Ga naar inhoud

Harley (2,5 jaar) plast ineens overal..


Ashba

Aanbevolen berichten

Hoi hoi.

Ik weet dat er her en der al topics aan zijn gemaakt over plassende konijnen, maar ik kon niet direct een juist antwoord vinden op mijn probleem. Dus ik open nog een topic.
Ik heb Harley (ex-rammetje) inmiddels al 2 en ene half jaar oud en Ashba (voedster, niet gesteriliseerd) inmiddels 6 maand oud. Ze zitten samen in een hok en het koppelen is super gegaan. Heb nog nooit zo'n lief stelletje gezien. 
Ik zit tegenwoordig alleen met het probleem dat meneer Harley overal neer plast (dit heeft hij tot voor kort echt nooit gedaan, ze waren beiden helemaal zindelijk en Ashba is dat volgens mij nog steeds op hier en daar keuteltjes na). Ja hij plast nog op zijn wc-tjes, maar daarnaast ook overal in het hok, buiten het hok op de vloer maar ook op kleden en de bank. Ik heb echt geen idee waarom hij dit is gaan doen. Ik dweil mijn woonkamervloer (waar ze buiten het hok lopen) nu een aantal keer in de week, maar tot nu toe bied dat geen oplossing. Wc-tjes maak ik geregeld schoon en het hok (waar ik beukensnippers in had liggen) werd iedere week grondig schoon gemaakt. Kleedjes waar ze op liggen en lopen was ik om de paar dagen (zeker als hij erop geplast heeft, maar dus ook als dat niet gebeurd). Ze hadden 1 verhoging in het hok zitten, die hield hij wel schoon. Ik heb sinds vandaag die verhoging eruit gehaald in de hoop dat ie nu meer in het hok schoon houd. Daarnaast heb ik sinds vandaag alleen bedekking (geperste houtkorrels) in de wc-tjes zitten en is het hok verder leeg, op hun hooi na. Helaas moest ik na een uur alweer constateren dat hij weer naast de wc-tjes geplast heeft, sterker nog vol over het hooi heen wat als eten dient. Ik heb momenteel even geen flauw idee meer wat ik verder nog moet of kan doen. Ze hebben altijd overal wel wat keuteltjes achter gelaten, maar dat vind ik niet erg want dit kun je zo terug gooien in de wc-tjes. Wie oh wie heeft voor mij een/de oplossing? 

Groetjes Kirsty

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, soms zijn konijnen zindelijk en soms niet. Vaak ook zijn ze zindelijk voor het koppelen, maar na het koppelen niet meer, ivm markeren. 

Ik zou sowieso alleen strooisel in de wc doen. De rest van het hok en de ren niéts: geen kleedjes, geen kartonnen dozen, geen kussentjes, geen tunnels geen verdwaald hooi: blote vloer. Bij onzindelijke konijnen is élke reden goed om te plassen, zelfs een restje groenvoer kan al als wc dienen. Hooi kan je in een ruifje boven de wc hangen. Trekken ze het hooi eruit, ligt het nog steeds in de wc, dus mogen ze erop plassen. Als ze maar genoeg schoon hooi hebben om te knabbelen. 

Verder alleen toegang tot het hok en de ren, en dus niet op de bank laten tot ze weer 100% zindelijk zijn. Dit zal niet helpen om hen zindelijk te maken, maar is wel zo makkelijk en schoon voor jou. 

Schoonmaken moet je voor jezelf, maar voor konijnen is dit enkel signaal om het markeren opnieuw te beginnen, aangezien hun geur weg is. Zolang de vloer van de ren waterdicht is, zou ik niet té veel schoonmaken, alleszins niet met geurige middelen. 

En verder: zijn medische redenen uitgesloten? Misschien kan hij zich niet inhouden door een blaasontsteking of Ec. Misschien heeft hij last van zijn rug of pootjes en kan hij gewoon fysiek niet meer in de wc springen. 

Succes. :) 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Als ik dit zo hoor ben ik aardig op weg.

Heb inderdaad het hok verder helemaal kaal gelaten, op de wctjes na. Ik heb geen ren omdat ze altijd vrij mogen rondlopen in de woonkamer (ook omdat ik een tegel vloer heb). Dus wil ik nu gaan proberen dat ze steeds even eruit mogen en dan weer even terug en er weer uit enz (ik zit helaas in de ziektewet dus heb hele dagen de tijd voor ze).

Het hooi hangt nu deels boven de wc. Dus zal deze even verplaatsen. 

Gelukkig rent en springt hij overal op en langs. Ik ga morgen inderdaad ook nog even de da bellen om te kijken wat hun er verder over zeggen. 

Hoop dat het gaat helpen allemaal..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe groot je hok is, maar over het algemeen is een hok te klein om een konijn in op te sluiten, laat staan een koppel. Zelfs een hecht koppel heeft behoefte aan minstens 2m². Net het steeds wisselen, in het hok, vrij, in het hok, vrij, in het hok, vrij, kan zorgen voor frustraties enerzijds, die moeten uitgewerkt worden wanneer ze vrij mogen(opgebouwde energie) en die dan zelfs voor ruzie in het koppel kunnen zorgen en permanent markeren anderzijds. Stel dat je kamer 20 m² is, eer elk stukje gemarkeerd is, zijn er al veel plasjes overheen gegaan. En dat moet dan steeds opnieuw, want jij komt steeds opnieuw schoonmaken. Beter een kleine ruimte, bv door een ren, waar ze permanent vrije uitloop hebben en eigenlijk mogen doen wat ze willen, dus ook plassen als ze daar behoefte toe voelen. Eens ze 'ren-zindelijk' zijn, kunnen ze weer los in de kamer, maar soms is een kleine ruimte beter om te beginnen. 

Probeer alvast, kort voor je afspraak bij de dierenarts, wat urine te verzamelen in een potje, is wel zo handig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm oke ja ik vind het lastig want dit is mijn 3e koppel en de eerste keer dat ik deze 'problemen' heb. Het hok is 1.62 meter breed en 60cm diep. 

Ik moet even kijken of ik iets van een ren kan knutselen. Of dat ik van die standaard buitenrennetjes iets kan maken. 

Ik ga vanavond nog eens kijken wat ik allemaal kan doen nog :) en dus de da morgen even om advies vragen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou tot nu toe ben ik vrij hoopvol.. Sinds gisteravond 22.00uur tot nu maar 1 plasje! Ik heb van zo'n standaard ijzeren buitenren een verlenging aan hun kooi gemaakt en daar zijn ze tot nu toe steeds druk met spelen (snoepjes bal en keukenrolletje met hooi) Hoop dat het zo goed blijft gaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .