heleboel kruisingen van onder de 2 kg die dus vallen onder kleine konijnen. Die heb je ook weer in alle soorten en maten en energie niveau. 

De echte kleurdwergen hebben vaak een heleboel energie. Als je die huisvest op 2 vierkante meter kunnen ze hun energie vaak niet kwijt en krijg je hele vervelende konijnen. Terwijl konijnen die geen echte dwergen zijn, maar wel onder de 2 kg het vaak prima doen op 2 vierkante meter, omdat ze een lager energie niveau hebben. 

De grootte van je huisvesting moet je dus niet alleen aanpassen op de grootte van de konijnen, maar ook aan hoe actief ze zijn. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt. De echte dwergkonijnen (kleurdwergen) hebben veel pit en hebben echt de ruimte nodig. Ik heb zelf 8 teddy dwergen en 1 kleurdwerg er tussen lopen. En je merkt in het karakter dat zij veel pittiger is. 

Dan wil ik nog een kleine opmerking maken over de teddy dwergen dat zij zielig zouden zijn... dan zou een angorakonijn in feite ook zielig zijn en dat is ook een echt ras. Geen enkel konijn is heel blij met opgepakt worden. En wat de vacht betreft. Die moet je echt goed bijhouden. Zolang je dat doet dan vinden de konijnen het ook niet erg om even gekamd te worden. 

Als je de vacht laat vilten dan snap ik inderdaad dat je konijn dat absoluut niet wil. 

Wat de teddy fokkers betreft. Een goede fokker houdt ook rekening met de vacht. Hij mag niet snel gaan vilten. 

Mijn teddy uit de opvang heeft dus zo'n moeilijke vacht die snel vilt terwijl mijn konijntjes die van een fokker komen juist een fijne vacht hebben die niet snel vilt. 

Het is nou eenmaal altijd goed kijken wat voor een konijn je koopt. 

De NHD staat ook bekend om het rustige karakter en dat dit ook hele lieve konijnen zijn. 

Zelf heb ik ook een keer een Franse hangoor gehad. ook een geweldig ras. Helaas niet wat je zoekt. Maar die zou ik zelfs nog eerder aanraden voor in huis dan een kleurdwerg bijvoorbeeld. 

Je zal nu vast helemaal niet meer weten wat je moet kiezen. 

Ik zou zeggen zoek elk konijnenras dat je aanspreekt wat op op internet en zo vind je het snelst het konijn wat bij je past. 

Ik vind zelf dat de verzorging ook een grote rol speelt in hoe je konijn zich uiteindelijk gedraagt. 

Hihi succes ! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, maar ik ben het hier echt helemaal niet mee eens!

Inderdaad: een angora vind ik ook zielig. Ook die moeten geknipt en geschoren worden en dus regelmatig opgepakt. Waarom zou je dat doen met een diersoort waarvan bekend is dat ze oppakken over het algemeen vreselijk vinden?! Natuurlijk zullen er konijnen zijn die het goed toelaten, maar dat betekent niet dat ze er blij van worden. Een teddy wordt blij van dezelfde dingen als elk ander konijn: ruimte, een soortgenootje als gezelschap en goede verzorging. Niet dat getut met kammetjes e.d.. Het is pertinent niet waar dat alle konijn het kammen prima vinden, als je het een beetje bij houdt! Ik heb in de opvang heel wat teddy's voorbij zien komen en vrijwel nooit gezien dat een konijn het kammen prettig vond; ze laten het hooguit toe. En voor je gaat zeggen dat teddy's van een fokker dus beter zijn dan die uit de opvang: opvang-teddy's worden niet door de opvang gefokt he...?

Ik ben helemaal geen voorstander van het uitzoeken van een ras dat je aanspreekt. Je moet KONIJNEN uitzoeken die je aanspreken. Ik heb ook heel wat NHD's gezien die amper te benaderen waren door hoknijd en ander probleem gedrag. Niet elke hangoor is lief, net zo min als elke kleurdwerg pittig en druk is. Juist door op een bepaald ras een stempel met karakter-garantie te plakken, ontstaat er onvrede en teleurstelling en zo belanden dieren in de opvang.

Het is zo waardevol om juist in een opvang je konijnen uit te zoeken. (Jong-)volwassen dieren laten gewoon zien wat je krijgt. Je hoeft niet af te wachten hoe het dier opgroeit. Of kijk desnoods op een andere plek naar wat oudere konijnen, waarvan iemand je goed kan vertellen wat het karakter is. Maar ik zou het idee van een specifiek ras echt los laten.

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .