Spring naar bijdragen
Doritoo

Welk soort is mijn konijn ?

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Ik heb twee konijntjes, een Nederlandse hangoor en nog een bruin konijntje zoals je kan zien op de foto. Ze doet ons altijd wel denken aan een klein haasje door hoe ze rent en zit maar ze is daar veel te klein voor. Misschien is het een kruising? Misschien weten jullie wel welk soort het zou kunnen zijn? Het gaat om het bruine konijntje ;)

PicsArt_08-10-11.27.35.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze lijkt inderdaad wel wat op een haas, zou best kunnen een kruising :P Wij wonen vlak bij het bos, een daar worden (helaas) vaak 'normale' konijnen los gelaten.. Daar zie ik dus ook veel kruisingen voorbij komen!

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hazen en konijnen kunnen niet kruisen met elkaar, er is een verschillend aantal chromosomen dat dat onmogelijk maakt. Maar er zijn wel konijnenrassen die een haasachtig uiterlijk hebben, zoals de Belgische haas. Maar daar lijkt dit konijntje helemaal niet op. Het is gewoon een konijntje dat wat hoog op de voorpootjes staat. Ík denk niet dat echt te herleiden is wat voor rassen er in zouden kunnen zitten. Gewoon een leuk mix-konijntje.

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-8-2016 at 11:08 zei Evee:

Hazen en konijnen kunnen niet kruisen met elkaar, er is een verschillend aantal chromosomen dat dat onmogelijk maakt. Maar er zijn wel konijnenrassen die een haasachtig uiterlijk hebben, zoals de Belgische haas. Maar daar lijkt dit konijntje helemaal niet op. Het is gewoon een konijntje dat wat hoog op de voorpootjes staat. Ík denk niet dat echt te herleiden is wat voor rassen er in zouden kunnen zitten. Gewoon een leuk mix-konijntje.

Kunnen ze echt helemaal niet met elkaar kruisen? Nooit geweten, ik meende dat het wel kon. Doordat ik hier vlakbij het bos veel mixen voorbij zie komen wat op een kruising van haas en 'normaal' (wild) konijn lijkt. Ik zie vaak ook wilde konijn, die veel op een haas lijken, net alsof die gekruist zijn?

Maar excuses dat ik verkeerde informatie heb gegeven. Weer wat geleerd! :)

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, ze kunnen echt niet kruisen met elkaar. Ze behoren wel tot de zelfde familie en er zijn veel overeenkomsten in de anatomie, dus er zijn inderdaad wel hazensoorten die op konijnen lijken en konijnen die op hazen lijken. Toch zijn er ook duidelijke verschillen, zie bijv. dit artikel.

Bij sommige andere diersoorten zijn kruisingen wel mogelijk (schaap&geit, eend&gans, paard&ezel), vaak zijn de nakomelingen dan alleen niet vruchtbaar. Maar bij hazen en konijnen kunnen er geen nakomelingen komen.

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .