Spring naar bijdragen
louloumolly

syrische of dwerghamster ?

Recommended Posts

hoi allemaal, ik Ben al zo'n jaar hamsterfilmpjes aan het kijken op YT en ben erg geïnteresseerd in hamsters. Na die filmpjes is me al een heleboel duidelijk gemaakt over : Voeding, huisvesteging, solitair of samen. Etc. Ik word eind januari 14 en zou daarom graag een hamster voor mijn verjaardag willen vragen...... Ik heb zelf al 2 konijnen en 2 kippen ( die heel veel voor mij betekenen ) dus ik weet niet of het mag. Ik ga het ze denk ik vanavond vragen. Maar ik wil m'n hamster absoluut niet in zo'n klein plastic dierenwinkel kooitje stoppen ( dat vind ik echt dierenmishandeling ) dus mijn vader is heel erg handing en heeft ook mijn kippenhok en konijnenhok getimmerd en nog veel meer dingen. Dus ik zat eigenlijk te denken aan zo'n witte diy cage met zegmaar 3 kanten en dan de voorkant plasty ( hoe je dat ook schrijft ) glas. En dan zonder deksel, of een halve deksel ( die er dan aan vast getimmerd zit ) voor goede ventilatie. Op zo'n klein kastje buiten mijn kamer op de overloop ( ik slaap op zolder ) ik heb het opgemeten en het is 90x50 cm. ( zo groot word de kooi dan dus ook ) ik heb ook een tafeltje op Me kamer die is 35x50 dus die kast is denk ik een beter idee. ik wil zelf erg graag een syrische hamster. Maar is dit wel groot genoeg ? Met eventueel nog een plateau erbij ? Als dit niet het geval is is een dwerg ( of ander klein ras ) ook prima. Ik heb mijn andere dieren allemaal van fokkers vandaan en zou me dus behoorlijk schuldig voelen als ik deze hamster uit de dierenwinkel zou halen. Maar ik ging op Google zoeken naar hamsteropvangcentra en kon niks in mijn regio vinden. Als ik buiten mijn regio ging kijken ( iets verder ) kon ik ook niks vinden. En ik rij liever niet helemaal naar de andere kant ook veel te stress vol voor zo'n klein beestje. Ik weet natuurlijk nog niet of het mag maar kan ik beter een dwerg of syrische nemen met mijn grootte ? En is een hamster van de fok of uit de dierenwinkel echt heel erg ? Of niet ? Sorry voor dit lange verhaal maar als ik een dier in huis neem wil ik dat die niks tekort komt ! Groetjes : Sophie

bewerkt door louloumolly
moest nog iets toevoegen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt een Syrische hamster houden op 90 bij 50, maar dat is wel echt minimaal. Ik denk dat een rusje meer aan die ruimte heeft. Als er geen hamsters in de opvang bij je in de buurt zitten kun je bij een hamstery gaan kijken. Dat zijn vaak mensen die op kleine schaal hamsters fokken en die zijn er vaak toch een stuk bewuster en diervriendelijker mee bezig dan de leveranciers van de dierenwinkels. 

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zelf een Syrische hamster (opgevangen voor iemand en uiteindelijk is hij bij ons gebleven) en we houden hem in een terrarium van 50x100 cm. En dat is eigenlijk te klein wat mij (en hemzelf) betreft, dus ik probeer hem (bijna) elke avond even zijn pootjes te laten strekken op de gang, waar hij vrij kan rondlopen. Maar ideaal vind ik het niet want hij zou veel meer ruimte kunnen en willen gebruiken. De keren dat we vergeten een deur dicht te doen, kunnen we het hele appartement doorzoeken, want hij is razendsnel en rent/klimt erg graag. Hij gebruikt meer ruimte dan mijn konijnen doorgaans doen, als hij de kans krijgt.

Begrijp me goed, ik vind het echt een ontzettend leuk beestje, maar ik zou zelf nooit meer een Syrische hamster nemen (tenzij opvang) omdat ik hem gewoon niet kan bieden wat ik hem graag zou willen (vooral meer ruimte dus.)
Zelfs al zou ik geen konijnen hebben (die een gevaar voor hem vormen...), dan nog zou ik hem niet echt los kunnen laten lopen, want hij klimt overal op en valt overal vanaf. (Hij ziet geen diepte maar kent ook geen angst...dus het gaat soms echt maar net goed. Gelukkig is het een heel licht diertje en lijkt hij geen pijngrens te hebben...)

Dus tja, ik zou dan toch eerder voor dwerghamsters gaan denk ik. Of dus een hamstertje in de opvang, die kan het bij jou dan net nog een tikkie fijner krijgen misschien :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb jaren hamsters gehad, zelfs nog een tijdje een kleine opvang gehad, en een hamstery van Syrische hamsters. Er zijn verschillende soorten: Syrische, chinees, roborovski, russische dwerg of campbelli dwerg, en onderling verschillen ze meer dan je zal denken. Het zijn bezige diertjes en behoeven best wat aandacht. Voor de juiste info verwijs ik je graag naar het www.hamsterforum.nl, daar zijn veel ervaringsdeskundigen die je van de juiste info kunnen voorzien. Ik weet niet in welke regio je zoekt, maar voor een goede hamstery die echt op gezondheid fokt ben ik destijds het hele land door geweest. Van de voor mij bekende fokkers van toen (en dan heb ik het over een jaar of 5 terug) zijn er niet zoveel meer actief. Een hamster uit de opvang is trouwens ook een aanrader, een beestje wat vaak een kansloos bestaan heeft gehad eindelijk een mooi liefdevol huisje bieden.

Qua huisvesting: 90x50 kan voor een syr maar bied er echt voldoende speelmogelijkheden in. Ik hield mijn syren in ferplast mary's die zijn 80x50 maar daar zaten vele verdiepingen, hangtrappen, cocosnoten, frettentunnels etc. in. Eigenlijk vind ik het nu te minimaal, en zou ik nu voor tenminste 100 cm lengte gaan. Voer gaf ik niet in een bakje maar verstopte het op verschillende plekken om ze bezig te houden. Bijna elke dag wat wc papier en hooi er in zodat ze weer aan de slag konden met verzamelen van nestmateriaal. En een groot looprad van ca. 30 cm doorsnee.Kortom bezig houden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .