Ga naar inhoud

Na 3 maanden dikke vrienden, plots agressief.


Nicky_the

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Omdat dit een redelijk complex verhaal is, wil ik vooral de kenners vragen om advies. Ik zit flink met mijn handen in het haar.

 

Ongeveer 3 maanden geleden heb ik 2 Franse reuzen (broer en zus van toen 4 maanden) bij mijn dwergen (voedster was toen ongeveer 1,5 jaar en de Ram ongeveer 6,5 jaar) aan elkaar gekoppeld. De rammen zijn gecastreerd. Deze groep was hecht, wasten elkaar, pikten elkaars eten af zonder ruzie en lagen lang uit tegen elkaar, zelfs in het kleine nachthokje. Ze delen een ren van ongeveer 6 m2 en mochten dagelijks onder toezicht door de gehele tuin.

 

Vorige week was ik voor het eerst sinds hun komst het nachthok een volledige schoonmaakbeurt aan het geven. Die ochtend had mijn man hun toiletten flink geschrobt (hun toiletten doen we vaker).

Ik sta dus te boenen terwijl de konijnen los door de tuin huppelen en van de veilige planten eten. Plots hoor ik rumoerigheid en mijn oudere dwerg Ram gillen. Als een gek ren ik erheen en ik zie dat de Franse ram mijn dwerg ram aanvalt. Ik haal de Franse Ram eraf. Waar die normaal een knuffel kont is, wilde hij nu alleen maar vechten met mijn dwerg Ram. Ik zet de Franse Ram in de ren en ga naar mijn oude Ram. Hij bleek een wond in zijn nek en oor te hebben.

Na 2 dagen mijn dwerg Ram binnen rust te hebben gegeven (na 1 dag mijn dwerg voedster erbij gezet), weer geprobeerd te koppelen op onbekend terrein. Alle konijnen gaan goed samen, behalve de Franse Ram. Dus een hoge ren als afscheiding in de ren gezet en inmiddels al bijna een week bezig met de Fransen te wisselen met de Dwergen qua ruimte. De 2 voedsters missen elkaar duidelijk en zoeken contact via de ren.

Mijn Franse Ram oogt ongelukkig. Eerst negeerde hij de dwergen volledig, vandaag ging hij bij de scheiding zitten te kijken naar de dwergen.

In de afgelopen dagen is mijn voedster dwerg 2x door de benen van mijn man geglipt en zo bij de Fransen terecht gekomen. Vrijwel direct probeerde de Franse Ram die dwerg voedster aan te vallen. Vanmorgen deed mijn man uit reflex zijn hand ertussen en zo heeft mijn man de beet van de Frans Ram opgelopen. Die beet was bedoeld voor onze voedster dwerg van minder dan 1 kilo.

 

Bij het wisselen van de helften, plast de Franse man de boel onder dmv kleine plasjes.

 

Omdat ik het medische uit wilde sluiten en de Franse ram veel lijkt te drinken, wilde ik urine opvangen. We hebben hem met hooi en water in een binnen hokje in de woonkamer gezet. Binnen 30 minuten ging hij volledig in de bunny flop en dit heeft hij de hele middag gedaan. Puur ontspannen dus, maar plassen? Nee dus.

De bunnyflop heeft hij buiten nog nooit gedaan!!

 

De opvang zegt de ene keer dat de Franse Ram altijd buiten heeft geleefd en nu zegt ze dat hij altijd binnen heeft geleefd. Hij is een enorme knuffel kont en kan echt niet genoeg aandacht krijgen. Dit samen met de bunnyflops binnen + zijn ongelukkigheid en agressie buiten, maakt dat ik denk dat hij echt altijd binnen heeft geleefd.

De opvang blijft vol houden dat dit puber gedrag is dat zelf verdwijnt.

 

Mijn vragen zijn:

1. Waarom is hij plots agressief naar de dwergen?

2. Hoe maak ik hem buiten gelukkig?

3. Hoe kan ik hem koppelen en wat is de kans van slagen?

4. Kan dit alles te maken hebben met een medisch probleem? Hij is slechts 7 maanden jong.

5. Hoe kan een gecastreerde Ram zo danig puberen dat er agressie naar een Ram en voedster komt?

6. Kan het zijn dat deze Franse man buiten niet kan wennen en daarom de dwergen aanvalt? Maar waarom ging het de eerste maanden dan wel goed?

 

Ik hoop echt dat er een manier is om ze alle 4 samen buiten te laten leven...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat het met puberen te maken heeft. De puberteit ontstaat onder invloed van hormonen, dus na castratie lijkt me dit niet aan de orde. Ook het wennen buiten is volgens mij niet het probleem.

wat mij opvalt:

je hebt 6 vierkante meter voor 4 konijnen, waarvan 2 "franse reuzen". Ik neem aan dat je met die term granse hangoren bedoelt? Dat zijn nogal grote konijnen en 6 vierkante meter vind ik al aan de kleine kant voor twee, laat staan voor nog twee dwergjes daarbij. 

Verder heb je ze dus niet altijd op hetzelfde stuk zitten. Af en toe mogen ze los, waardoor ze weer een nieuw territorium hebben, wat territoriaal gedrag kan uitlokken. Voor sommige konijnen is dit niet handig. Je kunt beter een permanente ruimte maken die groot genoeg is.

Het wisselen van konijnen en het naast elkaar huisvesten met gaas ertussen, kan juist een koppeling moeilijker maken. Ze raken gefrustreerd en hebben juist continue een vreemde geur in hun verblijf, wat dit gedrag in de hand werkt.

Ik zou de konijnen nu eerst helemaal scheiden en rust gunnen. Over een paar weken zou je, op neutraal terrein een nieuwe koppelpoging kunnen doen. Ondertussen moet je wel zorgen voor een verblijf dat groot genoeg is voor zulke grote dieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze apart huisvesten of een groter permanent verblijf zit er echt niet in. Hij kan ook niet bij ons binnen blijven, want ik heb vaak ander mans honden in huis + ik en onze hond kunnen niet tegen hooi (mijten).

 

Nog snap ik niet hoe dit allemaal plots na 3 maanden 100% geluk, zo uit de hand kan lopen.

 

Vandaag is het niet gelukt om urine op te vangen. Dat gaan we maandag opnieuw proberen.

Het plassen op zichzelf zou volgens de opvang komen door een vieze puber die zijn staart niet optilt. Maar in combi met al het andere, wil ik zijn urine echt laten testen en desnoods een bloedtest op de nierfunctie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, dat is echt hele dikke onzin! Jk vind dat de opvang hier echt een fout maakt. Als een dier zich zo onderplast, heeft dat meestal een medische oorzaak. Dit afsoen als puberen, nota bene bij ern gecastreerd dier, slaat nergens op.

Ik zou deze opvang voortaan links laten liggen en snel een afspraak bij een dierenarts maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, dat is echt hele dikke onzin! Jk vind dat de opvang hier echt een fout maakt. Als een dier zich zo onderplast, heeft dat meestal een medische oorzaak. Dit afsoen als puberen, nota bene bij ern gecastreerd dier, slaat nergens op.

Ik zou deze opvang voortaan links laten liggen en snel een afspraak bij een dierenarts maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben hier niet veel goede dierenartsen en de mijne is er maandag pas weer. Maandag gaan we dus urine opvangen.

 

We hebben voor nu besloten om hem binnen te houden omdat hij binnen duidelijk super gelukkig is. Hij heeft nu ook een ren aan zijn binnen hokje. Naar mijn mening te klein, maar het is een begin. Eerst even kijken hoe het weekend gaat en als wij niet met een konijn in huis kunnen leven ivm allergieën, dan zie ik op dit moment maar 1 optie en dat wil ik eigenlijk niet.

Lastig als een buiten konijn toch geen buiten konijn blijkt te zijn.. Hij mist niet eens zijn zusje..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zichzelf onder plassen komt inderdaad niet van puberen en zeker in die combinatie met veel drinken klinkt het niet goed.

Als ik eerlijk moet zijn? Ik had dit al verwacht.. klinkt niet leuk, maar twee konijnen van vier maanden in een groep.. Ik probeer in een groep eigenlijk altijd volwassen konijnen te koppelen, omdat dat niet nog eens gaat puberen en meer ontwikkelen. Je merkt met die jonge konijnen toch dat ze vanaf ongeveer 6 maanden veranderen (grotere rassen vaak wat later). Dat de koppeling eerst zo soepel verliep verbaasde me niks en dat het nu mis gaat helaas ook niet. Natuurlijk het gaat ook wel eens goed, ook dat kan, maar je hebt veel minder zekerheid dan met volwassen konijnen. Met de dame kan het straks ook nog mis gaan als ze wat ouder gaat worden. Ik zou daar wel rekening mee houden.

Mbt binnenkonijn zijn en veel relaxter, ik zie vaak bunnyflops vooral als het warmer is. Nu het koud is zie ik ze bijna niet hier, binnen is het warm en ploffen ze graag neer. Bunnyflop staat voor mij niet voor gelukkig of ontspannen.. Ik ben er nog niet helemaal over uit, maar het lijkt erop dat sommige het voor hun geur doen, anderen vanuit stress en anderen om wel lekker te gaan liggen. Ik zie het in zoveel verschillende situaties, maar wel voornamelijk als het warmer is of lekker in dikke laag stro. 

Persoonlijk vind ik de ren ook te klein voor vier konijnen en in combinatie met wisselende omgeving is dat toch wel tricky.

Allereerst zou ik in ieder geval hem door de medische molen halen. Helaas, Franse hangoren zijn wel vaak gevoelig voor dingetjes. Hou ook rekening met EC. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Aniek:

Zichzelf onder plassen komt inderdaad niet van puberen en zeker in die combinatie met veel drinken klinkt het niet goed.

Als ik eerlijk moet zijn? Ik had dit al verwacht.. klinkt niet leuk, maar twee konijnen van vier maanden in een groep.. Ik probeer in een groep eigenlijk altijd volwassen konijnen te koppelen, omdat dat niet nog eens gaat puberen en meer ontwikkelen. Je merkt met die jonge konijnen toch dat ze vanaf ongeveer 6 maanden veranderen (grotere rassen vaak wat later). Dat de koppeling eerst zo soepel verliep verbaasde me niks en dat het nu mis gaat helaas ook niet. Natuurlijk het gaat ook wel eens goed, ook dat kan, maar je hebt veel minder zekerheid dan met volwassen konijnen. Met de dame kan het straks ook nog mis gaan als ze wat ouder gaat worden. Ik zou daar wel rekening mee houden.

Mbt binnenkonijn zijn en veel relaxter, ik zie vaak bunnyflops vooral als het warmer is. Nu het koud is zie ik ze bijna niet hier, binnen is het warm en ploffen ze graag neer. Bunnyflop staat voor mij niet voor gelukkig of ontspannen.. Ik ben er nog niet helemaal over uit, maar het lijkt erop dat sommige het voor hun geur doen, anderen vanuit stress en anderen om wel lekker te gaan liggen. Ik zie het in zoveel verschillende situaties, maar wel voornamelijk als het warmer is of lekker in dikke laag stro. 

Persoonlijk vind ik de ren ook te klein voor vier konijnen en in combinatie met wisselende omgeving is dat toch wel tricky.

Allereerst zou ik in ieder geval hem door de medische molen halen. Helaas, Franse hangoren zijn wel vaak gevoelig voor dingetjes. Hou ook rekening met EC. 

Bedankt voor je reactie, al maakt dat het niet makkelijker ;)

 

Hoe groot is de kans dat het nu alsnog ook mis gaat met mijn Franse voedster? Zij is namelijk wel echt onwijs gehecht aan mijn voedster dwerg..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, het is ook niet de leukste reactie en daarom heb ik hem me destijds voorgehouden, omdat het simpelweg niet altijd mis gaat en ik het geluk had gegund dat het wel zou gaan.

De kans zou ik op 50/50 houden, dat is het eerlijkste helaas. Maar laten we duimen dat die zich gewoon blijft gedragen ;) 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan het helemaal eens zijn met Christaaa wbt het loslopen in de tuin en dat je op die manier 2 afzonderlijke territoriums creeert. Dit kan

dus zeer zeker voor ruzie zorgen.

Het urine morsen op buik en poten lijkt op/is urinebrand, een konijn neemt een "plashouding" aan en plast niet op zichzelf.

Wanneer de urine helder als water is is het niet goed, zolang het goed troebel is zou ik me geen zorgen maken over nierproblemen

En waarom willen mensen toch altijd weer 2 rammen proberen? Als je 4 konijnen wilt neem dan 3 dames en een heer....is veeeel makkelijker

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mwa ik heb nooit een groep gehad, maar ik had 2 dames die prima samen gingen. En met een ram bleek dat m'n voedster een kleine duivel was. 

Had daarna dus een felle hele dominante dame en juist een heel gemoedelijk en rustig klein kereltje. Karakter speelt denk wel een grotere rol dan geslacht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn huid is gewoon normaal, dus van urine brand is gelukkig nog geen sprake. Het rare is dat nu hij binnen zit, hij niet meer op zichzelf plast en gister overdag heeft hij ook een stuk minder gedronken. Ik ga zo kijken wat hij vannacht heeft gedaan. Als hij vannacht ook minder gedronken heeft, dan vermoed ik dat hij veel dronk door stress en/of om te sproeien en vind ik een da bezoek overbodig.

Ik bedenk net dat ik hem in het begin van de aller eerste koppelingen hier, heb zien sproeien door met zijn staart te zwaaien als een propeller. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik niet snap Nicky:

Je vraagt in je openingstopic of er een medisch probleem kan zijn. Vervolgens zeg je dat je konijn zijn buik en liezen omderplast, wat echt heel goed een symptoom van ziekte kan zijn. Maar als er bevestigd wordt dat een bezoek aan de dierenarts verstandig is, dan ga je redenen bedenken om niet naar de dierenarts te gaan....

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei josti:

ja en juist dat verschil in karakter maakt het een stuk onvoorspelbaarder. Better safe than sorry....

Et is dus niet zo dat rammen minder voorspelbaar zijn dan voedsters. Je bent niet meer 'safe' met meer voedsters.

ik heb nu een groep van 3 heren en 3 dames en degenen die moeilijk doen, zijn toch echt de vrouwen... En mijn groep is niet de enige groep die dat laat zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer wat mee te denken. Afgezien van de leeftijd en het evt puberen. (Wat ook heel goed zou kunnen) Zou hij niet een blaasontsteking hebben en daardoor zich niet ok voelen? Wat zich bij hem weer uit in agressie? Binnen is het warmer en voelt hij zich wellicht prettiger. Maar ik zou het zeker laten onderzoeken. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Puberteit is toch een verandering in gedrag en uiterlijk t.g.v. een verandering/toename in de geslachtshormonen?

Waarom is de puberteit een goede verklaring voor een ram die zichzelf onderplast en verandert van karakter, als hij al drie maanden gecastreerd is? Volgens mij is dat helemaal geen logische verklaring....

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Domino:

Ik probeer wat mee te denken. Afgezien van de leeftijd en het evt puberen. (Wat ook heel goed zou kunnen) Zou hij niet een blaasontsteking hebben en daardoor zich niet ok voelen? Wat zich bij hem weer uit in agressie? Binnen is het warmer en voelt hij zich wellicht prettiger. Maar ik zou het zeker laten onderzoeken. 

Bedankt voor het mee denken.

 

Dan zou hij er met het warme weer ook geen "last" van moeten hebben gehad en dat had hij wel. In huis is het 16-17 graden, 's nachts 14 graden.

 

Hij heeft vannacht ook minder gedronken (dus terug naar normale hoeveelheden) en is echt 100% droog. Hij is binnen ook zga zindelijk qua urine en keutels. Buiten was hij niet zindelijk te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat een groep toch te druk voor hem was/is en dat hij te gehecht aan mijn man en mij is geraakt (hij is naar ons toe echt heel anders als de andere konijnen: oa klimt hij je broekspijp omhoog voor knuffels). Nu het buiten kouder werd, zijn wij meer naar binnen gegaan en kreeg hij minder aandacht. Zijn spanning, vermoeidheid, overprikkeldheid liep op en hij begon van zich af te bijten.

Vandaar ook dat hij binnen enorm lang in de bunnyflop heeft liggen slapen, nu droog is (niet meer sproeit) en niet opzoek is naar zijn zusje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Nicky_the:

Vandaar ook dat hij binnen enorm lang in de bunnyflop heeft liggen slapen, nu droog is (niet meer sproeit) en niet opzoek is naar zijn zusje.

Dat is toch lastig te zeggen hoor. Ik heb ook buitenkonijnen en als er 1 binnen zit in de ziekenboeg gaan ze ook altijd languit liggen, terwijl ze dat buiten alleen doen als het 30 graden is. Met een (beginnende) wintervacht is het binnen dan toch opeens wel warm, dus gaan ze languit liggen. Ook verschilt het per konijn wat je er van merkt aan dat hij/zij het maatje mist. Maar als ze dan weer samen zijn, zijn ze dan toch weer blijer. 

Even zijn urine laten controleren is toch vrij makkelijk? Het is/was in ieder geval niet normaal. Het wisselende terrein kan, zoals al is gezegd, ook een oorzaak zijn van zijn gedrag. 1 van mijn konijnen kon er ook niet tegen toen ze overdag los mochten lopen en 's nachts niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .