Ga naar inhoud

Oorontsteking voorkomen


Saartje14

Aanbevolen berichten

Mijn hangoor dwergkonijn heeft in 2 maanden tijd 2 keer oorontsteking gehad. Door het krabben heeft ze zich ook beide keren open gekrabd. De eerste keer een wondje boven haar oog en de tweede keer achter haar oor. De dierenarts zei dat ze last heeft van nat oorsmeer en dat er bacteriën in zaten, en dit voelt voor haaf alsof ze water in haar oren heeft en daarom gaat ze krabben

Op advies van de dierenarts heb ik haar behandeld met Surolan oordruppels. (De wonden moest ik behandelen met Dermiel wondzalf en ik moest haar ook Caprofen drops geven) Na een paar dagen is ze beide keren gestopt met krabben aan haar oren dus volgens mij helpt dat wel. Alleen na 3 weken niet krabben begon het dus weer na de eerste keer...

Nu vroeg ik me af of iemand middelen weet waarmee ik een nieuwe oorontsteking kan voorkomen? Ik heb op internet wel Clean Ear van Sire gevonden, een middel dat helpt om de oren te reinigen en je ook kan gebruiken voor konijnen. Iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er helaas geen ervaring mee of advies over, maar heeft de dierenarts hier niet iets over gezegd en waar het door kan komen?

Op de site van dierenkliniek het Wilhelminapark staat aangegeven dat zalf vaak niet diep genoeg in het oor komt en dat ze het oor daarom laten uitspoelend oor eigenaren met een bepaalde oplossing. Ik kopieer het even, misschien heb je er wat aan:
 

De gehoorgang bij het konijn is lang en het oorsmeer moet vanaf de opening naar de schedel nog 2-3 cm omhoog. Bij konijnen met hangoren is dit extra lastig, door de hangende oren wordt de gehoorgang een beetje dicht gedrukt, er zit als het ware een knik - bocht in. Er is niet eens een echte oorontsteking, maar meer een overproductie van oorsmeer dat niet weg kan, een konijn kan er last van krijgen. Er is dan een "otitis externa" door overproductie.

Als er een oor ontsteking is dan zien we pus in de gehoorgang, dit kan vloeibaar of wat kaasachtig zijn. Soms stinkt de pus echt, maar vaak valt de stank wel mee. De pus blijft maar naar buiten komen en als de gehoorgang verstopt raakt kan er een bult ontstaan bij de gehoorgang opening bij de oorbasis. In bijna alle gevallen komt deze pus vanuit het middenoor. Er is dan een echte otitis media - externa. Vaak ontstaat deze ten gevolge van snot. De ontsteking komt vanuit de neusholte via de buis van Eustachius naar het middenoor.

Wist je dat: we bijna nooit een scheve kop - torticollis zien bij een konijn met een oorontsteking. Een konijn met een oorontsteking heeft een otitis externa en/of middenoor ontsteking, maar bijna nooit is het binnenoor ontstoken. Daarbij moet het evenwichtsorgaan ontstoken raken om een scheve kop te krijgen. We zien een torticollis eigenlijk bijna alleen maar bij een konijn met een E. cuniculi infectie.
Lees verder over een scheve kop bij het konijn tgv E. cuniculi ....

Oor uitspoelen ....
Als er een oorontsteking is dan kan deze met zalf worden behandeld. Echter de zalf komt niet heel diep in de gehoorgang, de gehoorgang is wel 4-5 cm diep! 

Pus in het oor bij een konijn

We laten eigenaren met een katheter in de diepte van het oor het oor uitspoelen. Met fysiologische zoutoplossing met daarin een antibioticum en een pus oplossend middel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .