Spring naar bijdragen
Lilsy

Konijnen buiten houden en soms binnen

Recommended Posts

Hey allemaal,

Ik had even een vraagje. Sinds afgelopen zaterdag heb ik 2 konijntjes (moeder en zoon, zoon is gecastreerd). Ik heb een buitenhok met een ren eraan vastgemaakt. Ze zijn super lief en ben heel blij met ze. :) Alleen het zijn mijn eerste konijntjes en ik heb natuurlijk wel gelezen over de verzorging e.d. maar ik wilde het graag even navragen.
De konijnen zitten nu dus buiten en het gaat prima. Maar ik vroeg me af, kan ik ze af en toe ook naar binnen halen om te kammen en knuffelen? Of is het temperatuurverschil dan te groot? Het gaat dan even om een half uurtje of zo dat ik ze even binnen wil laten. Alleen natuurlijk niet als dat niet goed is vanwege het temperatuurverschil met buiten en binnen.

Als laatste nog even een ander vraagje: als het regent/waait, doen jullie dan een hoes of zeil of iets dergelijks over het hok? Ze zitten in principe beschermd maar gisterenavond ging het best hard regenen en dan vind ik dat zielig, ook al zitten ze droog. 

Alvast super bedankt!

Grtz

Lilsy

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk dat je ook konijnen hebt! Foto? ;) Welke opvang is het uiteindelijk geworden? 

Het temperatuurverschil is nu te groot om ze even naar binnen te halen. Konijnen zijn daar best gevoelig voor. 

Als het hok een afgeschermd deel heeft (een 'nachtgedeelte', maar dat is een verkeerd woord, want 's nachts zullen ze daar juist niet veel zitten aangezien het schemerdieren zijn) is dat in principe voldoende. Als je een hok hebt met ook een open deel kan je dat ook deels dichtmaken met plexiglas of doorzichtig tafelzeil (hou wel een kiertje voor de ventilatie), dan regent dat deel niet in. We willen ze vaak meer beschermen tegen kou en wind dan eigenlijk nodig is. Als ze een droog en tochtvrij plekje hebben, waar je 's winters als het echt koud wordt stro legt, dan is dat voldoende. De meeste konijnen zitten ook 's winters graag op de tegels in de ren ipv in het (nacht)hok. Zolang ze zelf kunnen kiezen is het goed.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dankje voor je reactie :)
Ik zal even foto's toevoegen. Ik moet nog wat leukere foto's maken hoor :) Ben nog steeds bezig ook met het hok en de ren e.d. 
Vanavond ga ik even met ze naar de dierenarts voor de  myxomatose  enting. De RHD2 hebben ze al gehad. Laat ik ze gelijk even nakijken. :)

Ben constant bang dat ik iets verkeerds doe omdat alles nog nieuw voor me is. Ze zijn super leuk samen. Ik zou ze best graag op schoot willen alleen het is dus niet goed om dit binnen te doen? 
Hoe doen jullie dat met konijnen die s winters buiten verblijven, qua aandacht geven e.d.?

Ik heb deze konijntjes niet meer bij een opvang gehaald. Daar ben ik wel 1 keer wezen kijken en heb ook contact gehad met andere opvangen. Maar toevallig kwam ik via via terecht bij een betrouwbaar adres hier in de buurt die normaal gezien Franse hangoren fokt. Deze 2 nijntjes hadden ze overgenomen van mensen die daar een Franse hangoor hadden gekocht, maar door ziekte van 1 van die mensen konden ze er niet meer goed voor zorgen. De fokkers wilden deze konijnen wel overnemen alleen het liefst richten ze zich op de Franse hangoor en zochten ze een nieuw onderkomen voor deze 2 nijntjes. Moeder is 1 jaar en zoon is een half jaar. :) Ze zijn heel lief en kroelerig, ben er heel blij mee! Alleen constant bang dat ik het niet goed doe, maar goed, het is nog allemaal nieuw voor me. Komt vast wel goed. :) 

IMG-20161012-WA0004.jpg

IMG-20161012-WA0002.jpg

• Vind ik leuk 4

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Allereerst, wat een leuke beestjes! Dat nieuwe komt inderdaad vast goed. Het is altijd even wennen, het zijn kleine beestjes en in het begin van porselein als je het mij vraagt. Ik heb mijn kleintje nu vier weekjes en het went snel als je elke dag een paar uurtjes met ze doorbrengt. 

Hiervoor had ik een doodongelukkig binnenkonijn wat ik voor zijn eigen bestwil naar buiten heb verplaatst. Hij was daar ontzettend gelukkig met zijn vrijheid etc. Het enige wat minder leuk is, is dat je voor buitenkonijnen aardig wat comfort moet inleveren. Buiten verschonen, buiten kroelen, buiten alles. (Ik ben een meeeega koukleum) Mijn konijntje nam ik daarom wel eens mee naar binnen, nooit eigenlijk problemen mee gehad. Hij vond het altijd fijn om binnen gekroeld te worden. Als ik de reactie hierboven lees, snap ik wel dat dit achteraf misschien niet erg wenselijk was.

Vergeet niet dat konijnen beter tegen kou kunnen dan warmte, vrieskou niet meegeteld dan. Om geen risico's te nemen zou ik lekker op een tuinstoel gaan zitten en ze daar kroelen. 

Voor de regen knipte ik altijd een vuilniszak om zo een groot laken te maken. Deurtje open, vuilniszak klemmen tussen de deur (let op, wel de vuilniszak aan de buitenkant houden), deurtje dicht. Het helpt goed genoeg. Het brak ook mijn hart om af en toe een natgeregend konijn te hebben, maar toen het sneeuwde stond hij te popelen om uit zijn hok te hoppen. Dus in een konijn zijn optiek zou het allemaal wel meevallen. (mijn konijn had een dubbel hok met het bovenste gedeelte volledig regendicht, waarom hij zichzelf nat liet regenen is mij een raadsel haha)

Als laatst, erg goed dat je ze laat enten! Daar ben ik zeker een hele grote voorstander van.

Groetjes, Dyonne

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Super bedankt voor jullie reacties!

Ja ze zijn zoo lief..! Het verbaast me hoe snel ze zich aanpassen. Als ik naar het hok toe kom, komen zij al naar me toe allebei en willen ze de ren in. Het hok is wel even een gedoe moet ik zeggen, het is nu niet ideaal. Ik heb een buitenhok (zie foto's), en hieraan heb ik nu dus een ren gekoppeld met een extra nachthok. Alleen op deze manier kan ik er dus niet echt goed bij. 
Ook durf ik het (nog) niet aan om de ren open te houden als ik weg ben of 's nachts. Hij is natuurlijk wel overdekt, maar toch..Zouden jullie dat doen? Tot nu toe doe ik elke avond voor ik ga slapen de ren opzij schuiven en het hok zelf met het deurtje dicht. Volgende ochtend doe ik het weer 'aanschuiven' en vastzetten . Niet ideaal dus.. 
Ergens heb ik spijt van dit hok, maar ik was al weken aan het zoeken en aan het twijfelen dat ik op den duur gewoon de knoop heb doorgehakt. Het is verder een mooi hok enz maar met uitbreiden is het niet erg handig; mogelijk ligt dit aan mij want ik ben ook nog een newbie op dit gebied hihi.

Ik mis ze ook binnen zeker nu met dat slechte weer. Ik ben ook een kou kleum! 
Maar ik ga regelmatig naar buiten en met ze kroelen.

Daarbij ben ik gisterenavond dus naar de dierenarts geweest.
Ik ben helemaal gerustgesteld. :) Alles was helemaal in orde met de konijntjes! Gewicht was prima, hartjes klonken goed, mooi in hun vacht, tanden waren prima, geen oormijt of iets dergelijks. Schone oogjes en oortjes. Ze heeft wel gelijk de nageltjes even geknipt, is dat ook maar gelijk gebeurd. Maar m'n dierenarts vond ze er heel gezond uitzien! Ook heb ik voor de zekerheid even nagevraagd of het echt een mannetje en een vrouwtje is en of het mannetje inderdaad gecastreerd is. (Ok beetje gênante vraag misschien en ik vertrouw de mensen bij wie ik de konijntjes heb gehaald, maar je hoort soms van die verhalen...dat ik dacht, ik wil het toch graag even 100% zeker weten.) En het klopte allemaal. Zoontje is inderdaad gecastreerd. ;) En Nina is inderdaad een vrouw, hihi.
Ze hebben nu de laatste enting gehad en kunnen er weer een jaar tegenaan.

Verder heb ik gelijk even gevraagd wat zij adviseert met het naar binnen laten. Ze zei dat ze geen problemen ziet als ik de konijntjes nu een half uurtje binnen zou houden. Het is wel een ander verhaal als het -10 is buiten en ik zet ze een half uur bij de verwarmde kachel. 
Ik kon het volgens haar dus gewoon doen, maar ik ga er wel voorzichtig mee zijn en gewoon even zien hoe het gaat.

Bedankt voor alle tips , ook m.b.t de regen!

14657373_10207981989769466_1914219498719464961_n.jpg

IMG-20161015-WA0001.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Top dat je naar de dierenarts bent geweest om alles zeker te weten. 

De meeste hokken zijn heel onpraktisch. Vaak zitten er te weinig deurtjes in zodat je niet overal makkelijk bij kan. De ren zou ik er zeker standaard aan laten staan. Juist 's nachts zijn konijnen actief, en alleen een hok is te klein. Ik zou de ren dan wel aan het hok en het schuilhokje vastmaken zodat zij, of een ander dier(!), het niet kunnen verschuiven. Jij moet het wel steeds los kunnen maken om overal bij te kunnen dus zou je daar bijvoorbeeld ijzerdraad, electriciteitsdraad, of herbruikbare tiewraps voor kunnen gebruiken. 

Is het niet mogelijk om de ren naast het hok te zetten, en dan een opening in de zijkant onderaan in het hok te maken? Dat heb ik ook zo gehad, veel praktischer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een ontzettend schattige pluizebollen zeg haha! Het hok lijkt me perfect, zeker met de ren erbij. Konijnen hebben niet veel aan meerdere verdiepingen, maar juist aan oppervlakte. Ze moeten lekker kunnen hupsen. Ik had een vergelijkbaar buitenhok met een ren zonder bovenkant. Deze was volgens mij in de zomer standaard dag en nacht beschikbaar (in de zomer was er ook meer toezicht van mijn ouders etc.) en in de winter liet ik de ren wat meer dicht omdat zoals ik al zei mijn konijn niet super slim was. Of hij hield van douchen in de koude regen haha. 

Ik zou het gewoon een keertje proberen, mochten ze het 100% zeker niet kunnen verschuiven en ontsnappen. Het ziet er veilig uit voor de konijntjes maar dit moet je altijd even dubbel checken. :) 

- dyonne

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In principe zijn konijnen buiten dieren.
Als ze buiten zitten en een wintervacht hebben zullen ze het niet snel koud hebben.
Ze kunnen veel beter tegen de kou dan tegen de hitte.

Koos heeft een Ferplast 120 cm 3 verdiepingen hok met daaraan een ren van 160 x 150 cm, 1 meter hoog.
Deze is permanent toegankelijk maar is niet overdekt.
De keus is aan hem om buiten in de regen te gaan zitten of onder het hok die aan 3 kanten met plexiglas dicht zit.
Soms is hij kletsnat als ik bij hem kom maar vaak is hij ook gewoon droog.
Dan weet ik dat hij zich heeft teruggetrokken, of onder het hok, of in zijn schuilhuisje in de ren of in zijn overdekte toiletje in de ren.
Hierop doet hij overigens al zijn behoeften.
Het hok en de ren staan op drainagetegels die weer op straatwerk ligt.
Dus van plasvorming in de ren geen last.

Foto zonet gemaakt...
Koost zit onder zijn hok. ;)

DSCI0004.jpg

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Super dat jullie allemaal zo snel reageren en tips geven!
Ik heb besloten ze inderdaad vanaf nu gewoon 24/7 toegang te geven tot de ren. Dat vind ik zelf ook het fijnst voor ze, maar het moet natuurlijk wel 'veilig' zijn. Ik heb het nu inderdaad vastgezet met tiewraps voor vannacht, morgen kijk ik even of ik het op een andere manier misschien kan vastzetten.
Inderdaad zijn de meeste hokken vrij onpraktisch. Zelf bouwen is nog altijd het mooist denk ik, maar helaas ben ik zelf niet zo creatief daarin..
Het zal ook geen hok zijn wat jaren mee gaat, maar goed, voor nu is het - ondanks het onpraktische voor mij dan - een goed onderkomen. :)

De ren naast het hok zetten wordt lastig denk ik. Dat past net niet, dus dan zou ik het hok een kwartslag moeten draaien. Maar daarbij, bij de onderkant aan de zijkant van het hok zit gaas. Ik heb geen idee of je dat gewoon makkelijk kunt verwijderen?

@ Koosje, dat is ook een gave ren!
Heb lang getwijfeld waar en wat voor ren ik moest kopen ook. Met bovenkant leek me wel beter ipv enkel panelen. Bij de opvang zeiden ze dat ik gerust panelen kon neerzetten, maar gevoelsmatig vind ik dat toch een beetje eng..Nu doen de katten niet gauw iets maar ik vind het gewoon geen fijn idee als er geen bovenkant op zit. Dus daarom heb ik deze ren gekocht. 
Ik zie alleen nu wel ineens slakken rondom en in de ren soms zitten. Ben ik niet zo blij mee! Ik heb wel eens vernomen dat die beesten best gevaarlijk kunnen zijn, in elk geval voor katten. Ik heb wel van die 'snoepjes' voor slakken waar ze dood aan gaan. Dat is veilig voor andere huisdieren. Ik zou het alsnog niet in de ren durven te strooien, maar zouden jullie het rondom de ren een beetje strooien, zodat de slakken zoveel als mogelijk wegblijven uit de ren?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk eerlijk gezegd dat de snoepjes gevaarlijker zijn dan de slakken. Slakken staan er om bekend dat ze longworm kunnen veroorzaken bij honden en heel zelden bij katten. De kans is erg klein dat je konijnen daar ziek van worden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .