Spring naar bijdragen
mystique

Hoe koppel je een kanarie?

Recommended Posts

Zijn hier mensen die weten hoe je een kanarie koppelt? 

Het zit zo, ik heb jarenlang een kanarietje gehad, in een kooitje, van in de tijd 'dat mensen niet slimmer waren dan het zo te doen'. Tijdens de laatste jaren van dat beestje, Mus, heb ik vaak gezegd dat er ofwel géén kanarie meer komt, ofwel op de juiste manier. 

Nu ken ik een ouder mensje wat binnenkort moet verhuizen, met een kanarie in een schoenendoos. Niet letterlijk, maar het hokje is zo'n 30 cm breed en zo'n 25 cm diep en hoog, met twee plastic stokjes. Een schoendoos, dus. Pietje springt dus van het ene stokje op het andere en dat is het. 

Ik, tegen beter weten in want ik volg al enkele jaren het beleid: 'wat sterft, wordt niet vervangen', aangeboden het beestje in huis te nemen, aangezien het niet mee mag verhuizen. 

In eerste instantie zal beestje verhuizen naar een ruimere kooi. Maar 'stiekem' ben ik van plan, de komende maanden, over te gaan naar een volière, en dan meteen ook een maatje. MAAR ... ik wil gééééén jonkies. Ik heb nooit gekweekt met eender wat en zal dit ook nooit doen. Vrouwtje is dus uitgesloten, vrees ik. Maar ik heb ook altijd gehoord dat twee mannen vechten. Dat hij/ze niet meer zingen is hierbij niet van belang. Liever een gelukkig dier wat niet zingt dan een ongelukkig wat wel zingt. Wil ik muziek, zet ik wel de radio aan. Dus nu wat? Of kan er een vrouwtje bij maar dan zonder nestelgelegenheid, zodat ze geen nest kan maken? De eitjes steeds weghalen zie ik niet zo zitten, dan blijft ze maar leggen wat een aanslag is op het lichaam. Heb ik al eens meegemaakt met een solitaire aga, die bleef maar leggen. En die zat alleen, zonder man, omdat ze dan 'tammer zou blijven'. Ook nooit meer, dus. Les wel geleerd. En moet de kooi dan veel ruimer zijn voor een koppel dan een dier alleen? Wat is een aanvaardbare grootte? Kan een koppel in een standaard Ferplast-kooi? Denk dat de kooi zo'n 80 cm-90 cm hoog is, zo'n 50cm-60 cm cm breed. Kleine papegaaienkooi, eigenlijk. Vierkant. 

't Is ook nog niet zeker of beestje wel meteen een vriendje krijgt, ik ben me enkel aan het oriënteren. Beestje is hier nog niet eens, haha. 

Kijk er wel naar uit, weer zo'n piepertje op de kamer. Ik mis Mus meer dan ik dacht. Zo'n klein vogeltje neemt toch wel veel plaats in ... 

Tnx. :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weet niet of dat bij kanaries hetzelfde is, maar bij aga's kunnen mannetjes wel samen en popjes niet. Als dat bij kanaries ook zo is zou ik inderdaad voor een man gaan. 

Als je popjes geen nestgelegenheid geeft, geen nestkastje, nestmateriaal, geen eivoer en doek over de kooi als het laat donker wordt scheelt dat veel met broeds worden. Helaas snapt mijn popje dat niet, zij is vaak aan het leggen. Ik ruil haar eitjes dan voor neppe. 

Koppelen van aga's heb ik gedaan door de kooien naast elkaar te zetten en ze samen los te laten vliegen in de kamer. vaak gingen ze elkaar dan wassen na een paar keer en samen in een kooi zitten. Als ze dat doen kunnen ze in principe samen in één kooi, maar voor de zekerheid hield ik ze langer apart. Vooral aga popjes kunnen fel zijn en het is niet heel zeldzaam als een pop haar mannetje doodt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij kanaries werkt het hetzelfde als bij zebravinkjes: Bij elkaar mikken dus. Rangordebepaling kán er wat heftiger aan toe gaan. Dat is op te lossen door de twee bovenste stokken op gelijke hoogte te hangen. Over het algemeen is dat binnen een dag wel klaar, en dan is het ook wel echt duidelijk en afgelopen. Eitjes is te voorkomen door de triggers weg te nemen. Absoluut geen nepeitjes! Dan broeden ze zich letterlijk dood. Geen eivoer geven, niet dagelijks een badje, geen nestmateriaal aanbieden en ook geen slaapkastjes oid waar ze een nestje kunnen bouwen. Als er eitjes liggen weghalen. Dan gaat alles prima :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Deeskuh88:

Bij kanaries werkt het hetzelfde als bij zebravinkjes: Bij elkaar mikken dus. Rangordebepaling kán er wat heftiger aan toe gaan. Dat is op te lossen door de twee bovenste stokken op gelijke hoogte te hangen. Over het algemeen is dat binnen een dag wel klaar, en dan is het ook wel echt duidelijk en afgelopen. Eitjes is te voorkomen door de triggers weg te nemen. Absoluut geen nepeitjes! Dan broeden ze zich letterlijk dood. Geen eivoer geven, niet dagelijks een badje, geen nestmateriaal aanbieden en ook geen slaapkastjes oid waar ze een nestje kunnen bouwen. Als er eitjes liggen weghalen. Dan gaat alles prima :)

Weet jij of dat met die eitjes bij aga's ook zo is? 

Ik lees overal als je de eitjes weghaalt ze gewoon blijven leggen, dus dat je ze moet vervangen of schudden als je geen kleintjes wilt. Er wordt ook gezegd dat je ze moet laten liggen totdat het popje er zelf af gaat, maar dan kan ik volgens mij een jaar wachten. Ik haal ze na een paar weken dan zelf weg en verander het speelgoed in de kooi zodat ze wat afleiding heeft. Maar na een paar weken begint ze weer opnieuw meestal. *-)

Misschien dat meteen gewoon weghalen beter werkt? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik haal ze vrijwel direct weg ja. Maar hier liggen ze dan ook noodgedwongen op de grond, omdat ze nergens een mogelijkheid hebben om een nest te bouwen. En omdat ik alle triggers heb weggenomen, zijn het er maar heel weinig. Mijn popjes zijn dan direct niet meer geïnteresseerd. 

Edit: Als ze inderdaad getriggerd zijn om te leggen, moet je even uitvinden wat hun trigger is en die wegnemen. Badjes, eivoer, nestmateriaal en mogelijkheden om een nestje te bouwen zijn de bekendste. Maar om de gekste redenen kunnen ze eitjes leggen. Neem je ze dan direct weg, gaan ze wel door. Maar sporadisch een eitje en dat popje krijgt echt geen legnood hoor.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier is het helaas niet sporadisch een eitje. 

Hier is alles weg. Ze hebben geen nestmateriaal, geen nestkastje, geen eivoer, wel regelmatig een badje maar niet dagelijks. Heb ook lang 's avonds een doek over de kooi gelegd, maar dit hielp ook niet. Ik heb echt geen idee waar het aan ligt..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt, iedereen, voor het advies. 

Spijtig genoeg gaat het hele verhaal niet door. De kooi stond klaar, helemaal ingericht, nog een nieuw drinkbakje gaan halen, wat van buitenaf gevuld kan worden. Komt die dame langs op het afgesproken uur, zonder vogeltje. Ze gaat hem toch niet wegdoen. Okee, hààr dier, zij beslist. Maar toch, ze sakkert alleen maar op het arme dier. Hoe slordig hij wel niet is met zijn voer. Dat hij zoveel pluimpjes verliest. En dan hij maar niet zwijgt en ze dan zowat de hele dag een doek over de kooi moet hangen, om 'wat rust te hebben'. Ja, ik was serieus ... nijdig. En dat zal ze wel aan m'n gezicht gezien hebben ook. 

Al probeer ik het van de positieve kant te bekijken. Ik hield haar alleen te vriend om een beter leven voor haar dieren te kunnen bekomen. Zo had ze een 'bergkonijntje' waar ze vanaf wou, in een traliekooi in de garage. Dus ik zeg dat ik het wel eens wil bekijken, of ik hem bij een van m'n koppels kon plaatsen, want het was een intacte ram. Zegt ze dat ik het dier niet krijg want het is een heel speciaal 'bergkonijn' en die mogen niet buiten, die moeten binnen in een kooitje. Om hem vervolgens terug te doen naar de dierenwinkel. Ze had ook een grijze roodstaart, in een veel te kleine kooi, waar eveneens het grootste deel van de dag een doek overheen hing, tegen het morsen en het babbelen. Niet dat ik dat dier meteen wou overnemen, ik heb het niet zo op papegaaien, maar ik probeerde haar toch wat tips te geven om zijn leven te beteren. Gelukkig heeft ze die ondertussen weggegeven, aan de eerste de beste die interesse toonde. Slechter dan bij haar kan toch niet. En dan de laatste poging om de kanarie vrij te kopen, die niet gelukt is. Moet ik ook niet meer doen alsof. Dag dag P, het ga je goed. Succes nog met je leven. :) 

Toch nog eens bedankt, iedereen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja inderdaad, zo frustrerend. Zo vreselijk, vreselijk frustrerend. Maar ik trek er m'n handen af. Spijtig voor die dieren, maar ik kan blijkbaar niet tot haar doordringen. Gelukkig is ze al ouder, vroeg of laat stopt het dus toch. *grijns* 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou gewoon eens een keer flink bot uitvallen. Jij schaft spullen aan en nou zit je ermee. Had gewoon een keer hard gezegd dat ze eerst eens moet nadenken voor ze een dier in huis haakt, omdat ze ze toch weer wegdoet.

Je hebt iig je best gedaan, maar wel balen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh, maar die kans zit er dik in, hoor, dat ik haar een van de volgende keren eens flink de waarheid vertel. Ik stond nu gewoon even aan de grond genageld, wist echt even niet wat zeggen dus ik ben gewoon weggegaan. Ik moest gewoon wég. Het was dàt of ruzie. Oeh, ik was echt boos. Zoveel onwil in één mens. 

Net wat jullie zeggen: ze koopt maar en doet terug weg en ze koopt maar en een ander mag de miserie oplossen. En iedereen zwijgt omdat ze 'is wie ze is en ze niet meer zal veranderen'. Zucht, zo verandert er dus niets. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .